زمان : 13 Azar 1398 - 15:03
شناسه : 155749
بازدید : 5107
فرزندان اتباع بیگانه دارای شناسنامه می شوند فرزندان اتباع بیگانه دارای شناسنامه می شوند فرماندار رفسنجان گفت: طبق مصوبه سال جاری مجلس شورای اسلامی، برای فرزندانی که مادر ایرانی و پدرشان تبعه بیگانه باشد شناسنامه صادر می شود تا از خدمات کشور ایران بهره مند شوند.

 یزدفردا:به گزارش رفسنجان فردا؛ از رفسنجان مجید فصیحی هرندی روز گذشته در جلسه ساماندهی متکدیان در محل فرمانداری رفسنجان بیان کرد: طرح جمع آوری متکدیان در رفسنجان در حال اجرا است و کودک کار نباید کار کند کودکان کار برای امرار معاش و مخارج زندگی سر کار می روند و خوشبختانه در رفسنجان کودکان کار و تعداد متکدیان کم هستند.

 فرماندار رفسنجان بیان کرد: متکدیانی که جمع آوری می شوند نباید بعد از مدت کوتاهی رها شوند اگر رها شوند دوباره به منجلاب اعتیاد گرفتار می شوند؛ باید به مراکز ترک اعتیاد ارجاع داده شوند و پس از بهبودی به اداره کار و یا مؤسسات خیریه معرفی شوند.

 وی با تریح به اینکه خوشبختانه با اجرای طرح جمع آوری متکدیان در رفسنجان؛ تعداد متکدیان در این شهر به تعداد انگشتان دست می رسد؛ به وجود تعداد بیش از 60 هزار نفر اتباع بیگانه افغانی در این شهرستان اشاره و بیان کرد: برخی از این افراد دارای کارت مجوز و برخی هم فاقد مجوز هستند ضمن اینکه تعدادی از این افراد بحث بهداشت را رعایت نمی کنند و فرهنگ شهرنشینی را فرا نگرفته اند.

 فصیحی هرندی ادامه داد: باید موضوع ساماندهی اتباع بیگانه به ویژه کودکان آنها که در شهر پرسه می زنند و رفتارهای نامناسب از خود نشان می دهند که تبعاتی در بر دارد؛ به عنوان مطالبه گری به وزارت کشور ببریم و از این نهاد مدد بگیریم.

 وی افزود: رفسنجان 320 هزار نفر جمعیت ایرانی دارد و علاوه بر آن 60 هزار اتباع بیگانه هم در این شهرستان خدمات دریافت می کنند به عبارتی  25 درصد جمعیت این شهرستان را تشکیل می دهند.

 فرماندار رفسنجان بیان کرد: مصوبه ای از شورای آموزش و پرورش بگیریم تا مربیان آموزش هایی را به فرزندان اتباع بیگانه ارائه دهند و پدیده کودکی اتباع بیگانه را به فرصت تبدیل کنیم فرزندان آنها اگرقرار است در شهر زندگی کنند قانون زندگی سالم و فرهنگ شهرنشینی را بیاموزند، به فرموده رهبری اتباع بیگانه چه مجاز و چه غیر مجاز باید تعلیم و تربیت ببینند لذا در این سن کودکی می توان آنها را برای زندگی بهتر در آینده آموزش داد.

 وی تأکید کرد: اصولی کار کنیم و باید آموزش ببینند و فرصت مناسب را اگر قرار است در روستاها و شهر زندگی کنند بیاموزند و دام در شهر نگهداری نکنند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند و قانونمند بودن را به فرزندان آنها بیاموزیم، مجلس شورای اسلامی هم مصوبه ای در ماه های اخیر تصویب کرده که اگر پدر خارجی (تبعه افغانی) و مادر ایرانی باشد برای فرزندان شناسنامه صادر می شود تا از خدمات این کشور بهره مند شوند و این مصوبه مجلس است لذا باید  قانونمداری داشته باشند و با قانون این کشور و شهرستان آشنا باشند.

 *** گرمخانه برای متکدیان در رفسنجان احداث می شود

شهردار رفسنجان هم در این جلسه با اشاره به اینکه باید برای کاهش آسیب های اجتماعی به انجام مسئولیت های اجتماعی خود به خوبی بپردازیم، افزود: حتی پیامبر گرامی اسلام هم در زمینه هدایت مردم جهت زندگی بهتر و سالم و رسیدن به کمال و سعادت که بحثی اجتماعی است تلاش می کردند لذا بخشی از بحث های اجتماعی دست ما مسئولین است و برای ساماندهی متکدیان در رفسنجان گرمخانه ای احداث می شود.

