زمان : 08 Esfand 1387 - 01:19
شناسه : 15565
بازدید : 3027
ناآرامى هاى كم سابقه در مدينه  و واکنش آيت الله مکارم شيرازي ناآرامى هاى كم سابقه در مدينه و واکنش آيت الله مکارم شيرازي


یزدفردا "پليس سعودى به سوى هزاران تن از زائران شيعه حاضر در محدوده بين حرم نبوي و بقيع آتش گشود


به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا  به نقل از فارس"شبكه خبري "المنار " گزارش داد، در پي حملات عصر دوشنبه نيروهاي امنيتي عربستان سعودي به زوار حرم نبوي و بقيع، "زكي عبدالله الحساني " 19 ساله به علت اصابت گلوله به ناحيه سينه، به‌شدت مجروح شد كه پس از انتقال به بيمارستان ملك فهد شهر مدينه به شهادت رسيد. 
بنا بر اين گزارش، شيعيان عربستان با اطلاعيه‌اي اعلام كرده‌اند كه پيكر اين شهيد هنوز به خانواده وي تحويل داده نشده است.
اين در حالي است كه پايگاه اينترنتي راديو عربي جمهوري اسلامي ايران و شبكه تلويزيوني "العالم "، از شهادت دو تن از زائران شيعه منطقه "القطيف " در حملات نيروهاي سعودي به زائران حرم نبوي و مزار امام حسن مجتبي (ع) در قبرستان بقيع خبر داد.
حال ده‌ها تن از مجروحان اين حملات نيز وخيم گزارش مي‌شود كه در ميان آنان نام علامه شيخ "جواد الحضري " از علماي شيعه به چشم مي‌خورد.
نيروهاي حكومتي سعودي و ضابطان امنيتي همچنين برخي از زوار را با چماق و آلات قتاله تيز و برنده مجروح كردند و به يكي از زائران جوان نيز حمله كردند كه به جراحت شديد در دو چشم وي انجاميد.
تعدادي از مأموران وهابي نيز در شهر قصيم، به اتوبوس‌هاي حامل شيعيان كه از مدينه باز مي‌گشتند حمله كردند كه به جراحت تعدادي از آنها انجاميد.
نيروهاي سعودي همچنين راهپيمايي مسالمت‌آميز صدها نفري شيعيان منطقه "العواميه " در شرق اين كشور را كه براي ابراز همدردي با زائران مدينه برگزار شد سركوب كردند.
از سوي ديگر خبرگزاري غير رسمي "اخبار سعودي " با اعلام خبر ازسرگيري حملات به شيعيان در مدينه در شامگاه ديروز (سه‌شنبه) گزارش داد: در سومين حمله به زائران حرم نبوي در كمتر از يك هفته، نيروهاي ضد شورش سعودي، حرم نبوي و قبرستان بقيع را به محاصره در آورده و به ضرب و شتم زائران پرداختند.
شاهدان عيني نيز از افزايش تعداد نيروهاي عملياتي از ديروز تا كنون خبر مي‌دهند. وزارت كشور عربستان نيز از مأموران انتظامي و امنيتي اين كشور خواسته است تا تمامي زائران شيعه را كه از ساكنان مدينه نيستند در اسرع وقت به شهرهاي ديگر منتقل كنند.
هتل‌هاي مدينه نيز موظف شده‌اند تمامي زائران شيعه را حتي اگر مهلت اقامت آنان به پايان نرسيده باشد، وادار به ترك مدينه كنند. در پي اين اقدام، شيخ "محمد علي العمري " رهبر شيعيان مدينه، از نيروهاي امنيتي اين شهر خواست، بلافاصله شيعيان تبعيدشده را به اين شهر بازگرداند تا آرامش به مدينه برگردد.
شبكه خبري "راصد " نيز با اعلام اين خبر كه پليس سعودي به سوي هزاران تن از زائران شيعه حاضر در محدوده بين حرم نبوي و بقيع آتش گشودند، اسامي تعدادي از مجروحان حادثه دوشنبه خونين مدينه را كه ناشي از شكستگي يا اصابت خنجر و قمه بوده است منتشر كرد.


بنا بر اين گزارش، مجروحاني كه اسامي آنها تا لحظه مخابره خبر به دست آمده، به اين شرح است: حيدر حسن الزاير (18 ساله)، احمد علي الموسى (18 ساله) و ساجد حسن الزاير (18 ساله) از القطيف، اسامه حسين النمر (14 ساله) از الدمام، مؤيد محمد المعيرفي (18 ساله) از مدينه، علي حسين اليوسف (15 ساله)، حسين محمد البقشي (23 ساله) و محمد بدر العلي (12ساله) از الاحساء.صادق علي الحرز (18 ساله) از الاحساء نيز به علت اصابت سه ضربه خنجر به سينه و شكستگي نواحي مختلف بدن توسط نيروهاي امنيتي و ضابطان هيئت امر به معروف و نهي از منكر، دچار جراحات وخيم شده است.همچنين "عقيل علي الشايب " (13) ساله از شيعيان ساكن مدينه نيز ربوده شده و تا كنون اطلاعي از وي در دست نيست.


