زمان : 10 Mehr 1398 - 01:50
شناسه : 153870
بازدید : 5383
غارهای میبد شناسنامه دار می‌شود غارهای میبد شناسنامه دار می‌شود

اعظم حبیبی پور روزسه شنبه در اولین جلسه کمیته فنی کارگروه غارشناسی شهرستان میبد افزود: با توجه به اهمیت تهیه شناسنامه و مستندسازی ویژگی‌های غارهای استان، برای تولید اسناد دو زبانه با مشارکت ارگان‌های مختلف و تشکل‌های مردمی تلاش می شود.

کارشناس مسوول پایش محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری یزد نیز گفت: پایش غارها برای جلوگیری از تخریب آنها و به وجود نیامدن تداخل بین غارها و معادن ضروری است.

سیدمهدی مهدوی افزود: غارها مکان‌های مورد بازدید گردشگران هستند و ازاین نظر باید پایش و حفظ شوند.

فرماندار میبد هم در این نشست گفت: طبیعت و جاذبه‌های آن گاهی مورد بی‌توجهی قرارمی‌گیرد در حالی که این ظرفیت‌های می‌تواند زمینه ساز جذب گردشگر باشد.

حسین فلاح افزود: صیانت از طبیعت وظیفه حساسی است که همه در ارتباط با آن مسئول هستند، لازم است با هماهنگی همه بخش‌ها از درگیر شدن در چالش‌هایی که باعث صدمه به محیط زیست می شود فاصله بگیریم.

وی با اعلام حمایت از اجرای برنامه‌های کارگروه غارشناسی در میبد تصریح کرد: با تعامل با بخش صنعت و معدن می‌توان از به خطر افتادن محیط زیست به عنوان خط قرمز، جلوگیری کرد و محیط با نشاطی را برای نسل‌های آینده به جا گذاشت.

اعضای کارگروه بعد از پایان نشست به منظور شناسایی و رصد وضعیت غارسرخون در ۲۰ کیلومتری ندوشن از این غاربازدید کردند.

غار سلغون (سرخون) ندوشن به ‌شماره ۳۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تاکنون ۵۲ غار در استان یزد شناسایی شده است.

شهرستان میبد حدود ۱۳ غار دارد که به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با انجام برنامه شناسایی و پایش، احتمال افزایش آمار غارهای این شهرستان وجود دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.