زمان : 26 Bahman 1387 - 22:20
شناسه : 15328
بازدید : 8111
مشروح کامل نشست مدیران بخش خصوصیITو نمایندگان مجلس و استانداری در پارک علم و فن آوری یزد(و حواشی ) مشروح کامل نشست مدیران بخش خصوصیITو نمایندگان مجلس و استانداری در پارک علم و فن آوری یزد(و حواشی )

 

یزدفردا "جلسه هم اندیشی مدیران شرکتهای فناوری اطلاعات استان و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی روز 23 بهمن 87 برگزار شد

 به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا "   : قمی در آغاز ضمن تبریک آغاز دهه چهارم انقلاب ابراز امیدواری کرد که تقارن این ایام با تشکیل چنین جلسه ای منجر به یک حرکت اساسی در زمینه توسعه این صنعت نوپا در استان شود .

 وی با ذکر این نکته علاقمندی و آشنایی نمایندگان فعلی استان با IT فرصتی ارزنده است که هیچ یک از طرفین نباید از آن غفلت نمایند  تاکید نمود :تاسف بار است که امروز پس از گذشت پنج سال هنوز باید ذکر ظرفیت ها وتوانمندیهایمان در توسعه این صنعت را تکرار کنیم . تکراری بی حاصل که باید مدتها قبل از آن گذر کرده باشیم و امروز در فکر مسائل بعدی باشیم پس باید باز تکرارکنیم که وجود نیروی انسانی مستعد در صنعت فناوری اطلاعات نعمتی است که کفران آن بخشودنی نیست .

وی در ادامه سخنان خود افزود :باز باید تکرارکنیم که وجود تمام عوامل صنعت انسان محور وسبز این صنعت ، در استان نظیر 25 مرکز آموزش عالی که سالانه نزدیک 700 دانش آموخته تربیت کرده و موفقیتهای پی درپی دانش آموختگان در المپیادهای جهانی ریاضی وکامپیوتر وکسب رتبه قبولی 15 ساله نسبت قبولی در کنکور ، همه نشان از ظرفیت بالای توسعه این صنعت دارد ظرفیتی که نادیده انگاشته است .

قمی افزود:تجربه سالهای گذشته وکندی توسعه این صنعت در کشور وبوِیژه در استان ، ما را به این نکته رهنمون می کند که موانع توسعه ، سرچشمه از عدم وجود قوانین کافی دارد. در واقع هرجا مدیری قائل به این توسعه بوده است کار قدری جلو رفته است و برعکس عدم اعتقاد مدیر موجب توقف وهدر رفتن نیروها شده است .لذا در شرایطی که همه دنیا کاربرد IT را اجتناب ناپذیر می دانند دوره توسعه بر مبنای « قائم به فرد بودن » گذشته و وجود قوانین حمایتی روشن بیش از هرچیز می تواند چاره ساز باشد .

ضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با ابراز خرسندی از طرح لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان از سوی معاونت محترم فناوری رئیس جمهور و اینکه دکتر اختیاری در گیر موضوع هست ، تاکید کرد:توسعه IT مانند پازلی است که عواملی چون «توسعه بخش خصوصی ، ایجاد بسترهای مناسب وزیرساختهای کافی ، تسهیلات مالی ارزان قیمت ، معافیت های دست ودلبازانه مالیاتی و از همه مهم تر نظارت توانمند وشفاف براین بسته حمایتی » همچون قطعات این پازل می باشند که حذف هریک از آنان ، پازل ناکامل را عاید می کند .بویژه نقش بخش خصوصی در این نظارت نباید نادیده انگاشته شود .

