روزنامه ها امروز جزئیاتی از نحوه فرار ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول به همراه مسعود رجوی را منتشر ساختند.
کلودشسون وزیر امورخارجه فرانسه دیروز گفت : ابوالحسن بنی صدر کتبا تعهد کرده است که به مقررات پناهندگی فرانسه احترام بگذارد .
بنی صدر در مصاحبه ای ضمن تشریح نحوه فرار خود درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت : تنها ۱۵ درصد از مردم ایران در انتخابات اخیر شرکت کردند !
سرهنگ معزی خلبان هواپیمایی که بنی صدر را به پاریس برد نیز گفت : برنامه فرار چندی قبل با دقت از سوی طرفداران بنی صدر در نیروهای مسلح و اعضای گاردر سابق ریاست جمهوری سازمان داده شده بود .
بختیار آخرین نخست وزیر شاه گفت : با افرادی همچون بنی صدر که چیزی بیش از جنایتکاران عادی هستند ملاقات یا همکاری نخواهم کرد .
دکتر امینی یکی از نخست وزیران شاه گفت : ورود بنی صدر به پاریس خوشایند است و او خواهد توانست به گروه مخالفان جمهوری اسلامی در فرانسه تحرکی ببخشد.
معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران طی دیداری چند مورد از موارد جنائی و حقوقی مجرمیت بنی صدر را برای دبیر اول سفارت فرانسه در تهران تشریح کرد
بهزاد نبوی سخنگوی دولت نیز در مورد چگونگی فرار بنی صدر گفت : احتمالا ایشان به صورت مبدل که زیر ابروهای خود را برداشته و موهای خود را آن چنانی و احتمالا با لباس های مبدل زنانه خارج کرده و در فرانسه مورد استقبال امینی و سایر سلطنت طلبان قرار گرفته است.
مصطفی تهرانی فرماندار تهران در گفت و گویی آخرین نتایج شمارش آرا انتخابات میان دوره ای مجلس اسلامی را اعلام کرد .
جهانگیر سلیمانی مدیر کل انتخابات وزارت کشور نتایج قطعی آرا انتخابات ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام کرد .
بر این اساس محمد علی رجایی از مجموع آرای داخل کشور ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۵۰ رای و از مجموع آرای خارج از کشور ۳۱ هزار و ۷۱۱ رای به خود اختصاص داده و در مجموع با ۱۳ میلیون و یک هزار و ۷۶۱ رای به عنوان دومین رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.
جزئیاتی از نحوه فرار بنی صدر و رجوی اعلام شد
روزنامه ها امروز جزئیاتی از نحوه فرار ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول به همراه مسعود رجوی را منتشر ساختند.
بر اساس این گزارش چگونگی فرار بنی صدر و جزئیات تازه ای از نحوه ربودن هواپیمای ۷۰۷ سوخت رسانی نیروی هوایی فاش شد .
تعهد کتبی بنی صدر به مقامات فرانسه
خبرگزاری پارس به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد کلودشسون وزیر امورخارجه فرانسه دیروز گفت : ابوالحسن بنی صدر کتبا تعهد کرده است که به مقررات پناهندگی فرانسه احترام بگذارد .
وی افزود : بنی صدر با اطلاع مقامات فرانسوی در هر نقطه ای از فرانسه که می خواهد می تواند اقامت گزیند زیرا من بیم آن را دارم که وی به مقداری حفاظت احتیاج داشته باشد .
وزیر امور خارجه فرانسه از سوی دیگر ادعا کرد ساعت ۳۰ و ۲۰ دقیقه روز چهارشنبه خبردار شدیم که یک هواپیمای ایرانی می خواهد وارد حریم فضایی فرانسه شود و فرود بیاید چون این هواپیما که کمی بعد متوجه شدیم حامل بنی صدر است یک هواپیمای نظامی بود بلافاصله به پایگاه نظامی اورو راهنمایی شد .
کلود شسون سپس گفت : در این لحظه بود که ما از جریان خبردار شدیم و طبیعتا هواپیما خبر داد که خواهان پناهندگی سیاسی است .
وی ادامه داد : با تقاضای پناهندگی سیاسی هم طبق مقررات فرانسه یعنی خودداری از هر نوع فعالیت سیاسی در فرانسه یا از فرانسه موافقت می شود.
بنی صدر تحت حفاظت نیروهای امنیتی فرانسه …
به گزارش یونایتدپرس بنی صدر ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد پس از ورود به پایگاه هوایی اورو تحت حفاظت نیروهای امنیتی فرانسه به نقطه نامعلومی منتقل شد .
مقام های وزارت دفاع فرانسه گفتند : تصمیماتی درباره تعدادی از افراد که هنوز در هواپیما هستند گرفته خواهد شد .
یک سخنگو گفت : هواپیمای حامل بنی صدر از آسمان آتن عبور کرد و به مقامات هواپیمایی یونان اطلاع داد که هواپیما مورد تعقیب و حمله قرار گرفته است .
وی گفت : هواپیما در یک فرودگاه بخش یونانی قبرس فرود آمد و سپس رهسپار پاریس شد.
از منابع وابسته به وزارت امور خارجه فرانسه کسب اطلاع شد که در آغاز بعد از ظهر دیروز یک کارمند عالیرتبه وزارت امورخارجه فرانسه به ابوالحسن بنی صدر مراجعه کرده و یادآوری می کند که وی تعهد کرده است که از پرداختن به فعالیت های سیاسی در فرانسه خودداری کند.
محافل رسمی فرانسه از اظهارات بنی صدر به نمایندگان مطبوعات هنگام ورود به محل اقامتتش در گشان در حومه پاریس و اعلام قصد تشکیل یک کنفرانس مطبوعاتی در همان روز ابراز ناراحتی کردند زیرا هنگامی که هواپیمای حامل بنی صدر در پایگاه نظامی فرانسه در اورو به زمین نشست وی تعهد کتبی داد که از پرداختن به فعالیت های سیاسی خودداری کند.
سرکرده منافقین چه گفت ؟!
یونایتدپرس نیز گزارش داد مسعود رجوی دیروز گفت : بنی صدر تنها ساعت ۶ بعد از ظهر پریروز از برنامه فرارش به خارج از کشور آگاه شد .
