زمان : 14 Tir 1398 - 23:11
شناسه : 151139
بازدید : 5653
حباب قیمت مسکن در حال ترکیدن است؟ حباب قیمت مسکن در حال ترکیدن است؟ وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که افزایش قیمت مسکن باعث رکود معاملات این بخش شده است،‌گفت:‌دولت با برنامه های در دست اجرا بسیاری از متقاضیان مسکن را صاحبخانه می‌کند.

 

 

محمد اسلامی با بیان این که برنامه ما تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که این واحدها تا پایان دولت دوازدهم ساخته و واگذار خواهد شد، اظهار کرد:‌ از این ۴۰۰ هزار واحد فرآیند ساخت  ۱۷۰ هزار واحد آغاز و به صورت روزانه پروژه‌های جدید شروع خواهد شد. چرخه عرضه و تولید مسکن متعاقب الگوی مصرف ویژه اقشار ضعیف و متوسط شتاب داده خواهد شد تا عرضه و تقاضای مسکن تقویت شود. در این زمینه تمهیداتی مانند عرضه زمین پیش‌بینی شده که قرار است زمین به سهولت در اختیار سازندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تأمین منابع مالی این طرح بر اساس مصوبه صندوق پول و اعتبار ۸۰درصد پول ساخت و ساز را بانک‌ها به سازندگان وام می‌دهند و نکته قابل توجه این است که این وام قابل انتقال به خریداران است. میزان وام در نظر گرفته شده برای احداث مسکن، ۱۶۰ میلیون در تهران و ۱۲۰ میلیون در کلان‌شهرها و در سایرشهرها ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی با اعلام این‌که یکی دیگر از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط به جامعه هدف است تصریح کرد: در این راهکار ارگان‌های دولتی یا بنگاه‌ها با یک سیستم پس انداز می‌توانند جریان خانه دار شدن جوانان را از طریق صندوق پس انداز سرعت ببخشند. همچنین در این راه به ارگان‌هایی که زمین ندارند، زمین می‌دهیم. راهکار آخر هم صدور کارت اعتباری مصالح است تا بتوانیم با ارائه آن به سازندگان، قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه "قیمت مسکن متأثر از جو روانی است"، اظهار کرد:‌ باید به این نکته توجه شود که قیمت‌های همه گروه‌های کالا و خدمات افزایش یافته است. حباب برخی قسمت‌های مؤثر بر مسکن ترکیده و قیمت‌ها در بخش‌هایی به نرخ واقعی خود نزدیک شده است.

وی تاکید کرد:‌ قیمت مسکن در چند ماه اخیر افزایش یافته اما معامله‌ای انجام نمی‌شود. این موضوع باعث رکود در بازار مسکن شده و اعلام می‌کنم طبق برنامه‌ریزی‌ها هدف دولت این است که بسیاری از متقاضیان مسکن را صاحبخانه می‌کند.

 

منبع:تسنیم