در ادامه جلسه مهندس حمید صالحی عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزدبه فعالیت شرکتهای فناوری اطلاعات وابسته به وزارتخانه ها و بانکها اشاره کرد و گفت:حضور قدرتمندانه این شرکتها عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده است و ی افرود شرکتهایی همچون تامین ، راهبر ، ایزایران ، صاایران و امثالهم وقتی در عرصه رقابت با ما بر می خیزند در واقع در مسابقه ای بابرنده معین شرکت می کنند و این صراحتأ بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد . این شرکتها حداقل می توانند استاندارد ها ی خدمات دستگاه متبوع خود را تعریف کنند و یا به فعالیت های نظارتی بسنده کنند .اما امروز عملأ در فعالیتهای تجاری واجرایی وارد شده اند . وبا بودجه دولتی کارهایی که باید بخش خصوصی را انجام دهند آنها می گیرند .

این عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای در مورد نحوه اجرای تحول اقتصادی یادآور شد: این طرح بدون سامانه های ضد فساد فناوری اطلاعات عقیم خواهد ماند و ی صحبت هایش را با یک پیشنهاد خاتمه داد و گفت:با توجه به نقش فعال سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد این سازمان می تواند به عنوان ایفاگر نقش دیده بان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در حوزه IT خدمات ارزنده ای ارائه نماید .

سخنران بعدی مهندس حسین حکمیان مسئله ارتباط این صنعت با بانکها را مورد توجه قرارداد. و گفت سهم اندک وناچیز فناوری اطلاعات از وامهای زود بازده ناشی از عدم تعریف دستگاه دولتی مشخص برای توزیع این وام و همچنین عدم اعتقاد ونا آشنایی بانکها به این صنعت دانست .

وی در ادامه افزود : دستورالعمل های فعلی بانکها متناسب با ماهیت سرمایه گذاری در این حوزه نیست و دیدگاه حاکم بر بانکها سخت افزار پسند است ومفاهیم مجازی که امروز تجارت سودمند واول دنیا را در بردارد برای بانکها قابل پذیرش نیست .

 وی بااشاره به پاسخ کتبی یکی از بانکها گفت:در این پاسخ بانک مذکور علیرغم تصویب وام اشتغالزا در کارگروه مربوطه ، صراحتأ اعلام نموده است که تولیدنرم افزار و بازیهای رایانه ای برای سرمایه گذاری مناسب نیست . !!

عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزد افزود:تاسف بار است که بعض از بانکها در رابطه با طرح تولید محصولات نرم افزاری در حوزه وامهای زود بازده طلب فاکتور سخت افزار می کردند و جالب تر آنکه در صورت اخذ تسهیلات دستگاه نظارتی دنبال سخت افزار می گردد.

وی نیز پیشنهاد کرد :دستگاه ناظر در طرحهای وامهای زودبازده اشتغالزا دفاتر فناوری اطلاعات استانداریها و سازمانهای نظام صنفی رایانه ای استانها بصورت مشترک باشند .

مهندس حامد ساعتچی به دستورالعمل اخیر وزارت فرهنگ وارشاداسلامی در مورد الزام به استعلام از آن وزارتخانه ها درمورد ایجاد ویا اعمال تغییرات در شرکتها ی انفورماتیکی اشاره نمود و گفت:پروسه ای که ظرف کمتر از یک روز بطول می انجامیده است اینروزها چندین ماه بطول می انجامد و عملأ شرکتها را جهت ادامه کار متوقف می کند .

 وی ابراز امیدواری کرد:نامه اخیر سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد به نمایندگان منجر به گشایشی شود .

در ادامه این جلسه احمدابراهیمی عضودیگر هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزد به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به موازی کاریهای دستگاههای اجرایی در مورد IT و ادعاهای تولی گری این دستگاهها بر این صنعت گفت:لباس عاریه صنایع وصنوف دیگر بر فناوری اطلاعات قابل پوشاندن نیست . این صنعت قوانین متناسب با خود را می طلبد . صنعتی که تحقیق ونوآوری بنیان وماهیت آن را تشکیل می دهد و شاکله آن مغز افزار است نمی تواند قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی اش مانند یک تجارت روان وبدون ریسک و یک صنعت کهن باشد .

وی در ادامه افزود:هزینه این آشفتگی هرروز به پای کشور نوشته می شود

 وی به طور مشخص پیشنهاد کرد:فناوری اطلاعات در دولت تنها یک متولی خاص داشته باشد .

