زمان : 22 Mordad 1398 - 23:23
شناسه : 152783
بازدید : 2831
به طور جدی فرایند توسعه متوازن رشته‌ها و هدایت تحصیلی را مد نظر خواهیم داشت سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش درآیین تجلیل از رتبه‌های برترکنکور سراسری سال ٩٨؛ به طور جدی فرایند توسعه متوازن رشته‌ها و هدایت تحصیلی را مد نظر خواهیم داشت

یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش درآیین تجلیل از رتبه‌های برترکنکور سراسری سال ٩٨ با اشاره اینکه ۸۹ درصد قبولی‌های کنکور به ۵ تا ۶ استان اختصاص‌یافته است، اظهارکرد:‌ ۸۰ درصد رتبه‌های کنکور و المپیادها در۲۰ درصد مدارس تحقق‌یافته است و با این آمارها باید پرسید آیا برنامه ریزان خوبی برای عدالت آموزشی بوده‌ایم؟

به گزارش پایگاهخبری یزدفردا  به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، سید جواد حسینی در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری سال ٩٨ که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه شما دانش آموزان زحمات مستمری را متقبل شدید تا به این رتبه دست یابید، اظهار کرد: آینده کشور در ادامه فعالیت‌ها و اقدامات شما است تا فردای بهتر وایرانی آبادتر داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه نفرات اول تا دهم بودن علل موفقیت نیست اما افتخار آموزش‌ و پرورش است، گفت: زمانی که مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بودم در یک سال با اعلام نتایج کنکور هیچ دانش‌آموزی از خراسان در چنین لیستی نبود اما در آن سال رتبه کنکور استان دو رتبه ارتقا یافته بود‌.

وی خاطرنشان کرد: میانگین رتبه استان‌ها در مجموعه کنکور مهم است که به مدیریت آموزش و پرورش ارتباط خواهد داشت زیر رتبه‌های اول کنکور مبتنی بر استعدادها است.

 حسینی تصریح کرد: امسال در المپیادهای جهانی افتخاراتی کسب کرده‌ایم و همچنین به سمت برگزاری المپیاد علوم انسانی، المپیاد جغرافیا و ادبی در سال ۹۹خواهیم رفت و المپیاد سلول‌های بنیادین و پزشکی بازساختی را با پیشنهاد ایران به سمت المپیاد جهانی هدایت می‌کنیم.

نتایج کنکور عدم تقارن و تعادل را در آموزش‌ و پرورش نشان می‌دهد

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به تحلیل رتبه‌های کنکور اظهار کرد: نتایج کنکور عدم تقارن و تعادل را در آموزش‌ و پرورش نشان می‌دهد؛ در رتبه‌های تک رقمی امسال تهران با ۴۶درصد، آذربایجان شرقی و فارس ۱۰درصد، اصفهان ۷درصد، خراسان رضوی و خوزستان ۹درصد رتبه‌های زیر ۱۰را کسب کرده‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: میانگین نمرات قبولی استان‌ها در کنکور سال گذشته در تهران رتبه ۷، آذربایجان شرقی ۱۴، فارس ۲۱، اصفهان ۳، یزد ۱، خوزستان ۲۰بوده است. این موضوع نوعی عدم توازن موفقیت دانش آموزان در کنکور و در پهنه استانی و جغرافیایی را نشان می‌دهد.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان این سؤال که آیا ما به‌عنوان برنامه ریزان، عدالت آموزشی را به‌خوبی برقرار کرده‌ایم، گفت: بیش از ۸۹درصد قبولی‌های کنکور به ۵تا ۶استان اختصاص دارد و۲۰درصد رشته‌ها به بقیه استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: در این زمینه باید نگاه عدالت آموزشی را پررنگ کنیم و طرحی با تقسیم‌بندی استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش آموزان به دو بخش قابل‌توجه و لازم التوجه با رویکرد عدالت ترجیحی آموزشی خواهیم داشت چراکه ۳۰درصد دانش آموزان در مناطق محروم هستند.

تنوع مدارس باعث هدر رفت منابع، کاهش بهره‌وری و شکاف عدالت آموزشی

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش درباره عدم توازن و تعادل مدارس کشور گفت: تنها کشوری هستیم که ۲۴نوع مدرسه داریم که این موضوع به هدر رفت منابع، کاهش بهره‌وری و شکاف عدالت آموزشی منجر می‌شود بنابراین طرح ساماندهی مدارس را در دستور کار داریم تا تعلیم و تربیت تمام ساحتی ایجاد شود و تنوع مدارس کاهش یابد.

حسینی خاطرنشان کرد: ۸۰درصد موفقیت‌های کنکور و المپیادها در۲۰درصد مدارس تحقق می‌یابد. عدم تقارن جغرافیایی، مدرسه‌ای و رشته‌ای داریم که عدم هدایت تحصیلی و عدم توازن هرم شغلی را ایجاد می‌کند بنابراین به‌طورجدی، فرایند توسعه متوازن رشته‌ای و هدایت تحصیلی را مدنظر خواهیم داشت.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به هدایت تحصیلی دانش آموزان، اظهار کرد: ۵۷ درصد شرکت‌کنندگان کنکور در رشته تجربی هستند درحالی‌که ۲۵،۵درصد کل قبول‌ شدگان از رشته تجربی هستند که این آمار نشان می‌دهد دانش آموزان با عدم هدایت تحصیلی صحیح در مدارس مواجه و در ادامه با عدم توازن هرم شغلی روبرو می‌شوند و در کنکور ضرر می‌کنند.

حسینی گفت: دانشگاه «ارگانیک» متناسب با نیاز جامعه دانشجو جذب می‌کند اما دانشگاه «مکانیک» در گسست با جامعه و بدون توجه به نیاز جامعه دانشجو می‌پذیرد البته قبل از دانشگاه در آموزش ‌و پرورش این هرم باید اصلاح شود.

حسینی تصریح کرد: پرورش استعدادهای درخشان در کشورهای مختلف به سه سبک عمل می‌شود؛ اما به این نتیجه رسیده‌ایم که پرورش تلفیقی درست است و نظام آموزشی با طرح شهاب  پرورش استعدادها را دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: طرح خدمات آموزشی در روستاهای دورافتاده نیز اجرا می‌شود که بیش از ۴۰۰هزار دانش‌آموز در قالب این طرح آموزش می‌بینند.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه در شورای عالی آموزش ‌و پرورش با حضور دکتر روحانی طرح جامع نظام مشاوره را در دستور کار قرار می‌دهیم، گفت: اولین برنامه من در کمیسیون آموزش، اجرایی کردن سند تحول  و ورود آن به مدرسه و برنامه‌ریزی درسی بوده است که از اول مهرماه آغاز می‌شود