زمان : 14 Esfand 1397 - 13:18
شناسه : 149602
بازدید : 3882
 برگزاری همایش بین المللی" مدرسه ایرانی معماری ایرانی" در استان یزد با حضور وزیر آموزش و پرورش ؛ برگزاری همایش بین المللی" مدرسه ایرانی معماری ایرانی" در استان یزد وزیر آموزش و پرورش گفت : فضای آموزشی یک معلم و عامل اصلی یادگیری است

برگزاری همایش بین المللی" مدرسه ایرانی معماری ایرانی" در استان یزد

با حضور وزیر آموزش و پرورش ؛

وزیر آموزش و پرورش گفت : فضای آموزشی یک معلم و عامل اصلی یادگیری است

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " سیدمحمد بطحائی " در این همایش اظهار داشت: دنیای امروز بسیاری از مؤلفه‌ها و مفاهیمش با گذشته تفاوت داشته و محیط‌های آموزشی از این قاعده مستثنی نبوده و تعریف و کارکرد آن با گذشته بسیار متفاوت شده است.

وی افزود: محیط آموزشی امروز معنایی بسیار فراتر از گذشته دارد و این محیط‌ ها فاقد حد و حصر برای کنترل و مدیریت هستند و مدرسه به عنوان یک محیط رسمی آموزشی متأثر از این تأثیرات بوده است.

بطحائی خاطرنشان کرد: تغییرات نسبتاً پایدار در نگرش و رفتار یادگیرنده اتفاق افتاده که این تغییرات در فضای آموزشی نیز اثرگذار بوده است، پایداری در این تغییر یکی از ویژگی‌های مهم یادگیری است اگر یادگیری اتفاق بیفتد اما از پایداری و ثبات برخوردار نباشد، اطلاق یادگیری بر آن موضوعیت ندارد و این یکی از چالش‌های امروز آموزش و پرورش ما است.

وی عنوان کرد: بخشی از فعالیت‌هایی که در مدارس انجام می‌شود، منجر به تغییرات نسبتاً پایدار نمی‌شود حتی اگر کارنامه‌های موفقی نیز به دانش آموزان بدهیم و آنها با نمرات خوبی فارغ التحصیل شوند

بطحائی بیان کرد: مدرسه مرکب از اجزا و ارکانی است که این اجزا در کنار یکدیگر محیط یادگیری امروز را می‌سازند یعنی محیطی که بچه‌ها در این محیط یادگیری در آنها اتفاق می‌افتد که البته سهم هر یک از این عوامل متفاوت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر فضای آموزشی نیاز به توجه دارد، یکی از ضرورت‌های آن این است که این فضا تأثیر شگرفی در یادگیری دارد و تجهیزات آموزشی و فضای آموزشی ما باید به طور مرتب مورد واکاوی قرار گیرند و به روز شوند.

بطحائی یادآور شد: در کشور ما به ویژه بعد از اسلام، سیر تغییر مدارس بسیار رو به جلو و پیشرفت بوده و تغییرات بزرگی در آن حاصل شده است و در گذشته حتی مسجد و مدرسه یکی بودند اما بعدها به تدریج مدارس جدا شدند اما در کنار مساجد همچنان یک مجموعه را تشکیل می‌دادند.

وی اظهار داشت: بعد از آن در دوره دیگری، مدرسه به تدریج با الهام گرفتن از کاروانسراها، حجره حجره شدند و پس از آن حجره‌ها جدا شدند و مکتبخانه‌ها شکل گرفتند و بعد از آن مکتبخانه‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مجموعه‌ای از آنها، کلاسهای مدرسه را تشکیل دادند.

بطحائی خاطرنشان کرد: این سیر نشان می‌دهد که مدارس از ابتدا ویژگی‌های منحصر به فردی داشته‌اند که در این سیر بخشی از این ویژگی‌ها یا از بین رفت یا تغییر کرد.

