زمان : 22 Mordad 1398 - 23:59
شناسه : 152784
بازدید : 4890
ماهواره مخابراتی «ناهید یک» آماده تحویل به وزارت دفاع است ماهواره مخابراتی «ناهید یک» آماده تحویل به وزارت دفاع است

یزدفردا:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره مخابراتی «ناهید یک» آماده تحویل به وزارت دفاع است و به زودی برنامه ریزی لازم در خصوص پرتاب آن به مدار زمین صورت می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری یزدفردا به نقل از ایرنا،‌ «محمد جواد آذری جهرمی» روز سه شنبه در حاشیه بهره برداری از طرح مسیر ترانزیتی - ارتباطاتی ساوه در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: ماهواره ناهید یک ماهیت مخابراتی دارد و قرار است در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد.

وی افزود: مدت ماندگاری این ماهواره در فضا ۲ و نیم  است و علاوه بر ماموریت مخابراتی، قرار است فناوری جدید دانشمندان ایرانی مبنی بر باز و بسته کردن سلول های خورشیدی متحرک در مدار زمین را آزمایش کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایش های لازم بر روی این ماهواره که قابلیت تصویربرداری هم دارد به اتمام رسیده است.
آذری جهرمی در مورد زمان پرتاب این ماهواره به مدار زمین توضیح داد: برنامه و زمان دقیق پرتاب این تجهیز پیشرفته به مدار زمین توسط وزارت دفاع اعلام می شود اما، تحویل این ماهوارهدر آینده بسیار نزدیک خواهد بود.
وی در خصوص طرح نوآفرین با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ شرکت و گروه نوپا برای سرمایه گذاری در این خصوص اعلام  مشارکت کرده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در سه هفته ای که از راه اندازی این طرح می گذرد، مشوق هایی هم ارایه شده و روند کار به خوبی پیش می رود.
به گفته آذری جهرمی، برنامه های اشتغالزایی نیز در هفته های آتی اعلام خواهد شد اما، اکنون فرآیند هماهنگی نهادها و شرکت ها در دست اقدام است.
وی اظهار داشت: امید است با انجام مثبت فرآیندهای طرح نوآفرین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان امسال ۶۸ هزار شغل در کشور ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بررسی وضعیت زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی  استان مرکزی و بهره برداری از شماری طرح آی . تی  که در ۲ سال اخیر اجرا شده  از اهداف سفر به این استان است.
آذری جهرمی اظهار داشت: بمسیر ترانزیتی ساوه در این سفر  با استفاده از تجهیزات ایرانی افتتاح شد که ۹.۶ دهم ترابایت ظرفیت دارد و توسط جوانان کشور راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این مسیر ترانزیتی، ظرفیت شبکه ملی اطلاعات از تهران به اصفهان با عبور از حوزه ساوه تقویت می شود و نکته مهم در این طرح  اتکا به توانمندی های داخلی  است.
وزیر ارتباطات و فناووری اطلاعات افزود: در یک سال اخیر ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی  ساوه و زرندیه و همچنین روستاهای اطراف هزینه شده  که توسعه قابل توجهی را در پی داشته است با این حال اقداماتی از قبیل توسعه خطوط تلفن ثابت با توجه به رشد جمعیت برای حدود ۱۰ هزار خانوار ساوجی که در طرح مسکن مهر و شهرک های جدید مستقر شده اند نیز باید انجام شود.
 آذری جهرمی همچنین تقویت پوشش جاده ای تلفن همراه در حوزه استحفاظی شهرستان ساوه و نیز توسعه ارتباطات روستایی را از دیگر اقداماتی برشمرد که در اولویت قرار دارد.
وی گفت: در راستای رفع این مشکلات مصوباتی در نشست شورای هماهنگی آی.تی.سی استان مرکزیدر ساوه تدوین شد وقرار است که برای رفاه حال شهروندان ساوجی و زرندیه تا سه ماه آینده اقدامات عملی به بار بنشیند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ساوه به شهرستان تفرش سفر کرد و قرار است عصر امروز در شورای اداری استان مرکزی مشکلات حوزه های ارتباطات و مخابرات این استان را بررسی کند.