وی گفت : حدود ۴ ساعت پیش از پرواز بنی صدر را در جریان امر قرار داده بودند .
رجوی افزود : بنی صدر را پس از برکناری در خانه ای واقع در مرکز تهران پنهان کرده بودند.
رجوی : جنگ را از پاریس ادامه خواهیم داد !
مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق در مصاحبه ای گفت جنگ را از پاریس با جمهوری اسلامی ادامه خواهیم داد . ما به این جا آمده ایم تا مقاومت خود را سازمان دهیم.
خلبان شاه : یکی از هواداران مجاهدین خلق هستم!
سرهنگ معزی خلبان هواپیمایی که بنی صدر را به پاریس برد نیز گفت : وی یکی از طرفداران مجاهدین خلق است.
به گزارش رویترز معزی که بنی صدر را به پاریس برد به خبرنگاران گفت : برنامه فرار چندی قبل با دقت از سوی طرفداران بنی صدر در نیروهای مسلح و اعضای گاردر سابق ریاست جمهوری سازمان داده شده بود .
سرهنگ معزی افزود : صبح روز سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۶۰ یک نقشه پرواز آموزشی سوختگیری شبانه را طراحی کردم و ۴ تن دیگر از خدمه هواپیما را نیز در جریان گذاشتم. عصر روز موعود مطابق معمول به پایگاه هوایی رفتیم تا خود را برای یک پرواز عادی آماده کنیم. مخازن سوخت را پر و همه چیز را مرتب کردیم. ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه موفق شدیم بنیصدر را به طور پنهانی وارد هواپیما کرده و آنجا پنهان کنیم و سرانجام ساعت ۲۲:۳۰ از باند فرودگاه برخاستیم و نخستین مرحله ماموریت خود را همان طور که طرحریزی کرده بودیم با موفقیت به انجام رساندیم.
معزی گفت: با پرواز در ارتفاع کم موفق شدیم از حریم ایران بگذریم بدون آنکه هواپیما به وسیله رادارها ردیابی شود. بعد از گذشتن از فراز ترکیه، شرق مدیترانه، قبرس و بالاخره یونان پرواز کردیم و در یونان رادارهای این کشور برای نخستین بار هواپیما را مشاهده کردند.
همین خبرگزاری افزود : منابع نزدیک به بنی صدر گفتند خلبان هواپیما قبل از این که در فرانسه فرود آید با رادیو به مقام های فرانسوی اطلاع داده بود حامل رئیس جمهور سابق است که خواستار پناهندگی سیاسی است .
در این میان بنی صدر گفت : تا روزی که ایران را ترک کرد هرگز از تهران خارج نشده بود .
وی گفت : با کمک طرفداران و حامیانش قادر بود در شهر حرکت کند.
ادعاهای یک ورشکسته سیاسی ؛ تنها ۱۵ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده اند !
بنی صدر در مصاحبه ای ضمن تشریح نحوه فرار خود درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز گفت : تنها ۱۵ درصد از مردم ایران در انتخابات اخیر شرکت کردند !
بنی صدر در پایان و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت : تصور می کنم به زودی به ایران بازگردم !
وی همچنین افزود : در نظر دارد تا روزی که ملت ایران راه را برای دموکراسی باز کرده و یک زندگی سیاسی شایسته ای داشته باشد در فرانسه باقی بماند.
بختیار : با بنی صدر همکاری نمی کنیم
شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم طاغوت نیز که در پاریس به سر می برد به رویترز گفت : امکان همکاری با بنی صدر وجود ندارد .
بختیار گفت : با افرادی همچون بنی صدر که چیزی بیش از جنایتکاران عادی هستند ملاقات یا همکاری نخواهم کرد .
بختیار گفت : هنگامی که یک رژیم دموکراتیک در ایران برقرار شود بنی صدر محاکمه خواهد شد.
بختیار افزود : این پایان یک دوره است ، بنی صدر به حق خود رسیده است .
ملاقات کاظم رجوی با بنی صدر
به گزارش رویترز کاظم رجوی که ۵ سال است در فرانسه زندگی می کند تنها کسی است که به وی اجازه داده شده وارد آپارتمان بنی صدر شود .
کاظم رجوی گفت : سرنشینان هواپیمایی که بنی صدر را به پاریس آوردند ۵ نفر بودند : مسعود رجوی ، بنی صدر ، دو سرگرد نیروی هوایی و سرهنگ بهزاد معزی.
دکتر امینی یکی از نخست وزیران شاه نیز گفت : ورود بنی صدر به پاریس خوشایند است و او خواهد توانست به گروه مخالفان جمهوری اسلامی در فرانسه تحرکی ببخشد.(۱)
جرائم بنی صدر به سفارت فرانسه ابلاغ شد
معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران طی دیداری چند مورد از موارد جنائی و حقوقی مجرمیت بنی صدر را برای دبیر اول سفارت فرانسه در تهران تشریح کرد.
دبیر اول سفارت فرانسه در تهران که به دنبال فرار بنی صدر از ایران و تقاضای پناهندگی سیاسی او از فرانسه به وزارت خارجه احضار شده بود بعد از ظهر دیروز با حضور در محل وزارت خارجه به معاون سیاسی این وزارت خانه ملاقات کرد .
در پایان این دیدار معاون سیاسی وزارت امورخارجه طی گفت و گویی اظهار داشت : در این دیدار به دبیر اول سفارت فرانسه گفته شد که بنی صدر شخصی است که مورد تنفر ملت ایران است و به دلائل متفاوت جنایی و حقوقی تحت تعقیب قانونی مقامات قضائی کشورمان قرار دارد و حکم جلب وی مدت ها است از سوی دادگاه انقلاب اسلامی و دادستان کل کشور ایران صادر شده است.
معاون سیاسی وزارت امورخارجه در پایان اظهار داشت : در این دیدار به مسئول سفارت فرانسه در تهران موکدا گفته شد که دولت و ملت ایران مصرا خواستار استرداد بنی صدر که به دلائل مختلف جنایی و حقوقی تحت تعقیب مراجع قضایی است می باشند . (۲)
بهزاد نبوی : احتمالا بنی صدر با لباس زنانه فرار کرده است
بهزاد نبوی سخنگوی دولت نیز در مورد چگونگی فرار بنی صدر گفت : احتمالا ایشان به صورت مبدل که زیر ابروهای خود را برداشته و موهای خود را آن چنانی و احتمالا با لباس های مبدل زنانه خارج کرده و در فرانسه مورد استقبال امینی و سایر سلطنت طلبان قرار گرفته است.
