زمان : 30 Tir 1398 - 14:08
شناسه : 151360
بازدید : 3892
شهردار یزد نقش مردم در اداره شهر را انکار ناپذیر عنوان کرد شهردار یزد نقش مردم در اداره شهر را انکار ناپذیر عنوان کرد

یزدفردا:شهردار یزد با بیان اینکه کانون های سلامت باید ساختار و جایگاه قانونی داشته باشند، اظهار داشت: نقش مردم در اداره شهر انکار ناپذیر است.

به گزارش  شهرداری یزد – جمال الدین عزیزی در دیدار معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با وی بر لزوم ساختار و جایگاه قانونی در کانون های حوزه سلامت محلات تاکید کرد و اظهار داشت: نقش مردم در اداره شهر و حوزه سلامت اجتماعی انکار ناپذیر است.

شهردار یزد به نقش شورایاری ها در کلانشهرها و شهر تهران اشاره کرد و افزود: موازی کاری تشکیلات حوزه سلامت در  شهرها و به خصوص در محلات تاثیرگذار نخواهد بود و نباید با فعالیت های مراکز بهداشت و درمان تداخل داشته باشد.

عزیزی با اشاره به نقش تسهیل گر کانون های سلامت در محلات، تصریح کرد: کانون های سلامت محلات، شهرداری ها را در ارائه خدمات از جمله خدمات حوزه سلامت جسمی و روحی شهروندان کمک می نمایند.

وی در خصوص بیمارانی که خارج از استان وارد شهر یزد می شوند، گفت: این افراد ممکن است مشکلاتی را برای مسایل شهری از جمله ترافیک، امنیت و سایر موضوعات به وجود می آورند که امیدواریم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد این مشکلات مرتفع گردد.

شهردار یزد همچنین بر نتیجه و خروجی کانون های حوزه سلامت در محلات تاکید کرد و افزود: یکی از نتایج دلخواه این است که مراجعه شهروندان ساکن در آن محله به پزشک کاهش یابد.

عزیزی با بیان اینکه یکی از مؤلفه های افزایش کیفیت زندگی شهروندان، حوزه سلامت است، تصریح کرد: هیچ چیز و هیچ کس قدرت حضور مردمی در خدمات شهری را ندارد و ساماندهی فعالیت ها در محلات توسط شهروندان بسیار اثرگذار است.

وی همچنین بر نقش معتمدین محلات در هماهنگی و اداره کانون های سلامت تاکید کرد و افزود: شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی از ظرفیت این افراد استفاده نماید.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست گفت: در حال حاضر تنها كانون سلامت استان در محله «اسکان» شهر یزد فعالیت دارد و با توجه به اقدامات و فعالیت‌های كانون به‌عنوان نمونه در سطح ملی مطرح است.
دكتر محمدحسن لطفی با اشاره به اینكه از مجموع كانون‌های پیش‌بینی‌شده هفت مورد در شهر یزد تشكیل می‌شود، اظهار داشت: این كانون‌ها باهدف كمك به افزایش مشاركت مؤثر، كارآمد، پویا و خلاق مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و محله راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: كانون‌ها تنها مختص به مناطق حاشیه شهر یا كمتر برخوردار نیست بلكه در تمام محله‌ها و شهرستان‌های مختلف استان دایر می‌شود.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی یزد بابیان اینكه سال ۱۳۹۸، تعداد كانون سلامت محله‌ها در استان افزایش خواهد یافت ،افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی در محلات به نفع سلامت جمعی است.
لطفی با تأكید بر مشاركت مردم در حوزه سلامت یادآور شد: ارتقای سطح آگاهی سلامت، همكاری‌های بین ‌بخشی و عدالت در این حوزه از مفاهیم اجتماعی سلامت است.
وی سطح سلامت مردم استان را ۶۲,۵ درصد بیان كرد و افزود: رتبه استان در این زمینه در كشور ۲۷ است كه این عدد رضایت‌بخش نیست و باید ارتقا یابد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد خاطرنشان كرد: باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم، افراد جامعه را در جریان بیماری‌ها قرارداد و با همكاری هم از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری كرد.
لطفی بابیان اینكه برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها به همكاری بین بخشی تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری یزد نیاز است، یادآور شد: ۳۰ درصد سهم سلامت مربوط به افراد جامعه، ۴۵ درصد از آن حاكمیت و بقیه مربوط به‌نظام سلامت است.
وی تصریح كرد: باید بتوانیم از ظرفیت‌های اجتماعی در راستای سلامت همگانی و اجتماعی استفاده كنیم.

الهه جورابی عضو شورای اسلامی شهر، حسین صالحیان معاون خدمات شهری، مجتبی فرهمند معاون شهرسازی و معماری، محمد صفدرپور رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در این نشست حضور داشتند.