زمان : 25 Bahman 1387 - 23:28
شناسه : 15323
بازدید : 4860
نظرات مختلف در مورد ميرحسين  می آید -مي‌ماندو..؟ نظرات مختلف در مورد ميرحسين می آید -مي‌ماندو..؟

 
یزدفردا :
 سید علیرضا حسینی بهشتی: میرحسین موسوی که از پشتوانه‌ي تجربه‌ای گران و ظرفیتی شایسته برخوردارند، به حضور مؤثر، مستقل و فعالانه‌ي خود در عرصه‌ي انتخابات وتحولات دهه چهارم انقلاب اسلامي ادامه خواهند داد و در زمان متناسب با اقتضاي شرايط كيفيت حضور خود را تبيين مي‌نمايند.
سید علیرضا حسینی بهشتی: این روزها با نزدیک تر شدن به زمان ثبت نام نامزدهای دهمین دوره‌ي انتخابات ریاست جمهوری، شور و نشاط انتخاباتی به تدریج از محدوده‌ي فعالان سیاسی فراتر رفته و آرام آرام به عنوان فرصتی که به میمنت نظام جمهوری اسلامی در اختیار یکایک شهروندان قرار می گیرد تا در تعیین سرنوشت کشورشان به وظیفه‌ي ملی و دینی خود عمل کنند، باب گفتگو و تحلیل پیرامون این حادثه‌ي مهم حیات سیاسی در میان آحاد این جامعه را باز نموده است. هم ورود رسمی آقای کروبی در چند ماه پیش که با توجه به دغدغه های ایشان در قبال وضعیت عمومی کشور صورت گرفت و هم اعلام آمادگی آقای خاتمی در روز بیستم بهمن که علیرغم همه‌ي دشواری های پیش رویی که پیش بینی کرده اند بر خود تکلیف دانسته اند پا به میدان بگذارند، از آنجا که نشانگر احساس وظیفه نسبت به سرنوشت جامعه‌ي ایران است تحسین برانگیز و در خور تقدیر است. همچنانکه باید از اقدام‌ مشابه از سوی هر نامزد احتمالی دیگر، صرف نظر از اینکه به چه جریان فکری یا جناح سیاسی تعلق خاطر دارد، قدردانی و تجلیل کرد.

اصولا از دیدگاهی فراتر از رقابت های رایج عرصه‌ي سیاست ورزی، ضرورت تحول در دهه چهارم، مشاركت همه‌ي مردم و شرایط پیچیده و حساس کنونی ایجاب می کند، هر سرمایه‌ي اجتماعی که بتواند در جهت حفظ و تحقق آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی از طریق تمسک به سازوکارهای عقلانیت جمعی معطوف به تحقق انديشه‌هاي حضرت امام و آموزه‌هاي مسلماني گام بردارد، حضور فعال خود را یک مسؤلیت تاریخی و ضرورتی حتمی بداند. از این منظر آقای میرحسین موسوی نیز که از پشتوانه‌ي تجربه‌ای گران و ظرفیتی شایسته برخوردارند، به حضور مؤثر، مستقل و فعالانه‌ي خود در عرصه‌ي انتخابات وتحولات دهه چهارم انقلاب اسلامي ادامه خواهند داد و در زمان متناسب با اقتضاي شرايط كيفيت حضور خود را تبيين مي‌نمايند.

بدیهی است که حضور همزمان همه‌ي نگرش های ملتزم به اسلام، اندیشه امام، پایبند به قانون اساسی و معتقد به نقش اساسی مردم در تعیین سرنوشت خویش، و تبیین دغدغه ها و دیدگاه هایشان در قبال امور کشور، منطقه و جهان، به شفافیت مواضعشان خواهد انجامید و نهایتا موجب صراحت مواضع احزاب و فعالان سیاسی خواهد شد. و کیست که در ارزشمندی تغییر کانون توجه رأی دهندگان از «افراد» به «مواضع» تردید کند و آن را پیشرفت و تحولی بزرگ در جهت توسعه‌ي سیاسی نشمارد؟ بر این اساس، شرايط جديد را باید به مثابه گامی بلند در ارتقای آگاهی های سیاسی عمومی، و زمینه ساز استحکام رابطه‌ي پاسخ جویی و پاسخ گویی میان مردم و دلسوزان فعال در عرصه‌اجتماعي كشور تلقی کرد. همچنین، باید اذعان داشت که در همان حال که همپوشانی دیدگاه ها، مواضع و خط مشی ها در بسیاری از موارد آشکار است، بروز تمایزات در خاستگاه و پایگاه طبیعی است و مي‌تواند زمينه‌‌ي آگاهي بيشتر مردم را فراهم سازد.