وی گفت : بنی صدر تنها به عنوان یک مجرم سیاسی مطرح نیست ، بلکه به عنوان یک مجرم قضایی که از سوی مقامات قضایی ایران تحت تعقیب است فرار کرده است . مسئله مهم در این ماجرا مسئله ورشکستگی خط بنی صدر است . البته ما انتظار فرار بنی صدر را داشتیم . چرا که می دانستیم آقای بنی صدر اهل خانه تیمی نبود و نیست در نتیجه در حال حاضر روابط مجاهدین خلق و بنی صدر در حد بسیار اعلایی است . (۳)
حائزین اکثریت آرا در انتخابات تهران مشخص شدند
مصطفی تهرانی فرماندار تهران در گفت و گویی آخرین نتایج شمارش آرا انتخابات میان دوره ای مجلس اسلامی را اعلام کرد .
بر اساس آخرین آراء شمرده شده به ترتیب عباس شیبانی ، سید محمود دعایی ، مریم بهروزی و سعید امانی همدانی بیشترین آرا را به خود اختصاص داده اند.(۴)
نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری در داخل و خارج کشور اعلام شد
جهانگیر سلیمانی مدیر کل انتخابات وزارت کشور نتایج قطعی آرا انتخابات ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام کرد .
جمع کل آرا داخل و خارج از کشور : ۱۴ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۲۹ رای .
بر این اساس محمد علی رجایی از مجموع آرای داخل کشور ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۵۰ رای و از مجموع آرای خارج از کشور ۳۱ هزار و ۷۱۱ رای به خود اختصاص داده و در مجموع با ۱۳ میلیون و یک هزار و ۷۶۱ رای به عنوان دومین رئیس جمهور ایران اسلامی انتخاب شد.(۵)
درباره ماجرای خروج بنی صدر در ایران، تا کنون بسیار گفته شده است، اما یکی از خلبانانی که به دلیل موقعیت شغلی خویش اطلاعات ریز تری از این فرار بزرگ و ترفندهای به کار رفته در آن داشته است، در سایت خود، روایت دقیقی از مراحل این نقشه، نحوه خروج، اتفاقات حین پرواز و عبور از مرزهای هوایی و فرود در پاریس داده است که در زیر می آید.
خلبان بهروز مدرسی، اینک بازنشسته شده و در حال نگارش خاطرات سال ها پرواز است.
سرهنگ بهزاد معزی کی بود؟
سال 1350 وقتی من به نیروی هوایی پیوستم یک سالی می شد که سرهنگ خلبان بهزاد معزی از تهران به شیراز منتقل شده بود.
او از بدو ورود به عنوان فرمانده گردان پرواز هواپیماهای سی – 130 در پایگاه هفتم ترابری منصوب شده بود. آن گونه که بچه های قدیمی آن دوره و بعد ها خود من شاهد اش بودم، افسری منظم سخت گیر و با سواد بود.
فرماندهی که صدای خنده او را به ندرت می شد شنید. و در هنگام عصبانیت عادت به جویدن سبیل های کم پشت بورش داشت. او سپس برای طی دوره فرماندهی ستاد به کشور آمریکا اعزام می شود. و در سال 1352 به ایران برگشته و در ستاد کل نیروی هوایی در مقام معاونت عملیات در بخش ” یکنواختی ” مشغول به خدمت می شود و از آن جایی که رشته اصلی او خلبانی بود، طی هماهنگی های صورت گرفته او سه روز در هفته به پایگاه یکم ترابری می آمد و با هواپیماهای سی -130 به پرواز و یا ماموریت می رفت.
شایان ذکر است در آن ایام فرمانده عملیات ستاد کل نیروی هوایی تیمسار آذربرزین و فرماندهی پایگاه یکم ترابری به عهده تیمسار امیرفضلی بود.
در آن روزگار هر خلبانی مجاز به پرواز با شخصیت های طراز اول مملکتی و یا با خانواده سلطنتی نبود. فقط تعدادی معین از افسران با تجربه و تعین صلاحیت شده به عنوان کروی (V.I.P) مشخص شده بودند که بهزاد معزی از آن جمله بود.
در اندک زمانی کوتاه او به دربار سلطنتی راه یافته و در مقام خلبان مخصوص اعلیحضرت به انجام وظیفه می پرداخت.
سرهنگ معزی بارها در همان روزگار برای خرید هواپیما به عنوان کارشناس مطلع به کشورهای اروپایی سفر می کرد. سلامت نفس و رشوه نپذیری او در انجام معاملات زبانزد بود. با خرید هواپیماهای بوئینگ سوخت رسان 707 او به عنوان فرمانده گردان و در ادامه به عنوان معلم خلبان به فعالیت پرداخت.
در همین ایام بود که محمدرضا شاه یک فروند بوئینگ اختصاصی به نام شاهین خریداری نمود.
با همین هواپیما بود که بعد از قیام مردمی بر علیه خاندان سلطنتی، در تاریخ 26 دی ماه سال 57 محمد رضا شاه را به همراه خانواده اش به مصر سپس مراکش منتقل نمود.
بعد از مدتی با هواپیمای شاهین به ایران بازگشت. بازگشت غیر مترقبه سرهنگ بهزادمعزی با هواپیمای شاهین به کشور از او چهره ای قهرمان و متعهد به انقلاب ساخته شد. همه به چشم دیگری به او می نگریستند. خوب یادمه که اوایل جنگ بود و همانند سایر بخش های اجتماعی در پایگاه هم نیروهای مومن و انقلابی انجمن های اسلامی تشکیل داده بودند که سرهنگ معزی گل سرسبد آن ها محسوب می شد.
بدبین ترین افراد هم هرگز تصور نمی کردند که این افراد هم ممکن است روزی اغفال شوند. یا به دلیل اعتقادات و گرایشات پنهانشان روزی به کشور ضربه ای بزنند.