 دکتر یاراحمدی رئیس پارک علم وفناوری یزد از عدم اعمال ماده 47 در مورد مالیات شرکتهای فناور پارک ، در استان یزد گلایه کرد و افزود:علیرغم آشکارشدن نشانه هایی از بهبود وضع در این مورد قانون در این مورد صراحت دارد و باید کار ریشه ای حل شود این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین از بخشنامه اخیر ارشاد در مورد شرکتهای فناوری اطلاعات نیز ابراز نارضایتی نمود و اعلام کرد اگر وضع چنین ادامه یابد در مورد بخش های هنری پارک نیز دچار مشکل خواهیم شد .

 وی باتوجه به خیل عظیم متقاضیان فعالیت در پارکهای یزد . خواهان افزایش اعتبارات پارکها گردید .

 مهندس بخشایش رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان یزد با اشاره به بحران اقتصادی حاکم یادآور شد پول حکم خون در شریان اقتصادی بنگاهها رادارد . وسیاست های انقباضی بانکها ، شرکتها ی مارا وادار ساخته است که برای ادامه حیات خود زیر بار بهره های سنگین بروند و این آینده فعالیت را دچار مخاطره کرده است .

 وی افزود:نگاه بانکها وسایر دستگهاها به ما همچون یک تجارت سر شار از سود است در واقع درونمون خودمون را سوزانده وبرونمان ..... عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای استان یزد پیشنهاد داد در گذر از این بحران وام های شرکتهای IT در یک بازه زمانی معقول استمهال گردد.

 قمی در ادامه افزود : ساختار بانکها برای ارائه تسهیلات به IT آماده نیست بانکها نگاه سخت افزاری به موضوع دارند و محصولات مجازی وتولیدات نرم افزاری برای ایشان قابل لمس نیست در واقع بانکهای ما از سودآورترین تجارت دنیا غافلند . همانطور که اشاره شد مواردی بوده است که بانکها برای تولید یک محصول نرم افزاری از متقاضیان طلب لیست قطعات سخت افزاری نموده اند . مسلمأ پاسخ مثبت یه این سوال یعنی دروغ گفتن .

 وی افزود:اخیرأ مجله اکونومیست در رنکینگ توسعه دولت الکترنیک رتبه ما را با 6 پله سقوط در بین 69 کشور مقام آخر قرارداده است این باید برای ما یک هشدار مهم باشد حالا صرفنظر ازاین رنکینگ بررسی اجمالی بازار IT نشان می دهد که وضع در خوری دراین حوزه نداریم بهرحال مجموعه عواملی خواسته یا ناخواسته دست بدست هم داده اند و باعث رکود فناوری اطلاعات شده اند با توجه به اینکه متاسفانه هنوز دولت بزرگترین مشتری بازار فناوری اطلاعات است حذف دودرصد بودجه عمرانی که تخصیص به توسعه فناوری اطلاعات داشت وعدم جایگزینی مناسب برای آن از یک سو عدم باور بخش خصوصی وارجاع کار به شرکتهای دولتی وشبه دولتی و انجام پروژه ها بصورت متمرکز وامتناع از برون بسپاری توسط دولت از سوی دیگر باعث کندی توسعه IT شده است.

وی افزود:علیرغم اینکه اقبال به حضور درفناوری اطلاعات بویژه بخش بازرگانی وجود دارد .ما با سی درصد ریزش فعالیت در فناوری اطلاعات روبروهستیم این ریزش هرچند با حضور نیروهای جدید به نحوی پر می شود ولیکن آن نیروهای آزموده را ازدست می دهیم.

