زمان : 10 Esfand 1387 - 09:56
شناسه : 15602
بازدید : 2728
3 عامل كاهش قيمت مسكن و عدم پيش‌بيني بازار سال آينده 3 عامل كاهش قيمت مسكن و عدم پيش‌بيني بازار سال آينده

  
 
محمد سعيدي كيا در گفت‌وگو با   فارس در پاسخ به اينكه پيش‌بيني وزير مسكن از بازار مسكن سال آينده چيست اظهار داشت: به هيچ وجه بنده به عنوان وزير مسكن و شهرسازي آينده بازار مسكن را پيش‌بيني نمي‌كنم اما به شخصه معتقد هستم كه سه عامل اصلي در پايين آمدن قيمت مسكن در سال جاري تاثير بسزايي داشت.
وي افزود: اولين عامل در كاهش قيمت مسكن كنترل نقدينگي است كه امسال به خوبي از سوي دولت انجام شد و نقدينگي در سال جاري نسبت به سال گذشته به شكل قابل توجهي كاهش يافت.
وي افزود: دومين عامل در كاهش قيمت مسكن در سال جاري سوق يافتن حجم عظيمي از درخواست‌ها و تقاضاي مسكن از بازار به سمت مسكن مهر بود.
سعيدي‌كيا تاكيد كرد: مسكن مهر باعث شد تا تقاضا از بازار عمومي مسكن به شكل قابل توجهي كاهش يابد.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: سومين عامل در كاهش قيمت مسكن تنظيم امور مسكن بود كه شامل ثبت معاملات مسكن و كد رهگيري و اخذ ماليات مكرر معاملات مي‌شد.
سعيدي كيا تصريح كرد: بنده با اعتقاد كامل عنوان مي‌كنم كه عامل دوم و سوم كه همانا مسكن مهر و تنظيم امور مسكن است سال آينده نيز ادامه مي‌يابد.
وي ادامه داد: اين كه آينده بازار مسكن را پيش‌بيني نمي‌كنم به اين دليل است كه دو لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها و بودجه 88 در مجلس است بنابراين اين كه اين دو لايحه چگونه تصويب شود و چگونه در بازار مسكن اثر بگذارد مشخص نيست.

*دولت در حال تنظيم اعطاي تسهيلات بانكي به مسكن

سعيدي كيا در خصوص احتمال تغييرات در اعطاي وام مسكن در سال آينده گفت: دولت در زمينه حجم سرمايه‌گذاريها كه براي مسكن مورد نياز است و حجم تسهيلات بانكي و حضور انبوه‌سازان در بخش مسكن برنامه و طرحهايي دارد.
وي ادامه داد: دولت در حال تنظيم برنامه‌اي براي اين موارد است كه آنرا در شوراي مسكن مطرح و به تاييد برساند.