اگر آن روزی که یکی از خلبانان سی -130 به نام سروان ” موگویی ” به دلیل گرایشات ضد حکومتی خود از جمع همین افراد وابسته به انجمن اسلامی پایگاه، ایران را به قصد یکی از کشورهای اروپایی ترک کرد، قضیه کالبد شکافی دقیق می شد و این عمل او زنگ خطری برای مقامات عالی رتبه پایگاه و برادران حفاظت یا عقیدتی سیاسی تلقی می شد، هرگز این چنین کشور شوکه نمی گردید و امثال رجوی سرکرده مجاهدین که دستش به خون افراد بیشماری آلوده بود با حمایت و خیانت مشتی وطن فروش از کشور به این راحتی خارج نمی شد.
با روی کار آمدن بنی صدر و متعاقب آن حمله ناجوانمردانه عراق به سرزمین ما کشور در شرایط بحرانی به سر می برد.
درگیری مردم در دفاع از آب و خاکشان و به طبع آن سرگرم بودن مسئولان به امور برنامه ریزی تدارکات و سازماندهی جبهه های جنگ، بهترین فرصت برای عرض اندام نمودن گروه های ضد مردمی به وجود آمده بود.
خوب یادمه بیشترین ترور ها در همین ایام صورت می گرفت. راستش رو بخواهید به دلیل رعایت اصول بی طرفی در این گزارش، دقیقآ نمی دانم علت اختلاف بنی صدر که در آن هنگام علاوه بر رئیس جمهوری، فرماندهی کل قوا هم به او تنفیذ شده بود، با فرماندهان سپاه پاسداران و نیروهای وفادار به نظام بر سر چی بود.
فقط این رو می دونم نزدیکی و حمایت بنی صدر از رجوی باعث رنجش افراد مومن و حزب اللهی شده بود. به طوری که زمزمه های سلب مصونیت سیاسی او در جامعه به گوش می رسید. کار به جایی رسید که امام خمینی با عزل او موافقت فرمودند و مجلس شورای اسلامی او را از مقام ریاست جمهوری خلع ید نمود.
ماجرای فرار بنی صدر و رجوی
کشور در این هنگام به اوج نا امنی رسیده بود. عده ای به طرفداری بنی صدر و عده ای به مخالفت او قد علم کرده بودند.
فشار به جبهه های جنگ هر روز بیشتر می شد. در مناطق جنگی برخی از شکست ها رو به حساب خیانت بنی صدر قلمداد می کردند. به عبارت صحیح تر اوج تفرقه و دو دستگی بر ایران سایه افکنده بود. با تسلط سپاه پاسداران و نیروهای بسیجی بر اوضاع داخلی بنی صدر فراری شده و هیچ نشانی از محل سکونت او نبود.
همان طور که گفتم این تفرقه و دو دستگی بهترین فرصت رو برای توطئه گران بوجود آورده بود. در اون زمان هنوز ارتش پاکسازی نشده بود. و نیروهای آشوب گر و جنایت کار هم فعالیت های خود را به شکل زیرزمینی و با رخنه به سازمان های حساس ادامه می دادند.
در این اوضاع و احوال بود که بزرگترین نقشه فرار طرح و به مورد اجرا در آمد. سرهنگ بهزاد معزی که روزگاری با در بار شاهنشاهی مراوده داشت و عالی ترین مقامات ارشد رژیم شاهنشاهی همچون اسداالله علم (وزیر دربار)، ارتشبد طوفانیان (مسئول خرید و قراردادهای کلان تسلیحات نظامی) و…با او پرواز و نشست برخاست می نمودند، به خاطر مراجعت از مراکش و اطمینان بیش از حد به او کارگردان این نمایش گردید.
ارتباط سرهنگ معزی با سازمان مجاهدین
دقیقآ هیچ کس نمی داند ارتباط سرهنگ خلبان بهزاد معزی با سازمان تروریستی مجاهدین از کی و به چه شکلی بوده.
شاید هم برای نهاد های امنیتی کشور مشخص است. ولی من نمی دانم.
سئوال اساسی این است که چگونه او با شاخه نظامی سازمان ارتباط برقرار کرده بود؟ اگر از زاویه گرایشات سیاسی به قضیه نگاه کنیم او فردی سلطنت طلب بوده که متحول گشته و جزء افراد خاص نظام قرار گرفته بود و ارتباط با این گونه افراد که به عنوان فرمانده بزرگترین و حساس ترین گردان پروازی خدمت می نمود به راحتی میسر نبوده است.
آیا او از قبل از انقلاب مخالف خاندان سلطنتی بوده است؟ و یا وقتی به کشور برگشت مخالف نظام جمهوری اسلامی شد.
پاسخ هر دو سوال مثل روز واضح است که این چنین نبوده است. به نظر بنده (که البته نظر شخصی ام است) او پیش از این ها با سازمان های اطلاعاتی غرب در تماس بوده است.
حضور خواهرش در سیاسی ترین نهاد آمریکایی در ایالت تگزاس بهترین رابط می تواند تلقی شود. به عبارت صحیح تر این سازمان های اطلاعات غربی بودند که به او دستور بازگشت را دادند.
طراحی نقشه فرار
به هر حال او در ظرف مدت کوتاهی هم پشت به سلطنت طلب ها کرده و هم از جمهوری اسلامی روی برگرداند!!
پس همان طور که اشاره کردم به هر دلیلی که بوده او به سازمان مجاهدین وصل می شود. تمام جزئیات نقشه فرار به دقت طرح ریزی می شود.
به احتمال فراوان نقشه ورود بنی صدر و رجوی به داخل پایگاه با اطلاعاتی که توسط معزی و همدستان اش ارائه گردیده بود برنامه ریزی می گردد و نقشه پرواز و جزئیات فرار در آسمان تا مقصد که فرانسه باشد به عهده آقا بهزاد بوده است.
این عملیات که واقعآ یکی از پیچیده ترین و گسترده ترین نقشه های فرار محسوب می شود با همکاری طیف عظیمی از نیروهای فریب خورده مجاهدین و عوامل نظامی آن در نیروی هوایی صورت می پذیرد.
