زمان : 26 Shahrivar 1398 - 21:31
شناسه : 153587
بازدید : 4079
همزمان با واکنش گسترده عراقی‌ها تشریح شد؛ ابعاد فنی و سیاسی حملات آرامکو از نگاه کارشناسان نظامی عراق همزمان با واکنش گسترده عراقی‌ها تشریح شد؛ ابعاد فنی و سیاسی حملات آرامکو از نگاه کارشناسان نظامی عراق

یزدفردا:بغداد – ایرنا – حملات پهپادی مقاومت یمن به تاسیسات نفتی عربستان توجه گسترده عراقی‌ها را برانگیخته به ویژه اینکه سعودی‌ها ابتدا کوشیدند اتهام را متوجه عراق کنند، در همین راستا از جمله سه کارشناس مشهور امور نظامی، ابعاد فنی و سیاسی این حملات را بررسی کردند.

اغلب تحلیل ها و تفسیرهای کارشناسان امنیتی در عراق حاکیست که عراق به هیچ وجه در این حملات نقشی نداشته و این اتهام زنی ها، برای فرار سعودی ها از شوک حملات بی سابقه یمنی ها، صورت می گیرد که در آن کل سامانه دفاعی و راداری رژیم سعودی را زیر سوال برده است.

در عراق حملات پهپادی اخیر را رسوایی بزرگی در درجه اول برای آمریکایی ها می دانند که با انواع رادارها و موشک های هوشمند خود این تاسیسات نفتی را تحت مراقبت قرار داده است، آمریکایی که بابت این سامانه های موشکی و راداری میلیاردها دلار از «بن سلمان» دوشیده است.

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق که در جنگ های نامنظم با رژیم صدام در دهه های ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته تخصص دارد با نگاهی کارشناسانه به حملات اخیر گفته است که این حملات در وهله اول یک رسوایی بزرگ برای آمریکا و تاسیسات راداری و تسلیحاتی اش است.

شیخ «جلال الدین الصغیر» در یادداشتی روز دوشنبه گفته است که دو تاسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» واقع در شرق عربستان سعودی تحت پوشش حمایتی شش سامانه موشکی «هوک» ارتقا یافته و دو سامانه موشکی پیشرفته پاتریوت و چند سامانه «کورتال» به علاوه سامانه «اسکای کارد» است که این سامانه های موشکی مساحت های وسیعی را در برابر هرگونه حملات احتمالی می توانند پوشش دهند.

به گفته وی، در آسمان بالای این سامانه ها، دسته هایی از هواپیماهای اف ۱۵ و ۱۶ پیشرفته و بالای همه اینها رادارهای هواپیماهای آواکس فعال است که مرتبط با رادها و سامانه های زمینی و ماهواره ای است و جدا از همه اینها سیستم های راداری ناوهای جنگی و ناوهای هواپیما در خلیج فارس نیز در این سامانه بزرگ دفاعی همکاری می کنند.

الصغیر اضافه کرده است: گرچه همه این سیستم های راداری و موشکی گسترده برای پوشش بخش کوچکی (تاسیسات نفتی بقیق و خریص) تعبیه شده اند اما ۱۰ پهپاد یمنی همه این سیستم ها را به سادگی عبور کرده و با دقت اهداف مورد نظر خود را زده اند.

وی طول پرواز چند ساعته ۱۰ فروند پهپاد و بمباران مواضع و بازگشت آنها بدون اینکه هیچ یک از این سامانه های موشکی و راداری آنها را ردیابی کنند، در درجه اول رسوایی بزرگی برای آمریکایی ها دانسته است زیرا به گفته الصغیر، اغلب این سامانه به جز سامانه کورتال که متعلق به فرانسه است، ساخت آمریکا هستند.

جلال الدین الصغیر گفته است که اصل حملات از تبعات آن در خصوص هدف قرار دادن ۵ درصد ذخیره راهبردی انرژی جهان حائز اهمیت تر است و تمامی ارتش های سایبری و «مگس های الکترونیک» و یا اتهام اینکه حملات از شمال یا جنوب یا شرق و یا غرب بوده، نمی تواند این رسوایی را بپوشاند.

در همین راستا، دیگر کارشناس برجسته امنیتی عراق تاکید کرده است که براساس اطلاعات موجود از پهپادهایی که یمنی ها در اختیار دارند، داستان هدف قرار دادن تاسیسات نفتی عربستان سعودی از طریق یمن، صحت دارد.

