زمان : 10 Mordad 1398 - 16:22
شناسه : 151765
بازدید : 5187
تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های ویژه با مشارکت۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری در نشست سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور توافق شد؛ تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های ویژه با مشارکت۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری

یزدفردا:در نشست سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های ویژه با مشارکت ۷۰ درصدی معاون علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری و مشارکت ۳۰ درصدی وزارت آموزش‌ و پرورش مورد توافق قرار گرفت.

به گزارش یزدفردا به نقل از معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش ‌و پرورش، این نشست که با حضور سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان برگزار شد، سید جواد حسینی با اشاره به اجرای طرح شهاب در مدارس گفت: هم‌اکنون بیش از سه میلیون و هشت‌صد هزار دانش‌آموز در قالب طرح شهاب تحت پوشش هستند. این طرح از سال ۱۳۹۳ آغاز شده است که از پایه چهارم ابتدایی آغاز می‌شود و امروز به پایه نهم رسیده است و تا پایان تحصیلات متوسطه دوم استمرار خواهد یافت، در مجموع بیش از ۲۷۶ هزار معلم و عوامل اجرایی در ۷۲۵ منطقه آموزش ‌و پرورش کار اجرایی این طرح را بر عهده‌دارند.

وی افزود: افزایش سطوح توانمندی مدیران آموزشگاه‌ها و معلمان از نکات قابل‌توجهی است که برای افزایش اجرای کیفی این طرح باید لحاظ شود لذا آموزش مدیران و معلمان در قالب آموزش‌های ضمن خدمت ضروری است لذا توجه ویژه به آن معطوف خواهیم داشت.

حسینی گفت: ارزیابی و اثربخشی طرح از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به‌منظور ارزیابی میزان اثربخشی و بهبود و ارتقاء عملکرد از موضوعات قابل‌توجهی است که بر آن تمرکز خواهیم یافت.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره اینکه مرکز پرورش استعدادهای درخشان هم‌اکنون دارای ۳۱۳ مدرسه با ۴۲۱۹۷ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه و ۶۶ مدرسه با ۷۰۶۶۱ دانش‌آموز در مقطع متوسطه است، اظهار کرد: در مجموع این مرکز ۹۷۴ مدرسه و ۱۱۳ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است. برای پوشش دهی مناسب دانش آموزان این مرکز از حیث اداری باید به سطح سازمان ارتقاء یابد و مقدمات اجرایی سازی آیین‌نامه آن با همکاری؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان امور استخدامی و آموزش ‌و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ به انجام خواهد رسید.

حسینی بر اجرای باکیفیت جشنواره جوان خوارزمی که هم‌اکنون در ۱۰ گروه علمی برگزار می‌شود، تأکید کرد و در این جهت همکاری بیشتر معاونت علمی و فناوری و وزیر علوم را خواستار شد.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره برگزاری المپیادهای علمی در کشور گفت: این المپیادها در سال ۹۶ در ۸ رشته برگزار می‌شد و امروز به ۱۵ رشته افزایش‌یافته است و امسال در المپیاد جهانی ریاضی؛ جمهوری اسلامی ایران با سه پله صعود از رتبه ۲۶ به رتبه ۲۳ و در المپیاد جهانی شیمی با ۱۳ پله صعود از رتبه ۱۹ به رتبه ۶ جهان صعود کرد و بعد از ۳۰ سال شرکت جمهوری اسلامی ایران در المپیادهای جهانی، دانش آموزان ایرانی ۸۴۱ مدال افتخار جهانی را برای کشورمان به ارمغان آورده اند.

حسینی خواستار توجه بیشتر به افتخار آفرینان علمی دانش‌آموزی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد و مقرر شد مقدمات برگزاری همایش تقدیر از کل مدال‌آوران سال‌های ۹۲ تاکنون با حضور ریاست جمهوری برگزار شود.

در ادامه این نشست طرفین بر ارسال اطلاعات و شاخص‌های تحصیلی دانش آموزان کنکور، المپیادها و سمپاد از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش به معاونت ریاست جمهوری برای تحلیل داده‌ها و شاخصه‌های تحصیلی به‌منظور درک درست وضعیت موجود و نگاه به برنامه‌ریزی‌های مطلوب آینده مورد تأکید قرار رفت.

همچنین پژوهش سراها و آزمایشگاه‌های نانو، سلول‌های بنیادین و هوافضا با توجه به نقش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها تأکید شد که اولاً تفاهم‌نامه اداره پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها از حیث شیوه اداره مورد بازنگری قرار گیرد. ثانیاً از حیث مدیریت و منابع انسانی به دلیل اهمیت این پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها که یک موقعیت بی‌بدیل یادگیری هستند مورد توجه ویژه قرار گیرد. ثالثاً برای تجهیز و گسترش پژوهش سراها و آزمایشگاه‌ها به روش مشارکت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکل ۷۰-۳۰ با مشارکت ۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۳۰ درصدی وزارت آموزش ‌و پرورش اقدام لازم انجام شود.