بدین صورت که یک عده وظیفه اغفال و فریب عوامل دژبانی و حراست ورودی پایگاه را به عهده می گیرند. آن ها از چند روز قبل از عملیات با یک دستگاه خودروی کاماروی زرد رنگ مرتب به پایگاه تردد می نمایند تا روز عملیات چهره این اتوموبیل عادی تلقی شود. عده ای هم با ماشین آتش نشانی در اطراف پایگاه مستقر می شوند تا برای فرار دادن سوژه در صورت لو رفتن وارد عملیات شوند.
عده ای هم از شاخه نظامی گروه مجاهدین با سلاح های سنگین مسئولیت عبور سوژه ها رو به داخل پایگاه به عهده می گیرند. یه گروه دیگر از افراد نظامی فریب خورده ایستگاه های رادار مسیر را مختل می نمایند. به این صورت که با قرار دادن جعبه هایی در ایستگاه، خود در لحظه آغاز عملیات تلفن زده و اعلام می کنند بمب گذاری شده است!!
عده ای دیگر هم با از کار انداختن 8 فروند هواپیمای شکاری اف – 4 عملآ از ره گیری و تعقیب آن ها جلوگیری می کنند. (واقعآ چه انسان های خائن ی پیدا می شوند که در زمان جنگ تنها ابزار مقابله با دشمن را از کار می اندازند. ننگ بر شما) خب بعد از همه این کار ها نوبت به اسکان سوژه ها می رسد.
حال یکی دیگر از عوامل سرسپرده و خائن نیروی هوایی بنام سرهنگ ناوبر اسماعیل فرخنده منزل سازمانی خویش را در اختیار آن ها قرار می دهد. (معزی خیلی سعی دارد او را بی گناه و نا آگاه از ماجرا جلوه دهد). و به این ترتیب همه چیز از قبل طراحی و آماده می شود. برنامه به این صورت بود که با یکی از پرواز های شبانه آموزش سوختگیری این عملیات آغاز شود.
شب عملیات
قرار بود فرار چند روز دیر تر صورت پذیرد اما به دلیل اعلام حکم انتقال سرهنگ معزی به شیراز مجبور می شوند در شب 6 مرداد که مطابق با 27 رمضان بود این کار را به سر انجام برسانند.
طبق نقشه از پیش طراحی شده سوژه ها در داخل مینی بوسی که از منازل سازمانی کروی پروازی را به رمپ پرواز می برد پنهان می شوند. یک مانع بزرگ در سر راه خود داشتند و آن عبور از دژبانی پایگاه بود که متآسفانه آقایون دژبانی و پلیس هوایی که معمولآ داخل همه خود رو ها رو بازدید می نمایند و بعد از مشاهده کارت شناسایی افراد اجازه ورود را می دهند، به خاطر احترامی که به قهرمان اتقلاب قائل بودند، با دیدن سرهنگ معزی، بدون بازدید اجازه داخل شدن را می دهد.
در این جا لازم می بینم به یک نکته اشاره نمایم و آن این است که معزی در خاطرات خود بیان نموده است که خلبان حسین اسکندری و مهندس پرواز بیژن وکیلی از ماجرا بی اطلاع بودند که این چنین نمی تواند باشد چون مینی بوس خلبانان همه گروه را با هم می برد پای هواپیما. مگه می شه معزی تنها با سوژه ها پای هواپیما برود؟! و بعد از پنهان کردن منتظر شاگردان خود بماند؟
قبل از پرواز چه گذشت؟
ساعت 19:35 دقیقه سوژه ها در حالی که لباس پرواز بر تن دارند و در تاریکی شب تشخیص قیافه ها ناممکن است وارد رمپ پرواز می شوند.
در همین حال از پست فرماندهی اعلام می کنند که پرواز یک ساعت جلو افتاده است. و به جای ساعت 10:30 شب، یک ساعت زودتر پرواز نمایند. سوژه ها همراه محافظ های خود در محوطه اتاقک سوختگیری پنهان می شوند.
وقتی سایر خدمه از قبیل کروچیف و بوم اپراتور (مسئول سوختگیری) برای بازدید قبل از پرواز سعی دارند محوطه را چک نمایند، با در بسته مواجه می شوند.
سرهنگ معزی به مسئول مربوطه می گوید چکار می کنی؟ وسعی می کند او را منصرف نماید. ولی طرف ول کن نبوده وبا تبری که در هواپیما برای مواقع اضطراری تعبیه شده است سعی در شکستن در می نماید.
در همین هنگام گارد ویژه در را باز کرده و با گذاشتن لوله اسلحه بر پیشانی همافر مربوطه از او می خواهد بی سر و صدا وارد شود.
نفر بعدی با مشاهده غیبت همکارش کنجکاو شده و تا می خواهد وارد محفظه شود، او هم به همین ترتیب غافلگیر می گردد. در این هنگام هواپیما شماره 311 موتور های خود را روشن می نماید.
ترفند سرهنگ معزی برای گمراه کردن مسئولین
سروان حسین اسکندری در صندلی چپ (خلبان اصلی) نشسته و سرهنگ معزی در صندلی سمت راست می نشیند.
همافر مهندس پرواز بیژن وکیلی هم در بین آن دو می نشیند. طبق برنامه ریزی قبلی، که سرهنگ معزی مشخصات مسیر را به آن ها داده بود، یکی از محافظان با اسلحه وارد کابین شده و با تهدید اسلحه از آن ها می خواهد که مختصات را به دستگاه (I.N.S) که نوعی دستگاه ناوبری کامپیوتری است وارد نمایند.
معزی بعد از دور شدن از تهران به برج مراقبت اعلام می کند که یکی از موتور های من آتش گرفته است.و برای همین به سمت ورامین بر می گردد.
بر روی ایستگاه ورامین معزی بار دیگر به برج می گوید که یک موتور دیگر هواپیما هم آتش گرفته است و متعاقب آن برای پنهان ماندن از دید رادار اعلام می کند که به سمت شمال، یعنی کوه های البرز می رود.
مسئولان برج با ناراحتی فریاد می زنند که مواظب باش به کوه می خوری. لطفآ به آن سمت نرو. و این دقیقآ همان چیزی بود که معزی می خواست برج تصور نماید که به کوه خورده است! و در پاسخ برج که ارتفاع را می پرسد به دروغ ارتفاع 12 هزار پا را اعلام می کند.