اين حملات پس از آن آغاز شد كه مأموران سعودي در شب رحلت پيامبر اسلام(ص) بدون دليل خاصي با استفاده از بلندگو از زائران حرم نبوي خواستند كه اين مكان مقدس را ترك كنند و براي اين كار به فحاشي به بانوان زائر و ضرب و شتم آنان متوسل شدند كه زائران نيز با سر دادن شعارهاي "الله اكبر " و "هيهات منا الذله " به اين حملات پاسخ دادند.


رسانه‌هاي سعودي موظف شده‌اند از انتشار اخبار مربوط به اين حملات خودداري كنند.


به گزارش خبرگزاري اخبار سعودي، وزارت امور رسانه‌هاي عربستان سعودي كه "عبدالعزيز الخوجة " مسؤوليت آن را بر عهده دارد با صدور اطلاعيه‌اي خطاب به تمامي رسانه‌هاي اين كشور،‌ از آنها خواسته است از پوشش خبري "حوادث بقيع " خودداري كنند و تنها به صدور اطلاعيه‌هاي صادره از سوي وزارت كشور اكتفا نمايند.


آيت الله مکارم شيرازى:‏ وزارت امور خارجه اهانت به شيعيان در مدينه را پيگيرى کند

آيت الله مکارم شيرازى:چرا يک اقليت کوچک متعصب افراطى هر کارى را ‏که بخواهد در اين اماکن مقدس آزادانه انجام مى‌دهد، آنها چه حقى دارند که افکار خودشان را درباره ‏زيارت قبور پيشوايان بزرگ اسلام بر ديگران تحميل کنند، چرا اگر چند جاسوس بهايى در ايران دستگير شود کنگره آمريکا به دفاع از آنها بر ‏مى‌خيزد ولى در برابر اين حوادث دردناک همه آنها خاموشند


آيت الله مکارم شيرازي در پيامي ضمن محکوم کردن اهانت وهابيون افراطي عربستان به شيعيان، خواستار پيگيري و ‏بررسي موضوع توسط وزارت امور خارجه ايران و مسلمانان جهان شد.‏


به گزارش یزدفردا "آيت الله ناصر مکارم شيرازي با صدور پيامي يادآور شده است: اطلاعاتى که از منابع مختلف به ما رسيده ‏نشان مى‌دهد که چند روز قبل جمعى از شيعيان احساء و قطيف براى زيارت به مدينه منوره رفته‌اند، هنگامى که زنان آن‌ها در کنار بقيع ‏مشغول زيارت بودند، مأموران وهابى افراطى به آنها توهين کرده و دشنام داده‌اند و اين امر سبب درگيرى با مردان شده است، سپس حدود ‏دو هزار نفر از مردان آنها در کنار حرم نبوى متحصن شده‌اند تا به اين‌گونه کارها پايان داده شود اما جمعى از همان مأموران با اسلحه به ‏آن‌ها حمله کرده‌اند و عده‌اى را مجروح ساخته‌اند و جمعى را دستگير نموده‌ و سپس وهابيون افراطى به سراغ اتومبيل‌هاى آنها رفته و ‏اتومبيل‌هاى آن‌ها را تخريب کرده‌اند.‏


در بخش ديگري از اين پيام آمده‌است: متأسفانه ما همواره ناظر اينگونه نابسامانى‌ها در مدينه منوره هستيم و اهانت‌هاى آن‌ها را به زائران ‏ايرانى مى‌بينيم اما اين بار اهانت‌ها و آزارها متوجه شهروندان خودشان هم شده است، گويا اين گروه اندک خود را مالک حرمين شريفين ‏مى‌دانند و هرگونه تحميل بر ديگران را بر خلاف تمام موازين اسلامى و بين المللى بر ديگران جايز مى‌شمرند، سزاوار است همه مسلمين ‏جهان و وزارت خارجه ما اين مسئله را بطور جدى از طرق بين‌المللى دنبال کنند.


در اين پيام آمده است؛ چرا يک اقليت کوچک متعصب افراطى هر کارى را ‏که بخواهد در اين اماکن مقدس که متعلق به همه مسلمين جهان است آزادانه انجام مى‌دهد، آنها چه حقى دارند که افکار خودشان را درباره ‏زيارت قبور پيشوايان بزرگ اسلام بر ديگران تحميل کنند، چرا اگر چند جاسوس بهايى در ايران دستگير شود کنگره آمريکا به دفاع از آنها بر ‏مى‌خيزد ولى در برابر اين حوادث دردناک همه آنها خاموشند.


آيت الله مکارم شيرازي در ادامه اين پيام مي افزايد: در ضمن آيا سزاوار است سازمان حج، دانش آموزان و دانشجويان پسر و دختر ‏ما را به چنين منطقه ناامنى ببرد. طبق اطلاعات صحيح در سال گذشته اين گروه از وهابى ها 30 ميليون کتاب بر ضد شيعه منتشر کرده اند، ‏اين در حالى است که اجازه نمي‌دهند حتى يک جلد کتاب به عنوان پاسخ منطقى به ايرادات واهى آنها منتشر شود، همه ما مسلمين به خصوص ‏همه شيعيان و دولت و ملت به عقيده اينجانب در برابر اين گونه مسائل مسئول هستيم.‏

یزدفردا