زمان : 08 Esfand 1387 - 01:03
شناسه : 15563
بازدید : 3318
بازتاب گسترده پيش‌راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در رسانه‌هاي جهان بازتاب گسترده پيش‌راه‌اندازي نيروگاه بوشهر در رسانه‌هاي جهان
یزدفردا "خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر كه پس از سال‌ها تاخير صورت گرفت، در رسانه‌هاي جهان بازتاب گسترده‌اي داشت.

به گزارش فارس، پس از سال‌ها تاخير فرايند راه‌اندازي رآكتور نيروگاه اتمي بوشهر با سوخت مجازي يا همان پيش‌راه‌اندازي امروز چهارشنبه با حضور رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و مدير عامل شركت دولتي روس اتم، و جمعي از مقامات روسي و ايراني در نيروگاه اتمي بوشهر آغاز شد.

بر همين اساس تمامي رسانه‌هاي كشورهاي مختلف جهان به انعكاس اين رويداد بزرگ علمي و اين دستاورد بزرگ در زمينه فناوري هسته‌اي ايران پرداختند.
خبرگزاري آلمان در بازتاب اين خبر اعلام كرد كه ايران و روسيه به طور مشترك آزمايش مقدماتي نيروگاه اتمي بوشهر را انجام دادند.

اين خبرگزاري در ادامه تاكيد كرد كه «سرگئي كرينكو» و «غلامرضا آقازاده»، شاهد آزمايش راكتور آب سبكي بودند كه با سوخت مجازي راه اندازي شد.
خبرگزاري انگليسي رويترز نيز كه همواره در انعكاس اخبار مربوط به برنامه هسته‌اي ايران ديدگاه مغرضانه خود را اعمال مي‌كند تصريح كرد كه ايران آزمايش نيروگاه برق اتمي بوشهر را به منظور آماده‌سازي راه‌اندازي آن آغاز كرد.

خبرگزاري شينهواي چين در بازتاب خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر اعلام كرد كه ايران آزمايش راه‌اندازي اولين نيروگاه برق هسته‌اي خود را انجام داد.
اين خبرگزاري معتبر آسيايي همچنين به اظهارات محسن شيرازي از پرسنل بهره‌برداري از نيروگاه اتمي بوشهر اشاره كرد و به نقل از وي اعلام كرد: سوخت گذاري مجازي به ما اين امكان را مي‌دهد كه در شرايط هيدروليكي، مدار اول را براي انجام تست‌هاي سرد و گرم راكتور آماده كنيم.

خبرگزاري فرانسه نيز در خبر فوري خود اعلام كرد كه ايران در حال آزمايش نخستين نيروگاه برق هسته‌اي خود است كه سال‌ها به تاخير افتاده بود.
خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس نيز در بازتاب اين خبر تصريح كرد: مقامات ايران و روسيه در حال آزمايش اولين نيروگاه برق هسته‌اي در ايران هستند.

جداي از خبرگزاري‌هاي مطرح پايگاه‌هاي خبري و روزنامه‌هاي سراسر جهان نيز به خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر واكنش نشان داده و هر يك به گونه‌اي به بازتاب آن پرداختند.

پايگاه خبري «بلومبرگ» انگليس نيز اعلام كرد كه دانشمندان ايراني آزمايش پيش‌راه‌اندازي اولين نيروگاه برق هسته‌اي خود را در شهر بندري بوشهر انجام دادند.
در اين ميان رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي نيز به طور مداوم برنامه هسته‌اي ايران را رصد مي‌‌كنند به بازتاب خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر پرداختند.

بر همين اساس روزنامه‌هاي صهيونيستي هاآرتص، يديعوت‌آحارونوت و جروزالم‌پست در اين باره نوشتند كه جمهوري اسلامي ايران اولين نيروگاه برق هسته‌اي خود را آزمايش كرد.
سران احزاب رژيم صهيونيستي به بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود هشدار دادند كه از همين حالا براي مقابله با ايران هسته‌اي برنامه‌ريزي و سياست مشخص و راهبردي را تعيين كند تا از خطرات احتمالي و نفوذ بيش از حد ايران در منطقه خاورميانه جلوگيري كند.

در ادامه اين گزارش آمده است: در پي اين هشدار احزاب، از نتانياهو خواسته شده است كه در رابطه با روسيه نيز به دليل همكاري با ايران براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر، تجديد نظر شود.
اين خواسته احزاب از نتانياهو براي تجديدنظر در رابطه با روسيه در حالي است كه با وجود تلاش سران رژيم صهيونيستي مبني بر منصرف كردن روسيه از همكاري با ايران در مورد نيروگاه بوشهر، مقامات روسي به دخالت رژيم صهيونيستي در سياست‌هاي روسيه هشدار داده بودند و همكاري خود با ايران را با وجود درخواست‌هاي رژيم صهيونيستي مبني بر قطع همكاري ادامه داده‌اند.

از سوي ديگر پايگاه‌هاي اينترنتي روزنامه‌هاي چاپ لندن مانند گاردين، فايننشال‌تايمز، تايمز، ديلي‌تلگراف و اينديپندنت نيز با پرداختن به اين خبر اعلام كردند كه تهران نخستين نيروگاه برق هسته‌اي خود را با ظرفيت هزار مگاوات امروز آزمايش كرد.

روزنامه‌هاي نيويور‌ك‌تايمز، واشنگتن‌پست، لس‌آنجلس‌تايمز و واشنگتن‌تايمز كه اخبار مهم را در سايت اينترنتي خود به صورت آن‌لاين منتشر مي‌كنند هر يك به بازتاب خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر پرداخته و گزارش‌هايي درباره آن منتشر كردند.

شبكه‌هاي خبري تلويزيوني سي‌ان‌ان، بي‌بي‌سي، الجزيره، راشاتودي، يورونيوز، العربيه، فرانس24، دويچه‌وله و فاكس‌نيوز نيز به انعكاس گسترده خبر پيش‌راه‌اندازي نيروگاه‌اتمي بوشهر پرداختند.
یزدفردا