واکنش مسئولان پست فرماندهی بعد از پرواز
در حالی که برج مرتب فریاد می زند به کوه می خوری برگرد، هواپیما در ارتفاع 18000 پایی به مسیرش ادامه می دهد. معزی می دانست که در این مسیر ایستگاه های رادار کرج، بابلسر و تبریز قرار دارند. ولی خیالش از هر سو آسوده بود که قبلآ توسط عوامل سازمان از کار افتاده اند.
همچنین می دانست هیچ هواپیمای فانتومی او را تعقیب نخواهد کرد. (همان طور که قبلآ گفتم از کار انداخته بودند) و برای این که عوامل برج فکر کنند که به کوه خورده است دیگر پاسخ برج را هم نداد.
در همین هنگام مسئولان رادار به پست فرماندهی نیروی هوایی اطلاع می دهند که هواپیما به سمت البرز رفته و احتمالآ به کوه برخورد نموده است.
سرهنگ خلبان جواد وارسته که زمانی شاگرد معزی بوده با خنده به مسئول رادار می گوید معزی به کوه نمی خورد، او فرار کرده است!!
سرهنگ معزی برای گفتگو های احتمالی ترتیبی می دهد که هواپیما ربا گوشی های اسکندری و وکیلی را بگیرد تا شاهد مکالمه او نشوند.
سرهنگ معزی برای این که هر چه زودتر از خاک ایران خارج شود و به گیر شکاری های اف – 14 نیفتد، با حداکثر سرعت به هواپیما فشار می آورد.
پیشنهاد تآمین جانی و مالی
این رو هم بگم که حداکثر سرعت مجاز بوئینگ 707، چیزی نزدیک 8 تا 9 دهم سرعت صوت است. ودر این شرایط در داخل کابین بوقی مرتب به صدا در می آید.
در همین موقعیت بود که رجوی و بنی صدر به کابین هواپیما می آیند. در همین حال هم ستاد نیروی هوایی به یک فروند شکاری اف – 14 خود که در حال گشت زنی است ماموریت می دهد که به سوی شمال پرواز نماید.
در همین شرایط بود که بالاخره رادار تبریز موفق می شود هواپیما را شناسایی نماید.
معزی برای گمراه کردن رادار تبریز می گوید ما تقصیری نداریم چند نفر از پرسنل نیروی هوایی ما را به گروگان گرفته اند. در همین هنگام شهید رجایی که نخست وزیر بود به اتفاق شهید فکوری فرمانده نیروی هوایی در پست فرماندهی از قول حضرت امام به آن ها تآمین می دهند.
اما خدمه برای کش دادن زمان، بهانه می آورند که شخص آقای رجایی صحبت نماید. ولی صحبت های هیچ یک از مسئولان کار ساز نیست.
در همین موقع هواپیمای اف – 14 به معزی اخطار می دهد برگرد و گرنه شلیک می کنم. سرهنگ معزی که خوب خلبان شکاری را می شناخته و روز گاری از شاگردان وی محسوب می شده خطاب به خلبان آن می گوید: هواپیما ربوده شده است. لطفآ شما بیا نزدیک ما تا این ها شما را ببینند و بترسند! و در همین اثنا تمام چراغ های داخل و بیرون هواپیما را خاموش می کند و از بچه ها می خواهد از قسمت سوختگیری بیرون را نگاه کنند تا ببینند شکاری دیده می شود یا نه؟
در همین هنگام بنی صدر خطاب به معزی می گوید به خلبان شکاری اعلام کن که من داخل هواپیما هستم!! آن گاه او ما را نخواهد زد!! معزی که به این طرز فکر آقای رئیس جمهور خنده اش گرفته است می گوید قربان خلبان شکاری اگر بداند که چه کسانی داخل هواپیما است، یا شلیک می کند یا اگر برگردد حتمآ اعدام اش می کنند. معزی برای پرهیز از گزند موشک های هاگ ایستگاه تبریز، به سوی مرز شوری حرکت می کند. در همین حال هم دو فروند میگ روس ها لب مرز به پرواز در می آیند تا به محض ورود به خاک آن ها شلیک نمایند.
عبور از مرز ایران
معزی با اطمینان از این موضوع که هواپیماهای اف – 5 مستقر در تبریز قادر به ره گیری در شب نیستند، از مرز شوروی به صورت نیمدایره از کنار تبریز می گذرد تا گیر موشک های هاگ نگردد.
هواپیمای تام کت همچنان تعقیب بوئینگ 707 رو ادامه می دهد. معزی با رفتن به خاک ترکیه، اعلام می کند که قصد نشستن در آنکارا را دارد.
مسئولین ترکیه به او اجازه این کار را نمی دهند و با خاموش کردن چراغ های باند از آن ها می خواهند خاک ترکیه را ترک نماید. اف – 14 پشت سر بوئینگ وارد خاک ترکیه می شود. معزی به برج ترکیه می گوید یک شکاری دنبال من است به ایران بگویید برگردد و آن ها چنین می کنند و بدین ترتیب شر شکاری از سر آن ها کم می شود.
بنی صدر بار دیگر نطق اش باز شده خطاب به معزی می گوید بگو من داخل هواپیما هستم چراغ های باندآنکارا را روشن می کنند!!
معزی پاسخ می دهد قربان من که قصد نشستن به ترکیه را ندارم. سرهنگ می دانست موشک های سوریه حتمآ او را خواهند زد به همین دلیل سعی می کند به سمت قرس و یونان برود. در همین حال رادار سوریه از طریق یو اچ اف می پرسد کجا هستید؟
سرهنگ معزی به خوبی می داند پاسخ دادن از طریق یو اچ اف، صرفآ برای شناسایی موقعیت هواپیما است. تا با اعزام جنگنده ها آن ها را بر گردانند. به همین دلیل هیچ پاسخی به رادار سوریه نمی دهد.
در فضای یونان و پاریس
عاقبت با رفتن به سمت یونان و قبرس سر از آسمان پاریس در می آورد. مسئولان فرانسوی اعلام می کنند که اجازه نمی دهند.
