زمان : 26 Shahrivar 1398 - 16:43
شناسه : 153464
بازدید : 3683
جشن رسمی صدام برای آتش بس ایران و عراق وماجرای بیعت ده‌ها هزار نفر از زایران  در روز عاشورا و بیعت با صدام !!! اسناد ویکی لیکس جشن رسمی صدام برای آتش بس ایران و عراق وماجرای بیعت ده‌ها هزار نفر از زایران در روز عاشورا و بیعت با صدام !!!
یزدفردا:فرمانده نیروی دریایی عراق تکذیب کرده است که ایران یک کشتی تجاری آن‌ها را در روز ۲۰ آگوست در خلیج فارس بازرسی کرده و مدعی شده است که به ایرانی‌ها اجازه سوار شدن به کشتی عراقی داده نشده است. به گفته او یک هلیکوپتر مسلح ایرانی بر فراز کشتی رفته و یک کشتی جنگی نیز آن را دنبال کرده است.

یزدفردا : اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در عراق در گزارشی محرمانه به تاریخ یکم شهریور ۱۳۶۷ درباره تاکید عراق بر عادی سازی روابط با ایران توضیح داده است.

به گزارش یزدفردا »؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: تاکید عراق بر عادی سازی همزمان با هشدار به ایران
طبقه بندی: محرمانه
سه شنبه: ۱۳:۵ دقیقه بیست و سوم آگوست ۱۹۸۸
از: سفارت آمریکا در بغداد
به: وزیر امورخارجه و سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه

۱. محرمانه – کل متن
۲. خلاصه: عراق همزمان با جشن گرفتن «پیروزی» در جنگ با ایران، ظاهرا تمایل دارد که در کمترین زمان ممکن به شرایط عادی برگردد. تاکید آن‌ها بر احیای بصره و بازگشایی بندر ام القصر است. در عین حال عراق انکار می‌کند که ایران یک کشتی این کشور را بازرسی کرده و در عین حال درباره اقدام علیه هرگونه تلاش مشابهی هشدار داده است. پایان خلاصه.
۳. عراقی‌ها آتش بس رسمی را با حداکثر هیجان جشن گرفته، اعلام این آتش بس در روز ۸ آگوست انجام شد، اما برخلاف جشن‌های معمول، خبری از شلیک‌های واقعی نبود. مردم خوشحال در غروب روز‌های ۱۹ تا ۲۱ آگوست به خیابان‌ها آمدند.

صدام حسین در یک اجتماع بزرگ دولتی در میدان بزرگ جشن بغداد در روز ۲۰ آگوست حضور پیدا کرد.

برخلاف همیشه او حلقه هزاران نفر از مردم قرار گرفت و بصورت لحظه‌ای روز ۲۰ آگوست را تعطیل ملی اعلام کرد. رسانه‌ها گزارش کرده اند که ده‌ها هزار نفر از زایران در روز عاشورا (۲۲ آگوست) در زمان زیارت حرم  امام حسین، در شهر مقدس کربلا، با صدام تجدید بیعت کردند. (یکی از زایران کربلا گفته است که بیعت با صدام به هیچ وجه بخشی از مراسمات عاشورای امسال نبوده است).
۴. در ادامه این مراسمات، عراق فرودگاه بصره را در روز ۲۰ آگوست روی ترافیک هواپیما‌های غیرنظامی باز کرده و بندر‌های ام القصر و خور الزبیر را به روی کشتی‌های ماهیگیری باز کردند. گزارش‌ها در بغداد می‌گوید برای برگرداندن بصره به روز‌های پرقدرت قبلی، تمامی درخواست‌های این شهر در اسرع وقت برآورده می‌شوند. اغلب جمعیت بصره، که نیمی از آن‌ها در زمان جنگ از این شهر رفته بودند، اکنون به این شهر برگشته اند. گزارش شده است که مواد ساختمانی و رنگ اکنون تا حدی به این شهر آورده می‌شود که نگرانی درباره کمبود در نقاط دیگر عراق وجود دارد. گلف ایر که متعلق به دولت‌های بحرین، قطر، عمان و ابوظبی است، اعلام کرد که خدمات خود به بغداد و تهران را از سر می‌گیرد.
۵. فرمانده نیروی دریایی عراق تکذیب کرده است که ایران یک کشتی تجاری آن‌ها را در روز ۲۰ آگوست در خلیج فارس بازرسی کرده و مدعی شده است که به ایرانی‌ها اجازه سوار شدن به کشتی عراقی داده نشده است. به گفته او یک هلیکوپتر مسلح ایرانی بر فراز کشتی رفته و یک کشتی جنگی نیز آن را دنبال کرده است. به گفته این فرمانده، عراق تصمیم گرفته است از تمامی حقوق خود برای دریانوردی آزاد در آب‌های بین المللی استفاده کند و با هرگونه مداخله ایران در این حقوق خود مقابله خواهد کرد.
گلاسپی