زمان : 03 Esfand 1387 - 23:19
شناسه : 15500
بازدید : 7495
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در نشست رسانه ای به مناسبت هفته وقف :متاسفانه ادارات مستقر در سایت ادارات استان 10 میلیارد تومان اجاره موقوفات را نپرداخته و شرعا مسئول هستند مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در نشست رسانه ای به مناسبت هفته وقف :متاسفانه ادارات مستقر در سایت ادارات استان 10 میلیارد تومان اجاره موقوفات را نپرداخته و شرعا مسئول هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در نشست رسانه ای به مناسبت هفته وقف :متاسفانه ادارات مستقر در سایت ادارات استان 10 میلیارد تومان اجاره موقوفات را نپرداخته و شرعا مسئول هستند
یزدفردا : مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد به مناسبت هفته وقف در نشست رسانه ای با حضور رسانه های مکتوب و مجازی شرکت نمود . 

به گزارش خبرنگار یزدفردا: حجت الاسلام محمد هاشم عاملی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد عملکرد و اهم فعالیت های اوقاف استان را تشریح نمود .
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد  اظهار داشت :طی سی سال بعد از انقلاب سعی شده تا موقوفات شناسائی و پرونده سازی و سند های مالکیت آن اخذ شود .
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سی سال گذشته بیش از هفت هزار موقوفه سند دار شده اند افزود : طی سال گذشته با پی گیری اوقاف استان 700 سند مالکیت به نام اوقاف صادر شده است .
حجت الاسلام عامری با اشاره به روند رو به رشد فعالیتهای اوقاف طی پنج سال گذشته افزود : اکثر موقوفات دارای رقبه های (اموال غیر منقولی که در آمدش متعلق به آن موقوفه می شود ) متعدد می باشند .که تعداد رقبات استان37729 مورد می باشد .

-وی در ادامه گزارش خود اظهار داشت : موقوفات در دو دسته تقسیم بندیمی نمایند یکسری از این موقوفات متصرفی و تعدادی دیگر غیر متصرفی است که در اختیار اوقاف نمی باشد و تنها ناظر بر موقوفه می باشیم . موقوفات متصرفی را 8314 مورد و موقوفات غیر متصرفی را 1974 مورد اعلام نمود .
وی در ادامه گزارش فعالیتها و خدمات ارائه شده توسط این اداره کل افزود :خوشبختانه بیمه خادمین و توزیع سهام عدالت بین فعالین در زمینه امور موقوفات طی سال گذشته صورت گرفته است .

حجت الاسلام محمد هاشم عاملی به پروژهای عمرانی صورت گرفته داخل امامزاده ها اشاره نموده و اظهار داشت :چندین امامزاده بازسازی کامل شده ،بصورتی که کلا تخریب و مجددا ساخته شده است . وی امامزاده سخوید ،بنادکوک دیزه ،بنادک سادات سه امامزاده ایست که تخریب و مجددا ساخته شده است .

وی در ادامه کنفرانس رسانه ای خود اهم فعالیتهای ادارات اوقاف  استان را تشریح نمود :

-تعدادی از امامزاده ها هستند که در حال توسعه حرم وبهسازی آنها هستیم .

-مقداری از زمین های اطراف امامزاده جعفر یزد تملک شده است .
--در سفر دوم ریاست جمهوری به استان یزد اعتبار خوبی جهت بازسازی و بهسازی وتملک زمین های اطراف امامزاده جعفر یزد اختصاص یافت .
-از مصوبات دیگر سفر ریاست جمهوری اعتبار جهت چند امامزاده دیگر نیز در برنامه ها دیده شد .
-امامزاده سید جعفر یزد از جمله بقاع متبرکه ای است که از اواخر سال 86 تا کنون مقدار 2000 متر زمین اطراف حرم که مانع توسعه حرم بود خریداری شده و به پارکینگ اختصاص داده شده تا ورودی خودرو ها و مردم از آن طرف صورت بگیرد و برنامه تسطیح آن آغاز و همزمان جهت استفاده زوارین آماده می شود .

-برای تنوع در ارائه خدمات به زیارت کنندکان این امامزاده سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 220 نفر در حل احداث می باشد .
-امامزاده های سید نصرالدین ،سید فتح الدین ،شاهزاده فاضل یزد در حال توسعه می باشد .
- مساجدی در نقاطی که کمبود احساس می شده توسط اوقاف در حال ساخت می باشد و با توجه به تعداد زیاد مساجد در سطح استان یزد ،اعتبارات تخصیص داده شده جوابگوی نیازهای این مساجد نمی باشد .
-اولویت کمک اوقاف به مساجد را در ابتدا مساجدی که در سفر رهبر معظم انقلاب در برنامه ای سفر مصوب شده وهمچنین مساجدی که در سفر های استانی ریاست جمهوری لحاظ گردیده و درخواستهای ارجاع داده شده توسط استاندار و نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم در مجلس اعلام نموده و درخواستهای هیئت امنا های مساجد و مردم را نیز از جمله مواردی که اوقاف بهخ مساجد کمک خواهد نمود اعلام کرد .
-اگر احیانا نارضایتی هم از نحوه کمک ها مشاهده می شود به علت کمبود اعتبارات ما می باشد .
-طی سال گذشته حدود چهار میلیارد و پانصد میلیون تومان برای امور مربوط به امام زاده های استان هزینه شده است .

