زمان : 03 Esfand 1387 - 16:11
شناسه : 15495
بازدید : 4360
سيمرغ يا سه مرغ سيمرغ يا سه مرغ

یزدفردا "انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا :هفته نامه بشارت نو 161 "
محمدرضا عابدي
حتما شنيده يا خوانده‌ايد كه در افسانه قديمي سيمرغ، سي مرغ در پي جستن مرغي اساطيري راهي بس دشوار را در پيش مي‌گيرند و در نهايت در ‌مي‌يابند كه واقعيت سيمرغ خيالشان، در وجود خود آنان نهفته بوده و يكدستگي و پيوستگي آنان موجب تبلور سيمرغ گشته است.
در واقع شيخ عطار در اسطوره سيمرغ به دنبال رونمايي يكي از مهمترين اصول بينشي و فراشناختي است كه رسيدن به كل يا غايت هر چيز را مستلزم تجمع اجزاء و همگرايي تمام عناصر با يكديگر مي‌داند.
و اما بعد...
اين روزها بر حسب تصادف بار ديگر نام سيمرغ بر سر زبان‌ها افتاده است و آن هم به خاطر مصادف شدن با سي سالگي انقلاب اسلامي در ايران است. وجه تسميه جالبي كه نشان از همگرايي و وفاق تمام گروه‌ها و آحاد ايراني در جهت نيل به غايت انقلاب كه همانا استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي است مي‌باشد. با اين تفاوت كه هنوز تا رسيدن به قله آرمال انقلاب راهي دراز و دشوار را در پيش‌روي داريم و بديهي است كه طي اين مرحله بي‌همراهي دلسوزان و صاحبان اين ملك كه همه مردم باشند، سرانجامي جز سقوط در دره زوال را به ارمغان نمي‌آورد.
از سوي ديگر در اين ايام خاطره‌انگيز، شاهد بروز پديده نوظهوري هستيم كه سعي مي‌كند تا با استمداد از شبكه پشتيبان خود در عرصه رسانه‌هاي ديداري و نوشتاري دستاوردهاي رخ داده در اين سال‌ها كه ثمره تلاش و مجاهدت خادمان ملت در طول ساليان گذشته است را به نام خود ثبت نمايد و حتي پا از اين فراتر نهاده و خدمات برجسته آن بزرگواران را با عيار بي‌انصافي به هيچ انگاشته‌اند.
وجدان‌هاي آگاه خود قضاوت مي‌كنند كه دستيابي به افتخاراتي چنين سترگ در قالب 2 يا 3 سال نمي‌گنجد و اين پرسه دسترنج فرزندان اين مرز و بوم در طي ساليان متمادي است.
نكته ديگري كه در دهه فجر امسال رخ نموده‌است بيان فعاليت‌هاي دولت نهم است كه به دفعات در قالب برنامه‌هاي صدا و سيما، روزنامه‌ها، معابر عمومي و اماكن شهري و روستايي، نمايشگاه‌ها و... به تصوير كشيده شده‌است.
آنچه در نگاه اول ذهن مخاطبين اين آمارها و نمودارهاي صعودي گرفته را به خود معطوف مي‌كند اين است كه:
-ما، در محدوده زماني هفته دولت قرار داريم يا در دهه مبارك فجر؟
-آيا تبيين اين دستاوردها و اقدامات شگرف در هفته دولت نتوانسته بود در اذهان مردم تثبيت شود؟
-آيا بيان اين آمارها در دهه فجر مبين آن است كه حساب اين 3 سال را با 27 سال گذشته جدا كنيم؟
-و آخر اينكه به راستي سيمرغ را باور كنيم يا سه مرغ را؟

یزدفردا