وی افزود:هرازگاهی دولتمردان اشاره می کنند که ما بخش خصوصی قوی در IT نداریم . واقعیتی است .وقتی ما در هزار شرکت اول کشور، یک شرکت فاوا هم نداریم ،. پذیرش این واقعیت سخت نیست . این درحالی است که بین سی شرکت اول دنیا حداقل 7 شرکت در زمینه ITوICTداریم . پس ما از یک فناوری سودآور و مفید در دنیا غافل ماندیم ، باید از خودمان سوال کنیم چه بستر ی برای توسعه بخش خصوصی فاوا فراهم کردیم که حالا ضغفش را برسرش می زنیم . بالاخره این بار را باید یا شرکتهای خارجی بکشند یا سازمانهای مردم نهاد باید توانهای داخلی را جمع کرده وشرکتهای قوی برای انجام این رسالت مهم ایجاد کنند .اما تمایل به تعامل با این سازمانها باید از سوی دولت تقویت شود پسندیده نیست نمایندگان بخش خصوصی ماهها در انتظار ملاقات دولتی ها بمانند . این سازمانها می توانند پاسخگوی مطالبات مردم باشند و مطالبات منطقی را بصورت صحیح به دولت منتقل کنند .شایسته است دولت را ه شنیدن از ما را هموارکند مسلمأ اینجا خواست عموم وتوسعه کشور مطرح است .

قمی افزود:توسعه هند در فناوری اطلاعات یک شبه حاصل نشد از اوایل دهه 90 هند بسته حمایتی را شامل یک برنامه بلند پروازانه از جمله معافیت های مالیاتی تا سال 2010 در دست اجرا قرارداد. تاجائیکه صادرات نرم افزار وبازیهای رایانه ای هند معادل صادرات مادر سال 2001 شد .

قمی بااشاره به طرح شهرک تخصصی فناوری اطلاعات که توسط شرکت شهرکهای صنعتی یزد دنبال می شود گفت:وقتی این طرح نتیجه بخش است که تدبیر توسعه IT بر سیاست سودآوری در این طرح غلبه کند

 وی قانون نظام صنفی رایانه ای را یکی از دستاوردهای قوه مقننه دانست وتاکید کرد:که قانونگذران بخوبی دریافته اند که مدیریت بر فعالیت بخش خصوصی فاوا وجه متفاوتی ونوینی می طلبد . لیکن اجرای کامل آن ، مقصود را برآورده می کند

وی گفت:دولت باید از فرصت وجو د این سازمان استفاده مناسب ببرد .و اجرای کامل قانون آن را تسهیل کند وگرنه لزومی به صرف وقت وهزینه برای سازمان بی عمل وبی اختیار نیست

مهندس مجیدتجملیان عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با 
 تاکید بر اینکه دولت ما باید یادبگیرد که رفیق بخش خصوصی باشد با یادآوری از خاطره بازدید از حیدرآباد هند گفت : همراهان مادر آن سفر از متراژ ساختمان وسخت افزار آن شهر سوال می کردند اما مسوول برج IT حیدرآباد در پاسخ گفت : آقایان این بناها و ماشین ها IT درست نمی کند ما بخش خصوصی خود را همچون فرزند خود می دانیم برای آنان کلاس می گذاریم چگونه کسب سود کنند چگونه مالیات کمتر بدهند در آن مورد حاکمیت ، دنبال آن بود که پول به جیب بخش خصوصی واریز کند چراکه بخش خصوصی است که شغل ایجاد می کند مالیات می دهد ورونق ایجاد می کند مشاور سابق فناوری اطلاعات استانداریزد همچنین خواستار ادغام شرکتهای کوچک و تشکیل شرکتهای بزرگ با استفاده از این تهدید شد.

اظهار نظر نمایندگان استان :

حجت الاسلام یحیی زاده :ضمن تشکر از حضار تاکیدکرد اهمیت IT انکار ناپذیر است .

 وی با اعلام اینکه رهبر معظم نیز نوآوری را مورد توجه خاص دارند قطعأ فاوا نیز یکی از زمینه های نوآوری است . رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد عدم توجه و همراهی بانکها و سایر دستگاهها با صنعت سبز وپاک فناوری اطلاعات ، درحالیکه همه نوع همراهی با صنایع کثیف می شود تعجب آور است .