سرهنگ معزی کار کشته تر از این ترفند ها است. لذا آخرین حقه خود را رو کرده و به آن ها می گوید بنزین هواپیما تمام شده است و اگر اجازه ندهید بر روی شهر سقوط خواهم کرد و به این ترتیب آن ها را به سمت فرودگاه اورلی راهنمایی می نمایند و در پایان بعد از پشت سر گذاشتن ساعت ها پرواز عاقبت در فرانسه پیاده می شوند.
فردای آن روز بعد از این که مشخص می شود چه خیانت هایی انجام شده است. تمام خائنین دستگیر و محاکمه می شوند و به سزای اعمال خیانت خود به وطن می رسند.منبع: عصر ایران- حسینی
پایگاه مركز اسناد انقلاب اسلامی؛ در حادثه هفتم تیر 1360جبهه ضد انقلاب با هدف وارد كردن ضربه كاری بر پیكرهی انقلاب، انفجار در حزب جمهوری اسلامی را طراحی و اجرا كرد. این فاجعه از یكسو پیامد اعلام ورود به فاز نظامی توسط سازمان مجاهدین بود و از سوی دیگر پیامد عزل بنیصدر از مقام ریاستجمهوری محسوب میشد. مجاهدین كه عزم خود را به منظور مقابلهی مسلحانه و نظامی با رژیم جمهوری اسلامی جزم كردهبودند، در عمل دریافتند كه بیپایگاهتر و ضعیفتر از آن هستند كه بتوانند به یك دولت برآمده از انقلاب و نیروهای عظیم مردمی و نظامی و امنیتی آن، رویاروی بجنگند، از اینرو به عملیات تروریستی متوسل شدند. با این تحلیل نخستین اقدام، ترور ناموفق حضرت آیتالله خامنهای امام جمعه تهران، عضو برجسته حزب جمهوری اسلامی و نمایندهی مجلس بود كه چند روز بعد از اعلام ورود سازمان به فاز نظامی در مسجد ابوذر تهران روی داد و قدم مهمتر انفجار دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی (واقع در سرچشمهی تهران) بود. این فاجعه كه باعث شهادت 72 تن از اعضای حزب و مسئولان عالیرتبهی كشور گردید پیامدهای منفی و مثبتی را بهدنبال داشت كه یكی از پیامدهای آن فرار بنیصدر و رجوی بود كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
فرار بنیصدر و مسعود رجوی
پس از عكسالعمل مردم در قبال عملیات نظامی، منافقین به ائتلافی رسمی با بنیصدر دست زد كه طی آن بنیصدر بهعنوان رئیسجمهور، رجوی را نخستوزیر خود قرار داده و او را مسئول تشكیل شورای مقاومت برای برپایی دولت موقت آینده كرد.
رجوی دربارهی آغاز فعالیت دو جانبهی سازمان و بنیصدر چنین میگوید:
«بلافاصله بعد از نخستین ضربهی نظامی و سلب ثبات و بیآینده كردن رژیم...، ما میبایست راهكار ارائه میدادیم. با این دیدگاه بود كه به آقای بنیصدر... پیشنهاد تشكیل شورای ملی مقاومت را كردیم و با تأیید ایشان شورا تأسیس شد... به این ترتیب با تأسیس شورای ملی مقاومت، آلترناتیو (حكومت جانشین) ما در قبال رژیم... هم مشخص شد و بعد سیاسی حركتمان با بعد نظامی آن مطابق و متوازن گردید...»
پس از عزل بنیصدر، وی در منزل ناصر تكمیل همایون، عضو حزب ملت ایران، مخفی شد. طبق اظهارات تكمیل همایون او میپنداشته كه بنیصدر قرار بود در ایران بماند. وی اظهار داشت:
«... به این شرط من خودم را داخل معركه كردهبودم و با آخرین روزهای سیاسی بنیصدر گره زده بودم كه وی را صحیح و سالم به بیت امام بسپارم».
ده روز پس از تأسیس شورای ملی مقاومت، بنیصدر و مسعود رجوی تصمیم به فرار از ایران میگیرند. البته خروش مردم ایران پس از وقوع انفجار در دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی و سپس نحوهی شركت عظیم مردم در دومین انتخابات ریاستجمهوری هرگونه امیدی را از ذهن رجوی و بنیصدر زدود. بدینترتیب دو عامل یادشده علت اصلی فرار آنها از ایران بود.
سرانجام در روز ششم مرداد بنیصدر به همراه مسعود رجوی توسط عناصر سازمان مجاهدین كه در نیروی هوایی نفوذ كردهبودند با یك هواپیمای بوئینگ 707 نظامی تهران را به قصد فرانسه ترك كرد و پیش از اینكه هواپیماهای شكاری نیروی هوایی فرصت تعقیب آن را بیابد، از مرز ایران خارج شدند و چند ساعت بعد در یك فرودگاه نظامی حومهی پاریس فرود آمدند در حالیكه خلبان هواپیما بهزاد معزی، خلبان مخصوص محمدرضا پهلوی بود.
در اولین ساعات روز چهارشنبه هفتم مرداد 1360 خبرگزاریها و رادیوـ تلویزیونهای جهان فرار بنیصدر و رجوی را گزارش دادند. اولین گزارش، بهصورت تصویری و كوتاه در فرودگاه نظامی «اورو» پاریس تهیه شدهبود و بنیصدر را با سبیلهای تراشیده نشان میداد كه رجوی نیز در كنارش قرار داشت. اولین اطلاعات منتشرشده از این امر حكایت داشت كه هواپیمای فرار (بوئینگ 707 به خلبانی سرهنگ معزی) از فضای كشورهای عضو ناتو عبور كرده و در یك فرودگاه نظامی متعلق به ناتو نیز فرود آمدهاست و گویا فرودگاه مزبور، از پیش، برای این فرود آماده بودهاست. با توجه به چهرهی شناختهشدهی بنیصدر، محور اصلی اخبار منتشره در رسانههای بینالمللی، رئیسجمهور سابق ایران بود و رجوی در آنها تحتالشعاع وی قرار داشت. خبر تفصیلی زیر در همان ساعات اول به سراسر جهان مخابره شده:
ابوالحسن بنیصدر، رئیسجمهور معزول ایران به كشور فرانسه گریخت و از دولت این كشور پناهندگی سیاسی دریافت كرد. بنیصدر با یك هواپیمای بوئینگ 707 نظامی ربوده شده در ساعت 22:45 سهشنبه شب، بهطور غیر مجازـ پیش از آنكه هواپیماهای شكاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران كه در تعقیب هواپیمای ربودهشده بودند، به این هواپیما برسند- از مرز ایران خارج شد و با عبور از كشورهای تركیه، قبرس، یونان و شمال ایتالیا، در یك فرودگاه نظامی واقع در حومهی پاریس به زمین نشست. هواپیمای ربودهشدهی حامل بنیصدر را سرهنگ بهزاد معزی هدایت میكرد كه پیشتر نیز هدایت هواپیمای شاه را به قصد مراكش برعهده داشت. بنیصدر در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران گفت [كه] تصور میكند به زودی به ایران بازگردد. وی تصریح كرد: از آن جهت فرانسه را بهعنوان تبعیدگاه سیاسی خود برگزیده است كه قبل از پیروزی انقلاب، بخشی از زندگی خود را در این كشور گذرانده است و دو دختر وی- بهطور دایم- در فرانسه اقامت داشتهاند.