 محمدرضا عظیمی زاده با اشاره به معضل اتباع بیگانه در رفسنجان و ضرورت ساماندهی مسائل این افراد بیان کرد: در رفسنجان ظلمی از ناحیه اتباع بیگانه به مردم می رسد، خود مردم اینها را می آورند که کارگری کنند، که این اتباع باید توجیه شوند و فرهنگسازی کنیم که شهرنشینی با شهروندی فرق می کند؛ شهرنشینی این است که آنها از کشور افغانستان به ایران آمدند و شهروندی یعنی اینکه قانون و فرهنگ شهرستان را باید بپذیرند اما اتباع بیگانه در رفسنجان قاعده و قانون شهرنشینی را نمی پذیرند و برخورد با اینها تبعاتی را به دنبال دارد برای اتباع مجاز که شناسایی شدند می توان مسئولیت داشت اما برای غیرمجازها نمی شود.

 وی گفت: اتباع بیگانه در همه کشور هستند اما در رفسنجان با خدمات ارزان در حوزه آب، برق، اجاره بها و ... زندگی می کنند در کارگاه ها و مکان های ارزان قیمت زندگی می کنند لذا هزینه بازگشت اتباع بیگانه غیرمجاز به کشورخودشان را متقبل می شویم؛ شهر رفسنجان باید زندگی در آن گران باشد تا اتباع بیگانه سوء استفاده نکنند.

 محمد مختاری، معاون خدمات شهری شهرداری رفسنجان هم در این جلسه بیان کرد: نیاز است فضای مجازی، آموزش و پرورش، رادیو و رسانه ها برای فرهنگسازی زندگی قانونمندانه اتباع بیگانه و ساماندهی متکدیان تلاش کنند.

 دکتر فاطمه ریاحی فعال اجتماعی هم در این جلسه بیان کرد: متکدیان پس از جمع آوری به مدت 2 هفته برای ترک اعتیاد به کمپ فرستاده می شوند اما این مدت زمان کم است و این دوره باید برای آسیب شناسی و ارائه خدمات بهتر بیشتر شود.

 وی بیان کرد: کودکان اتباع بیگانه در شهر رفسنجان رفتارهای نامناسبی از خود نشان می دهند که چهره شهر را بد جلوه می دهد با اینکه شهرداری برای بحث زیبا سازی و خدمات بهتر به مردم تلاش می کند اما وجود فرزندان وکودکان اتباع بیگانه معضل و آسیب جدی است که باید ساماندهی شود و به آنها آموزش هایی ارائه شود.

 این پزشک روانشناس با افزودن اینکه فرزندان اتباع بیگانه باید قانونمداری را بیاموزند تا هم در آینده زندگی بهتری داشته باشند هم اینکه با ارائه آموزش به آنها، شهر از آسیب های جدی مصون می ماند؛ خاطرنشان کرد: بودجه ای که کمیساریای عالی کشور می دهد باید برای اتباع بیگانه دارای کارت مجاز صرف شود اما در رفسنجان به غیرمجازها هم خدمات ارائه می شود.

 محسن اسماعیلی، مدیرعامل مؤسسه خیریه کوثر رفسنجان هم در این جلسه بیان کرد: متکدیان بیشتر در کنار داروخانه ها و پمپ بنزین ها مستقر هستند؛ گدایی کار پرسودی است اما کمک به گدا نکنیم متکدیان دروغگو هستند زیرا برای ترک اعتیاد و دریافت خدمات اشتغال و معیشتی که به مراکز ترک اعتیاد و مؤسسات خیریه و یا اداره کار معرفی می شوند مراجعه نمی کنند.

 وی افزود: برخی افراد متکدی سودجو هستند که در کنار متکدی گری قاچاق مواد مخدر را انجام می دهند رفسنجان نسبت به سال های قبل از نظر وجود متکدیان بهتر شده و آمار کاهش یافته اما مردم باید بدانند که کمک به متکدیان دردی از جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی دوا نمی کند و نیازمندان واقعی شهرمان را به خیریه ها بسپارید و اگر کمک هایی دارید به مؤسسات اعطا کنید تا به دست نیازمندان واقعی برسانند.

 اسماعیلی تصریح کرد: مردم باید بدانند که به متکدیان کمک نکنند و آدرس های خیریه ها را به مردم بدهیم تا به جای کمک به آنها به نیازمندان واقعی که به مؤسسات و خیریه ها مراجعه می کنند کمک های خود را اعطا کنند./شبستان