زمان : 12 Mehr 1398 - 20:29
شناسه : 153972
بازدید : 4362
استراتژی انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آتی (1) استراتژی انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آتی (1) سردبیر سیاسی -یزدفردا

یزدفردا :سردبیر سیاسی:در حالی که اختلافات داخلی در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان بالا گرفته و از سوی دیگر به نظر می رسد مردم به این دو جریان غالب سیاسی به دلیل خبرهای مختلف از سو استفاده این دو جریان از قدرت ، دیگر اعتماد ندارند و این مهم در شعارهایی آنها در شبکه های اجتماعی و برخی تجمعات با عنوان "اصلاح طلب ، اصول گرا دیگه تموم ماجرا" نمایان است.

اختلاف اصلاح طلبان و نا امیدی مردم  از این جریان سیاسی  با حمایت آنها از روحانی و لیست شورای شهر ، لیست امید  و تکرار خاتمی به گونه ای شده است که این جریان سیاسی را به بن بست سیاسی مواجهه کرده و دیگر به نظر نمی رسد علیرغم فعالیت خاتمی در این روزها با توجه به نزدیک شدن انتخابات اثری در اجماع اصلاح طلبان و پیروزی انها داشته باشد.

جدا از این مساله نارضایتی بدنه سیاسی این طیف که سرخورده از انتصابات عجیب و غریب دولت روحانی که با حمایت اصلاح طلبان و در غیاب مرحوم هاشمی توانسته به قدرت خود در دوره دوم دست یابد و همچنین ضعف لیست امید در مجلس از انفعال تا برخوردهای دوگانه برخی از اعضای این لیست، امیدها از این جریان سیاسی برای پیروزی دوباره در انتخابات را ناامید کرده است.

این جریان سیاسی تنها امید خود را به جریان مذاکره با آمریکا گره زده است که به نظر می رسد این امید واهی نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

در جریان اصولگرایی نیز وضعیت بهتر نیست و دو طیف اصلی این جریان سیاسی نیز به شدت باهم درگیر شده اند و این موضوع در مذاکرات مجلس در میان لاریجانی به عنوان نماینده طیف اصولگرای معتدل با برخی از اعضای جبهه پایداری به خوبی قابل مشاهده است و همچنین سردمداران جبهه پایداری به کرات اعلام نموده اند که در این انتخابات ائتلاف استراتژیک نخواهند کرد و تنها با لیستی از همفکران خود در این انتخابات حضور خواهند یافت.

در دو جریان مذکور شاهد حضور شاخه ای هستیم که سعی دارد با حضور جوانان و به کار گیری انها هدایت جریان خود را در دست گیرند .

این شاخه سوم در جریان اصلاح طلبی با سابقه طولانی تر نتوانسته جایگاه خود را در میان اصلاح طلبان پیدا کند و جوانان با این طیف فکری را به خود جلب نماید و در انتخابات ریاست جمهوری ، شورای شهر و مجلس علیرغم پیروزی ظاهری ولی نتوانسته در استفاده و ورود جوانان گام موثری را بردارد و به نظر می رسد این شاخه در جریان اصلاح طلبان با حضور پدرخوانده های بازنشسته به بن بست رسیده است.

در جریان اصولگرایی این شاخه سوم هرچند دیر ولی شکل گرفته و به نظر می رسد رهبری این شاخه را قالیباف و رییسی ائتلافی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته توانست ساماندهی خوبی در میان اصولگراین ایجاد کنند را برعهده دارند و این شاخه تلاش دارد تا نتیجه انتخابات اتی مجلس را به نفع خود تغییر دهد.

این شاخه از اصولگرایی با روی کار آمدن رییسی و اقدامات انقلابی و شایسته وی در قوه قضاییه از برخورد با مفاسد اقتصادی گرفته تا ترمیم بدنه این قوه امید بیشتر پیدا کرده ، به خصوص که رییسی بر خلاف جریان اصلاح طلبی اعتقاد به جوانان را سرلوحه خود قرار داده و به واگذاری مسئولیت ها به جوانان در بدنه این قوه مبادرت نموده و این اقدامات ، امیدهای فراوانی را در دل اصولگرایان ایجاد کرده و از همه مهمتر قالیباف هم پیمان رییسی در انتخابات ریاست جمهوری با به راه انداختن پویش مجلس نو از همه جوانان سراسر کشور خواسته تا برای حضور در انتخابات آتی اعلام آمادگی نمایند.

این شاخه سعی دارد با شناسایی جوانان همفکر خود در سراسر کشور و به پشتوانه بزرگانی چون رییسی ، قالیباف و بخشی از بزرگان این جریان فکری به موفقیت چشمگیری در این انتخابات دست یابند.

ولی از سوی دیگر در جریان اصولگرایی جریاناتی مانند جبهه پایداری و برخی از پیشکسوتان اصولگرایی که هنوز خود را جوان دانسته و تصمیم به حضور در انتخابات را دارند در معرض اختلاف و چند دسته گی سیاسی قرار داده است.

در هر حال در خصوص جریان اصولگرایی باید منتظر ماند و دید آیا اصولگرایان که خود را ولایتمدار می دانند با توجه به بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب و سخنرانی های متعدد ایشان در خصوص میدان دادن به جوانان حزب اللهی در این جریان فکری اثری خواهد داشت و آنها اجازه خواهند داد تا جریان نواصولگرا با سردمداری رییسی و قالیباف و به پشتوانه جوانان این جریان ، سرنوشت انتخابات مجلس را به نفع خود رقم بزنند.

در مطالب بعدی به استراتژی استانی این دو جریان و نامزدهای احتمالی آنان خواهیم پرداخت.