امید است با مراقبتی که همه‌ي دست اندرکاران عرصه‌ي انتخابات، اعم از رقبای انتخاباتی، اصحاب رسانه و مسؤلان مربوطه بکار می‌گیرند، شاهد حضور آگاهانه و آزادانه‌ي همه‌ي شهروندان ایرانی، با هر سلیقه و دیدگاهی که دارند، در تعیین سرنوشت خود باشیم و در خرداد 88، برگزاری یکی از سالم ترین، اخلاق مدارترین و باشکوه‌ترین انتخابات‌ها، در تاریخ این مرز و بوم ثبت شود.

عارف: حضور ميرحسين در انتخابات مغتنم است
مهندس موسوي از شخصيت‌‏هاي برجسته انقلاب و از مديران بسيار خوب ما بوده‌‏اند و حضور ايشان در انتخابات مفيد و مغتنم است. 

تخريب در اسلام هيچ جايگاهي ندارد و حاميان کانديداها بايد آن چه را که دارند، عرضه کنند و با تخريب ديگران قطعا نمي‌‏شود کانديداي خود را معرفي کرد. به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف که در حاشيه مراسم سالگرد آيت‌‏الله توسلي در جمع خبرنگاران سخن مي‌‏گفت، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چگونه مي‌‏شود در آستانه انتخابات جلوي تخريب‌‏ها را گرفت، با بيان اينکه تخريب‌‏ها همواره وجود دارد، گفت: اگر تقوا و تدين در جامعه حاکم باشد، مطمئنا تخريب‌‏ها کاهش خواهد يافت و اگر به اين شعارهايي (تقوا و تدين) كه سر مي‌‏دهيم، پايبند باشيم، تخريب‌‏ها به حداقل مي‌‏رسد.
رئيس هيات‌‏مديره بنياد باران در پاسخ به اين سوال که آيا تخريب‌‏ها حالت سازماندهي شده دارد؟ با تاييد اين موضوع گفت: مردم جامعه ما مردم خوب و متديني هستند و به دنبال تخريب نبودند. تجربه سي سال بعد از انقلاب به ما آموخته که هر جا که تخريب باشد مطمئنا سازماندهي شده است و با هدف سياسي صورت مي‌‏گيرد ولي مطمئنا تخريب‌‏کنندگان به هدف خود نمي‌‏رسند. وي در خصوص وظيفه مسوولان در برابر تخريب‌‏کنندگان نيز گفت: مسوولان مي‌‏توانند جلوي تخريب‌‏ها را بگيرند البته گروه‌‏هاي خودسر در جامعه وجود داشته و دارند که جايگاهي هم ندارند و مردم هم از آن‌‏ها متنفرند ولي متاسفانه اين گروه‌‏ها هميشه حضور داشته و کار خود را انجام مي‌‏دهند.
عارف در خصوص احتمال اجماع اصلاح‌‏طلبان نيز گفت: اميدوارم اصلاح‌‏طلبان به اجماع برسند و دوستاني که خود را عرضه کرده‌‏اند به صحنه بيايند و مردم را به حضور در انتخابات تشويق کنند و از آرمان‌‏هاي اصلاح‌‏طلبانه دفاع کنند و در نهايت با ظرافتي که در اين کانديداها مي‌‏بينيم به اجماع خوش‌‏بين هستم.
وي در خصوص احتمال حضور ميرحسين موسوي در انتخابات آينده نيز گفت: مهندس موسوي از شخصيت‌‏هاي برجسته انقلاب و از مديران بسيار خوب ما بوده‌‏اند و حضور ايشان در انتخابات مفيد و مغتنم است و اميدوار هستيم که با حضور ميرحسين فضاي انتخابات گرم شود.
وي همچنين در خصوص تکثر کانديداها در جبهه اصلاحات نيز گفت: تکثر کانديداها کار خوبي است و در اين مرحله باعث گرم شدن فضاي انتخابات مي‌‏شود و مردم براي مشارکت در انتخابات تشويق مي‌‏شوند و انشا‌‏ء‌‏الله در جبهه اصلاحات با سازوکار به اجماع رسيده و در نهايت با يک صدا وارد صحنه شوند. رئيس هيات‌‏مديره بنياد باران با بيان اينکه اجماع بايد به مرور و به صورت طبيعي صورت گيرد، گفت: اجماع در جريان اصلاح‌‏طلب نبايد به صورت فرمايشي باشد و اين‌‏گونه نيست که چند نفر بنشينند و بگويند اجماع بايد صورت گيرد.

كروبي: شنيده‌ام موسوي نيز می‏آید

دبيركل حزب اعتماد ملي درباره اعلام كانديداتوري خود و خاتمي در جريان اصلاح‌طلبان گفت: طبيعي است كه در انتخابات رقابت وجود دارد و هرچه تكثر باشد از اين جهت كه شور انتخاباتي بيشتر مي‌شود، مفيد است و حرف‌هاي متنوع، ديدگاه‌ها و برنامه‌ها گفته مي‌شود و من اين تكثر را منفي نمي‌دانم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي كروبي در حاشيه مراسم سالگرد مرحوم آيت‌الله توسلي در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه " توصيه من هميشه اين بوده كه هواداران تنها از كانديداي مورد نظر خود حمايت كنند" افزود: بدون تخريب و تضعيف، رقابت خوب و سالمي برگزار مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به اين‌كه " شنيده‌ام آقاي مهندس موسوي نيز قصد كانديداتوري و حضور در صحنه را دارد" تصريح كرد: من حتي حضور ايشان را نيز منفي نمي‌دانم. اين تكثر خوب است و شايد انتخابات بين پنج يا شش نفر برگزار شود و در مرحله اول كار تمام ‌شود، يا اين‌كه دو نفر به مرحله‌ دوم بروند.

