زمان : 06 Bahman 1387 - 00:31
شناسه : 14980
بازدید : 5245
هفته نامه بشارت نو :جشن بهمنگان روز ايراني مردان نیک اندیش و پدران پرتلاش هفته نامه بشارت نو :جشن بهمنگان روز ايراني مردان نیک اندیش و پدران پرتلاش

 یزدفردا -هفته نامه بشارت نو "سپنتا نيكنام: طبق گاه شماري ايران باستان هر ماه به سي روز تقسيم مي‌شود كه هر روز يك نام دارد و نام تمامي ماه‌ها در اين سي روز وجود دارد.

زماني كه نام ماه با نام روز برابر مي‌شد جشني را متناسب با صفت و ويژگي‌هاي آن برگزار مي‌كردند كه به جشن‌هاي ماهيانه معروف است. به عنوان مثال روز فروردين از ماه فروردين جشن فروردينگان و روز ارديبهشت از ماه ارديبهشت، جشن ارديبهشتگان را برپا مي‌داشتند.

جشن ماهيانه‌اي كه در دومين روز از ماه بهمن برگزار مي‌شود، جشن بهمنگان نام دارد، جشنی در ستایش خرد و منش نیک، اولین فروزه اهورامزدا یا همان وهمن امشاسپند. در گذشته در این روز آداب و آیین ویژه یی معمول بود که منظور اصلی آنها پیوند و یگانگی و همازوری مردم و ایجاد جشن و سرور بود.

 اما امروز این جشن نه در دوم بهمن ماه، بلکه در بیست و ششم دی ماه ِ کنونی برگزار می گردد. دلیل این اختلاف زمان بر گزاري دیروز با امروز، تغییر «سال‌شمارِ» نیاکانمان در امروز است.

زیرا همان‌طور كه اشاره شد در دوره ی باستان سال به دوازده ماه و هر ماه به سی روز تقسیم می‌شد. اما امروز شش ماه اول سال به سی و یک روز و پنج ماه بعدی به سی روز و ماه آخر سال به بیست و نه روز واگر سال کبیسه باشد به سی روز تقسیم می‌گردد. به همین دلیل، جشن ِ بهمنگان، نسبت به «سال‌شمارِ» دیروز، شش روز جلوتر، یعنی بیست و ششم دی ماه برگزار می‌گردد که این روز منطبق با روز دوم بهمن ماه، در دوران نیاکانمان است. زرتشتيان، ميراث‌داران فرهنگ ايران، همچون نياكان خود، روز مرد و پدر را در جشن بهمنگان گرامي مي‌دارند.

 در تناسب برگزاری روز پدر در این روز روانشاد موبد رستم شهزادی یادآور شده اند: ....در مرد وهومن (بهمن) به معنی خرد و عقل و در زن سپنتاآرمیتی به معنی عشق و عاطفه می‌باشد و اهورامزدا روح مهربانی و احساسات را در وجود زن بیشتر از مرد قرار داده و مرد در خارج از خانه برای تامین و گذران زندگی باید با خرد و اندیشه، راه کسب درآمد بیشتر و سرپرستی و مسئولیت خانواده را بدوش بکشد و چون وهمن به چم (معني) منش و اندیشه نیک است این روز به مردان و پدران نیک منش پیشکش می‌شود.

 پدران و مردانی که همواره در تخصیص روزها و بزرگداشت ها نادیده گرفته شده‌اند اینک همه تلاش‌ها و راست‌کرداری‌هایشان را پاس می‌داریم و آرمان داریم که با پیروی از اندیشه‌های نیک زرتشت، انسان و پدری نمونه برای جامعه خویش باشند. بهمنگان بر همه‌ی مردان نیک اندیش و پدران پرتلاش خجسته باد

یزدفردا