«هشام الهاشمی» در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشته است که نبود اطلاعات کافی درباره برخی از گونه های پهپادی موجود نزد یمنی ها باعث می شود که ادعای یمنی ها در خصوص اینکه این حملات از داخل یمن صورت گرفته تصدیق شود.

به گفته وی، اطلاعات رسانه ای غیر موثق حاکیست که یمنی ها پهپادهای «قاصف ۱»، «صماد ۲»،  «صماد ۳» ، «قاصف ۲M» و «قاصف ۲K» را در اختیار دارند که دو مدل اخر هنوز هیچ اطلاعاتی درباره آنها وجود ندارد جز اینکه می دانیم می توانند تا فاصله یکهزار کیلومتری پرواز کرده و می توانند ۲۴ ساعت در آسمان باقی بمانند.

وی اضافه کرد که اولین حمله پهپادی یمنی ها در اوائل سال جاری میلادی به پایگاه هوایی «العند» در استان «لحج» با پهپاد قاصف ۲K صورت گرفته که اطلاعات زیادی پیرامون آن وجود ندارد اما می دانیم شبیه قاصف ۱ است.

الهاشمی تاکید کرده است که یمنی ها مسوولیت حمله اخیر پهپادی به تاسیسات نفتی سعودی ها را به عهده گرفته اند و با توجه به اطلاعات ذکر شده، می توان باور کرد که حملات اخیر نیز توسط خود یمنی ها انجام شده است.

کارشناس مسائل راهبرد امنیتی عراق نیز تاکید کرده است که حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی ها همه اش نشانه وجود نقاط کور در سامانه های دفاعی و امنیتی رژیم سعودی است و در مقابل توانمندی های فنی و مهندسی و اجرایی و اطلاعاتی یمنی ها را نشان می دهد.

«وفیق السامرایی» تاکید کرده است که اتهام عراق به اینکه پهپادها از اراضی اش به پرواز در آمده اند به دلیل نبود دلیل و مدرک مستند و عدم همراهی جامعه جهانی با این اتهامات سعودی ها ره به جایی نمی برد بلکه آنچه حائز اهمیت تر است اینکه چرا پدافند هوایی سعودی ها نتوانسته است این نقض هوایی را آنهم با این حجم و خطر شناسایی کند.

وی اضافه کرده است که در حال حاضر الحشد الشعبی نشان داده است که کاملا به تصمیمات و دستور العمل های نخست وزیر به عنوان فرمانده نیروهای مسلح عراق پایبند است و گروه های مقاومت عراقی نیز به رغم اینکه دلخوشی از سعودی ها ندارند، اما کاملا پایبندی و خویشتنداری خود را حفظ کرده اند و اتهامات سعودی ها علیه عراق نمی تواند گره این مشکل را حل کند.

السامرایی در عین حال گفته است در صورت ادامه حملات یمنی ها در عمق اراضی سعودی و عدم شناسایی و مقابله با این حملات، تردیدها نسبت به عراق بیشتر خواهد شد اما سعودی ها وارد رویارویی مستقیم با عراق نخواهند شد ولی ممکن است بار دیگر عوامل خود را در داخل عراق فعال کنند.

وی با اشاره به تسلط عراق بر اوضاع داخلی و ترس شدید عوامل سعودی از دست زدن به هرگونه اخلال امنیتی افزوده است که هرگونه دشمنی با عراق از این پس بی فایده است و هرنوع ارتباط قائل شدن بین حملات به تاسیسات نفتی سعودی با حملات به زاغه های مهمات الحشد الشعبی نیز اشتباه فاحشی است بلکه اصل مشکل در خانه ترک خورده کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

اغلب رسانه های دیداری عراق در طول دو روز گذشته درباره این حملات میزگردهایی برگزار کرده که همه این میزگردها بر عدم دخالت عراق در این حملات تاکید شده و اصل مشکل در وجود نقاط کور در طرح های امنیتی سعودی ها عنوان شده است.

بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی از اینکه سعودی ها همچنان به آمریکا در حفاظت از امنیت خود، اعتماد می کنند، خورده گرفته و نوشته اند که اگر آمریکا متهم در این نقض امنیتی نباشد حداقل نشان داده است که سامانه های موشکی و راداری آن نمی تواند امنیت را برای بنی سعود به دنبال داشته باشد.

اکثر صاحب نظران و حتی افکار عمومی عراق اصل مشکل را در خود آمریکایی ها دانسته اند و نوشته اند که دونالد ترامپ از این حملات جدید به تاسیسات نفتی سعودی ها، کیسه ی دیگری دوخته تا بیش از پیش بن سلمان را سرکیسه کند.