وی در ادامه افزود :در کنار امور مربوط به امامزاده ها برای اینکه از موقوفات به نحو شایسته ای بهره برداری شود برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است .
-بطور مثال سرای کهنه واقع در خیابان قیام یزد جنب بازار زرگری وروبروی مصلی یزد طی دو سال گذشته پروژه های بزرگی را شروع نمودیم که 52 واحد تجاری در سرای خانه کهنه در حال احداث می باشد .
- در قسمت غرب سرای کهنه ،سرای خان در سه طبقه نیمه دائر بوده است که طبقه پایین آن در حال بازسازی وراه اندازی می باشد .
-وی از دیگر موقوفاتی که در آن سرمایه گذاری شده است پروژه روبروی مهدیه یزد است که 40 واحد اداری و تجاری در آن دیده شده و عملیات اجرائی آن پایان بافته و آماده واگذاری می باشد .
-وی اولین پروژه سرمایه گذاری شده توسط اوقاف استان را احداث 12 واحد اداری تجاری در باغ شهاب واقع در بلوار طالقانی یزد دانسته واین پروژه را آغاز حرکتی نو در جهت حفظ و حراست و استفاده صحیح از رقبه ها دانست.

اوقاف استان در شهرستانهای استان نیز فعالیتهای چشمگیری داشته است .بطور مثال در شهرستان تفت فعالیت هائی آغاز شده که با مشکلاتی هم روبرو بوده است .
-یک باب باغ منحصر به فرد درشهرستان تفت به نام باغ علی نقی خان متعلق به اوقاف است که خیلی خوش منظر بوده و از معدود باغهای منطقه است که آب قنات موقوفه از وسط آن می گذرد و همچنان جاری است و ساختمانی زیبا متعلق به زمان قاجاریه در آن وجود دارد و اوقاف با وجود جوسازی های انجام شده در آن سرمایه گذاری نموده ودر حال ترمیم بوده و بزودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و در استفاده های فرهنگی و گردشگری از آن خواهد شد .
-در مباحث فرهنگی
-احیاء مجالس روضه خوانی و عزاداری ابا عبدالله در برنامه های فرهنگی بوده که همچنان هم دنبال می شود که با توجه به تاکیدات ائمه معصومین در زنده نگهداشتن اینگونه مراسمات و همچنین تاکیدات امام و همچنین رهبر معظم انقلاب و علماء کار خوب و موثری است
-از دیگر برنامه های جدیدی که تاثیر گذار هم بوده بحث برگزاری کنگره عاشورا پذیری است که سه سال است راه اندازی شده و در بخش های عمومی –دانشگاهی- برکزار شده و در هر بخش شرکت کنندگان به رقابت می پردازند و در همین زمینه در سطح مدارس استان نیز اجرائی شده و هر سال استقبال بیشتری از ان صورت می گیرد.
-برگزاری نمایشگاه و مسابقات نقاشی در جنب امامزاده جعفر یزد بود که با استقبال خوب نوجوانان و جوانان روبرو بود .
-همچنانکه در دانشگده علوم قرانی که تحت نظارت اوقاف اداره می شود عنوان و اعلام نموده ایم که اگر دانشجویان ما در هر سطح و هر دانشگاهی پایان نامه ها و رساله های فوق لیسانس و دکترای خود را در خصوص وقف و امور مربوط به آن قرار دهند ما ضمن اعلام حمایت های مادی و معنوی آماده ایم که بخشی از هزینه های آنها در این رمینه را بپردازیم و این حمایت ما مربوط به زمان خاصی هم نیست .
در زمینه فرهنگی برنامه هایی را در بقاء متبرکه داشتیم که سعی نمودیم آنها را منسجم تر نموده و با برنامه های مدون و به مناسبتهای مختلف با استفاده از مداحانی که برنامه هایشان اثرگذار است بمراسمات مذهبی برگزار می شود .
-
حجت الاسلام محمد هاشم عاملی ضمن دعوت از همگان در رعایت مسائل شرعی مربوط به موقوفات و وقف افزود : متاسفانه در استان یزد ما شاهد اقداماتی بوده ایم که لطمات جبران ناپذیری را به جامعه وارد نموده و همگی از ناشی بی توجهی بعضی از مسئولین و مردم در عمل نمودن قوانین اسلامی مربوط به وقف می باشد .
مدیر کل اوقاف استان یزد با اشاره به اینکه دومیلیون متر مربع از زمینهای وقف در اختیار سایت ادارات استان یزد قرار گرفته افزود :اکثر ادارات استان مستاجر زمینهای وقف شده مرحوم حاج ابوالقاسم رشتی که از میدان امام حسین (ع) آغاز و تا نزدیکی های سیلو ادامه دارد می باشند و متاسفانه اکثرا اجاره به اوقاف پرداخت ننموده و براساس احکام شرعی و نظر اکثر مراجع تا زمانی که دیونشان را پرداخت ننموده اند در حکم غصب می باشد .