مسعود رجوی یكی از رهبران سازمان مجاهدین خلق كه در مدت زندگی مخفی بنیصدر از او حمایت میكرد، نیز در كنار رئیسجمهور مخلوع ایران- كه بسیار خسته بهنظر میرسد- دیده میشد. همچنین سرهنگ بهزاد معزّی، كه ترتیبدهندهی فرار بنیصدر بوده است، همراه وی بود. سپس رشتهی سخن را سرهنگ معزّی بهدست گرفت و به تشریح چگونگی فرار بنیصدر پرداخت. وی گفت: روز گذشته (سهشنبه) برنامهی پرواز یك بوئینگ 707 سوخترسانی با پنج نفر خدمه را در اختیار داشت. این برنامه، یك مأموریت آموزشی عادی برفراز ایران بود. معزّی اضافه كرد: حدود ساعت بیست و سی دقیقهی سهشنبه شب، طبق برنامهی پرواز هواپیما، سوختگیری كامل كرد و در همان موقع، بنیصدر با یك وانت از راه میرسد؛ طبق برنامهی پیشبینی شده، ساعت بیست و دو و سی دقیقه با بوئینگ از فرودگاه نظامی تهران پرواز كرد و رهسپار یونان شد و ساعت چهار و سی دقیقه [بامداد] در فرودگاه نظامی اورو به زمین نشست.
بلافاصله پس از علنیشدن داستان فرار بنیصدر و رجوی، اخبار مربوط به اظهار نظرهای رسمی و اقدامات دپیلماتیك جمهوری اسلامی درخصوص اعلام مجرمیت فراریان و ضرورت استرداد آنها در صدر خبرها قرار گرفت. مهندس میرحسین موسوی، وزیر امور خارجه اعلام نمود كه ایران بهطور رسمی تقاضای استراداد بنیصدر را تسلیم سفارت فرانسه در ایران، كردهاست. وی همچنین اظهار داشت: مداركی علیه بنیصدر در دادگستری ایران وجود دارد كه به مسئول سفارت فرانسه تحویل داده خواهد شد تا با ارسال آن به فرانسه، برای مقامات فرانسوی محقق شود كه بنیصدر تحت تعقیب بودهاست.
در ادامه گزارش فرارو میخوانید: در اولین ساعات روز چهارشنبه هفتم مرداد ۱۳۶۰خبرگزاری ها و رادیو و تلویزیون خبر فرار ابولحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول ایران را اعلام کردند.
بنی صدر در حالی با یک فروند هواپیمای نظامی بوئینگ 707 به پاریس فرار کرد که در 31 خرداد همان سال با رای عدم کفایت سیاسی از ریاست جمهوری عزل شده بود؛ گفته میشود وی پس از رای عدم کفایت سیاسی و متعاقب آن فرمان امام در عزل از ریاست جمهوری تا زمان فرار خود در خفا زندگی می کرد و احتمالا با سرکرده منافقین در حال کشیدن نقشه فرار از ایران بوده است.
در شامگاه سه شنبه ششم مرداد ماه 1360 بنی صدر با هواپیمای ربوده شدهای که "بهراد معزی" خلبان شاه آن را هدایت می کرد به طور غیرمجاز، پیش از آنکه هواپیماهای شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران به این هواپیما برسند از مرز ایران خارج شد و با عبور از کشورهای ترکیه، قبرس، یونان و شمال ایتالیا در یک فرودگاه نظامی واقع درحومه پاریس به زمین نشست.
بنی صدر بلافاصله پس از ورود به فرانسه درخواست پناهندگی سیاسی کرد و گفت از آن جهت فرانسه را به عنوان اقامتگاه سیاسی خود برگزیده که قبل از پیروزی انقلاب، بخشی از زندگی خود را در آنجا بوده و امیدوار است به زودی به ایران بازگردد.
مسعود رجوی، یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق که در مدت زندگی مخفی بنی صدر از او حمایت می کرد نیز در کنار وی وارد پاریس شد و در آنجا اقامت کرد.
بلافاصله پس از علنی شدن داستان فرار بنی صدر و رجوی، اخبار مربوط به اظهارنظرهای رسمی و اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خصوص اعلام مجرمیت فراریان و ضرورت استرداد آنها در صدر خبرها قرار گرفت.
میرحسین موسوی وزیرخارجه وقت گرچه فردای آن روز در مصاحبه ای اعلام کرد که ایران به طور رسمی تقاضای استرداد بنی صدر را تسلیم سفارت فرانسه در ایران کرده اما دولت فرانسه به این درخواست پاسخ منفی داد و بنی صدر برای همیشه در فرانسه ماند و به فعالیت ضد جمهوری اسلامی پرداخت.
عباس عطار عکاس مشهور ایرانی که در ان زمان در فرانسه به سر می برد پس از اعلام خبر فرار بنی صدر و رجوی به "ایل دو فرانس" در شمال فرانسه رفت و از آنها در محل اقامتشان عکاسی کرد. عکس های عطار این دو را در حال مصاحبه، روزنامه خواندن، ورزش و تفریح نشان می دهد و معدود عکس هایی است که از پس از فرار رجوی و بنی صدر گرفته شده است.
پی نوشت