زمان : 20 Khordad 1398 - 13:39
شناسه : 150801
بازدید : 7540
انتقاد دکتر جواهری تفتی از جایگاه سازمان ها و موسسات مردم نهاد در لایحه مدیریت بحران کشور انتقاد دکتر جواهری تفتی از جایگاه سازمان ها و موسسات مردم نهاد در لایحه مدیریت بحران کشور دکتر محمدرضا جواهری تفتی عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور در کمیته آمایش ، عمران ، مسکن و شهرسازی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لایحه مدیریت بحران کشور سخن گفت.

وی در دفاع از عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان و مهندسان آن، با اشاره به خدمات این مجموعه به عنوان بزرگترین نهاد مردمی و فنی تخصصی کشور، در طول مدت ۲۲ سال دوران پس از تاسیس آن گفت : در این لایحه جایگاه سازمان ها و موسسات مردم نهاد به درستی دیده نشده است.این ها دارای ظرفیت های بسیار بالایی هستند که در مواقع بحرانی می‌توانند به کمک دولت و حکومت بیایند .
وی با ابراز تاسف از اینکه جایگاه و پایگاه سازمانی مثل نظام مهندسی ساختمان با ۶۰۰ هزار نفر مهندسان عضو که به طور جدی می توانند در حوادث مختلف یاور دولت باشند، در این لایحه دیده نشده است، اظهارداشت: در همین حوادث سال‌های اخیر سازمان ها و مهندسین آنها به طور خودجوش کمک های مالی و معنوی خوبی داشتند و حضور فعال خود را در کنار یکدیگر و در مناطق زلزله زده برای برداشتن گوشه‌ای از مشکلات نشان دادند.
به گفته دکتر جواهری تفتی، در زلزله سال ۹۶ کرمانشاه حضور سازمان نظام مهندسی و مهندسان ساختمان به نحو چشمگیر و قابل تحسینی زبانزد بود‌. آنان از اولین ساعات خدمت‌رسانی های اورژانسی حضور فعال داشته و کمک های جدی در زمان بازسازی برای ارائه خدمات مهندسی با کمترین چشمداشت ارائه کردند که به هیچ وجه قابل انکار نیست.
این متخصص سازه و زلزله در پاسخ به مقاماتی که می‌گویند مهندسین فقط برگه امضا می کنند و اصلاً از ساختمان بازدید ندارند اضافه کرد: شما نگاه کنید در بیست و دو سال گذشته که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده اند کیفیت ساخت و سازها و استحکام آنها در برابر زلزله چقدر متفاوت شده است. این موضوع به طور مشخص در زلزله کرمانشاه که ساخت و سازهای قانونی و از مسیر و کانال سازمان نظام مهندسی ساختمان عبور کرده اند قابل ارزیابی است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، دلیل عملکردخوب ساختمان ها در زلزله کرمانشاه را احداث آنها برمبنای اصول فنی تخصصی و در در چارچوب فلسفه طراحی ساختمانها در برابر زلزله مطابق آیین نامه ۲۸۰۰ ایران توصیف کرد