مدیرکل اوقاف استان در مورد پیگیری مطالبات اوقاف از ادارات استان افزود :متاسفانه علیرغم مصوبه دور اول سفر ریاست جمهوری جهت پرداخت 10 میلیارد تومان بدهی ادارات استان به اوقاف هیچ گونه پرداختی صورت نگرفت.
و در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان و در جلسه هیئت دولت نماینده ولی فقیه دراستان نیز تاکید نمودند که دیون ادارات دولتی نسبت به موقوفات جدی گرفته شود و پس از ارائه گزارش از عدم پرداخت دیون مصوب شده در سفر اول رییس جمهور دکتر احمدی نژاد دستور بر رسی و اقدام صادر نمودند. 
حجت الاسلام محمد هاشم عاملی بدهی 10 میلیاردی ادارات دولتی را مربوط به اجاره زمینهای تصرف شده سایت ادرات دولتی استان بدون احتساب اجاره سال 86 و 87 اعلام نمود . 
حجت الاسلام محمد هاشم عاملی با اشاره به وظیفه شرعی خود در قبال حراست از موقوفات و اجرای قوانین اسلامی افزود :من بر حسب وظیفه مسئله شرعی را اعلام نموده و تلاش خود را در جهت محقق نمودن آن خواهم نمود و در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته و جلسات سفر استانی هم اعلام نمودیم .
وی در ادامه کنفرانس خبری خود افزود :متاسفانه بر اثر سهل انگاری و عدم توجه به مسائل شرعی موقوفات با کاهش وقفیات طی سی سال گذشته روبرو بوده ایم و متاسفانه هیچ گونه همکاری با ادارات اوقاف هم نمی شود .
وی به احداث مدارس در زمینهای وقف در زمانهای دور اشاره نموده و افزود :متاسفانه علاوه بر اینکه اجاره موقوفات پرداخت نمی شود در بعضی موارد نیز شاهدیم که تعدادی از این مدارس بلا استفاده بوده و ادرات آموزش و پرورش هم حاضر به همکاری با ما نمی باشد .
وی آمادگی خود را جهت خرید اعیانی مدارس بلااستفاده موقوفه را اعلام نموده و حاضریم بر اساس نرخ کارشناسی قیمت اعیانی این مدارس را پرداخت نموده و در جهت استفاده بهینه از موقوفات اقدام نمائیم . 
حجت الاسلام محمد هاشم عاملی یکی از بزرگترین بدهکاران اوقاف را شهرداری یزد و مبلغ بدهی شهرداری به اوقاف را بر اساس بر آورد اداره کل اوقاف را حدود 10 میلیارد تومان عنوان نموده و افزود :خوشبختانه با نظر مساعد شهردار یزد کمیته مشترکی جهت تعیین میزان دقیق بدهی شهرداری یزد به اوقاف تشکیل شده و امید واریم ظرف مدت کوتاهی میزان دقیق بدهی شهرداری مشخص شود .
وی در مورد مطالب منتشر شده در سایتها از قول حجت الاسلام دعائی در مورد عدم رسیدگی به وضعیت امامزاده جعفر یزد اظهار داشت :البته مواردی که ایشان اعلام نموده اند انتقاداتی است که در مواردی ما هم قبول داشته و در نهایت به عدم در آمد کافی و اعتبارات بازمی گردد .
وی در ادامه در آمد امامزاده جعفر یزد را در حد تامین نیاز های روز مره این امامزاده عنوان نموده و افزود :اگر توسعه ای در این امامزاده انجام شده تنها با اتکا به اهدائی های صورت گرفته توسط وابستگان متوفیانی است که در این امامزاده دفن می شوند .
وی در پایان ضمن اشاره به عدم همکاری با اوقاف در بعضی موقوفات در مورد میدان سید مطفی خمینی (بعثت) اظهار داشت :مجموعه بعثت اگر متعلق به اوقاف است که چنین است بصورت کامل به ما واگذار نمایند .و شهرداری یزد و اتوبوسرانی ایستگاه اتوبوس خود را از این مجموعه خارج نموده واداره برق نیز درراستای انتقال ترانس موجود در این مجموعه اقدام نماید آنگاه ما آمادگی داریم تا طرح لازم را تهیه نموده و میراث فرهنگی اجرا نماید .

وی در پایان افزود :تا مادامی که در این سمت هستم یک متر زمین بدون دریافت وجه نقد به هیچ ارگانی نخواهم داد و

و ادارات استان متاسفانه ثابت نمود ه اند که نمی توان به آنها اعتماد نمود و امور وقف  چیزی نیست که من با دیگری بتوانیم مسئولیت شرعی آن را قبول نمائیم .
یزدفردا