خبرنگاري پرسيد: آيا تكثر باعث نمي‌شود كه طيف اصلاح‌طلب راي نياورد؟

كروبي پاسخ داد: نه. من اين گفته را قبول ندارم. حداكثر اين مي‌شود كه راي‌ها در بين اين كانديداها تقسيم مي‌شود و در اين حالت حداقل يك نفر از طيف اصلاح‌طلب به دور دوم مي‌رسد.

وي در عين حال خاطرنشان كرد: البته اگر از طرف طيف اصولگرا نيز يك نفر باشد، احتمال دارد كه حرف شما صحت داشته باشد، اما اگر آن‌ها نيز دو ـ سه نفر كانديدا داشته باشند ـ‌ كه تا به حال نيز دو ـ سه نفر اعلام خصوصي كرده‌اند كه مي‌آيند ـ راي‌هاي آن‌ها هم تقسيم مي‌شود.

خبرنگاري پرسيد: آيا قصد نداريد كه جلسه‌اي با آقاي خاتمي و ميرحسين موسوي داشته باشيد تا در نهايت يكي از شما سه نفر وارد صحنه شود؟

كروبي پاسخ داد؟ جلسه ممكن است داشته باشيم، اما اين‌كه جلسه بگذاريم تا يكي از ما بيايد اين‌گونه نيست و اين مساله نه در ذهن آن‌ها و نه در ذهن من نيست؛ چراكه من يا آن‌ها به اين نتيجه رسيده‌ايم كه حضور داشته باشيم و بنابر آخرين اخبار كه از دوستان نزديك آقاي ميرحسين موسوي داريم ايشان نيز بنا دارند باشند.

خبرنگار ديگري پرسيد: آقاي خاتمي گفته‌اند من و آقاي كروبي هيچ‌وقت رو در روي هم قرار نمي‌گيريم. اين موضوع چه مي‌شود؟

كروبي گفت: اين يك انتخابات است كه ما در آن شركت مي‌كنيم و ما رو در روي هم نيستيم.

خبرنگاري پرسيد: آيا جناح رقيب از قضيه‌ تكثر كانديداها در طيف اصلاح‌طلب سوءاستفاده نمي‌كند؟

دبيركل حزب اعتماد ملي پاسخ داد: بحث‌هايي شده است و چاره‌اي نيست. اين كارها سال‌ها پيش نيز انجام شده؛ بنابراين اين حركت‌ها دنبال حركت‌هاي گذشته است.

خبرنگار ديگري پرسيد: شما بارها تاكيد داشته‌ايد كه از تجربيات انتخابات دوره‌ قبل بايد درس بگيريم، آيا اين كار را كرده‌ايد؟ كروبي پاسخ داد: حالا هم اين حرف را مي‌گويم.

خبرنگار پرسيد: پس جرا سه شخصيت بزرگ اصلاح‌طلب قصد كانديداتوري در انتخابات آينده را دارند؟

دبيركل حزب اعتماد ملي افزود: درس را بايد آن‌هايي بگيرند كه آن موقع آن كارها را كرده‌اند. من چه درسي بايد بگيريم؟ من كه معلوم شد كار درستي كرده‌ام.

خبرنگاري پرسيد: چرا در كنگره جبهه مشاركت ايران اسلامي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران شركت نمي‌كنيد؟

كروبي پاسخ داد: من در خيلي از كارها شركت نمي‌كنم و در گذشته هم شركت نمي‌كردم. البته عيب و نقص از آن‌ها نيست، بلكه من در كنگره مشاركت و سازمان مجاهدين هيچ وقت شركت نكرده‌ام.

وي در پاسخ به سوالي درباره‌ ريشه ايجاد فضاي تخريب در آستانه انتخابات گفت: تخريب گناه است. انتخابات پايان مي‌يابد اما بدآموزي‌هاي آن مي‌ماند. پس بزرگترها بايد به گروه‌ها و كساني كه وارد صحنه مي‌شوند توصيه كنند تا مواظب اين كارها باشند.

وي خاطرنشان كرد: ‌اين‌گونه نيست كه اين كارها از بالا و توسط جرياني صورت گيرد. برخي از اين كارها در گوشه و كنار شايد از سوي هواداران يك جريان‌ها انجام شود. البته اين اقدامات را در هر دوره ديده‌ايم و شايد به دليل كج‌سليقگي عده‌اي باشد.

یزدفردا