وی حضور شرکتهای دولتی در این حوزه را خلاف دانست و تاکید کرد هرچه زودتر باید تکلیف این شرکتها روشن شود . وی از پیشنهاد دیده بان شدن یزد در حوزه فاوا برای مرکز پژوهشها استقبال کرد.

این نماینده مجلس از چندگانگی تولی گری در این حوزه ابراز نارضایتی کرد وابراز امیدواری کرد که این موضوع حل شود . وی همچنین ساماندهی و جلوگیری از تکثر در حوزه مدیریت بخش خصوصی را خواستارشد ویادآور گردید این موضوع خود موجب آفت در این حوزه خواهد بود .

 

 مهندس اولیاء نمایند ه مردم یزد وصدوق طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه فناوری اطلاعات یکی از محورهای توسعه استان یزد در سند توسعه استان دیده شده است .، نکات قوت استان را در این حوزه برشمرد وآمادگی نهاد قانونگذاری را برای همکاری در این زمینه مورد تاکید قرارداد ولیکن آن را مستلزم داشتن راهبرد و برنامه کوتاه مدت ودراز مدت از سوی بخش خصوصی دانست .

معاون سابق بر نامه ریزی استانداریزد افزود:باور دارد بخش خصوصی فاوا یزد توان اداره خود وخروج از این بحران را بارایزنی و تدبیر مناسب داردهرچند این منافی لزوم حمایت های قانونی نیست .


 دکتر اختیاری نماینده متخصص زرتشتیان کشور در مورد لایحه شرکتهای دانش بنیان ، با ارائه توضیحاتی اعلام کرد:که در این لایحه سازمانی فرا تشکیلاتی دیده شده است که امتیازات قابل توجهی را به اینگونه شرکتها تخصیص می دهد . این نماینده مجلس اضافه کرد این لایحه نیاز به اصلاحات بیشتری دارد و در این مورد از پیشنهادات کارشناسی استقبال می کند .

 این استاد دانشگاه تاکید کرد در بحث رگلاتوری در صورت لزوم به کمیسیون اصل 90 شکایت خواهد کرد .

 

نماینده دولت :
 مهندس پورروستایی مدیرکل فناوری اطلاعات استان بود که طی سخنانی از بخشنامه ها و دستورالعمل های متناقض گلایه نمود و اعلام کرد ما توانسته ایم در یک طرح فوری بیش از 180 خدمت الکترونیک برای دولت تعریف کنیم ولیکن بیشتر دستگاهها مجری وزارت متبوع خود هستند وعملأ اجرای این خدمات مستلزم سازمان با اختیارات کافی و اعتبار مناسب می باشد .

 وی بودجه و اعتبارات توسعه دولت الکترونیک را متناسب با این حجم کار وتقاضا ندانست

 وی ضمن مظلوم خواندن صنعت فاوا ، تاکید کرد جایگاه مناسب استان که در رتبه دوم یا سوم کشور است باید حفظ شود .

پورروستایی از راه اندازی پرتال استان یادکرد و اضافه کرد پرتال خبری استان راه اندازی و صفحات زرد استان در حال تکمیل است وی نوید داد : قصد داریم طرح استان بدون کاغذ را با جدیت دنبال کنیم .

حواشی مراسم :

-جلسه ساعت پانزده روز 23 بهمن 87 با تلاوت کلام ا... مجید توسط مهندس حکیمیان آغاز گردید:

-مهمانان از ساعت 14:30 در سالن کنفرانس پارک اقبال حضور یافته بودند

-حجت الاسلام یحیی زاده رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم تفت ومیبد اولین مدعو بود که با لبخند همیشگی وارد سالن شد.

-دکتر اسفندیار اختیاری رئیس کمیته فناوری کمیسیون آموزش عالی و مهندس اولیا عضو کمیسیون عمران مجلس ونماینده مردم یزد وصدوق بعد از نماینده تفت به جمع پیوستند .

-برنامه با گزارش کوتاه رئیس نظام صنفی رایانه ای استان یزد آغاز شد ودر طول مراسم نیز  در لابلای صحبت سایرین نیز به ذکر مشکلات می پرداخت