وی افزود: زمانی که مسجد و مدرسه یکی بودند، وجود این محراب، سمت و سوی تعلیم و تربیت را دائم به سمت یادگیری بر مبنای روح معنوی هدایت می‌کرد و آنچه امروز بیش از همه در مدارس به آن نیاز داریم که در مدارس گذشته وجود داشت، نمادها و نشانه‌های خلقت است مثل حوض و باغچه که امروز جای خود را به موزائیک و آسفالت داده است.

بطحائی اظهار داشت: وسعت فضای آموزشی نیز امروز با گذشته بسیار متفاوت است به نحوی که در گذشته به لحاظ نوع معماری گذشته، آرامشی خاص در فضاهای آموزشی حاکم بود و برخی ویژگی‌ها نیز به نوعی الهام بخش معنویت در یادگیری بود و توجه به معبود در حین یادگیری به طور دائم تلقین می‌شد.

وی افزود: فضاهای آموزشی امروز یک فضای کالبدی نیست، فضای آموزشی امروز دارای یک روح است و به همین دلیل است که به شدت و سرعت در یادگیری بچه‌ها تأثیرگذار است، فضای آموزشی امروز خود یک معلم است.

بطحائی عنوان کرد: المان‌های مختلفی که در فضاهای آموزشی به کار گرفته می‌شود، هر کدام خود می‌توانند در یادگیری تأثیرگذار باشد که این تأثیر می‌تواند مثبت یا منفی باشد، آثار تربیتی که فضاهای آموزشی امروز در فرآیند یادگیری بچه‌ها بر جای می‌گذارند، کمتر از تأثیر نیروی انسانی نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر چیدمان، المان‌ها، رنگ‌ها و… مورد بی توجهی کارشناسان قرار گیرد، به طور قطع تأثیر مثبتی بر روند یادگیری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: از مدرسه توقع داریم بچه‌هایی که از مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند، آماده زندگی باشند و احتیاجات زندگی روزمره خود را در زندگی تمرین کرده باشند و در مدرسه مدیریت خشم، مشارکت و احساس مسئولیت در مسائل اجتماعی و خانوادگی، رسیدگی به دیگران و صدها مهارت و مسئولیت پذیری و هدف تربیتی دیگر را فرا گرفته باشند.

بطحائی با اشاره به اینکه البته مفاهیم کتب درسی با تکیه بر این مهارت‌ها تدوین شده است، خاطرنشان کرد: یادگیری به معنای تغییر در رفتار که نسبتاً پایدار باشد، اتفاق نمی‌افتد به نحوی که دانش آموز نمره ۲۰ می‌گیرد اما وقتی در صحنه عمل زندگی قرار می‌گیرند، گویی این نمرات ۲۰ را قبلاً هرگز نداشته‌اند و مدل رفتار آنها با آنچه آموزش دیده‌اند کاملاً متفاوت است و این یعنی یادگیری اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در یادگیری پایدار داریم، این است که کارایی نظام آموزشی ما بالاست اما اثربخشی آن پایین است و ظرافت‌ها در عوامل مؤثر یادگیری، مورد غفلت قرار گرفته است و یکی از مهمترین این عوامل، فضاهای آموزشی است.

بطحائی خاطرنشان کرد: باید باور کنیم که فضای آموزشی ما یک معلم است که بر یاددهی و یادگیری بچه‌ها اثرگذار است اما بسیار از آن غافل بوده‌ایم البته در سالهای اخیر قدم‌های خوبی برداشته شده و فضاهایی داریم که خود را به فضای استاندارد یک مدرسه نزدیک کرده و برخی طرح‌ها و ایجاد برخی فضاها در برخی مدارس به واقع قابل تقدیر است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ایجاد برخی فضاها در مدارس، مدرسه را برای دانش آموزان به یک فضای دوست داشتنی تبدیل کرده و این مهمترین هدف ما و برگرفته از سند تحول بنیادین است.

وی عنوان کرد: هر چند خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته مدارس غیرایمن ما از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما همچنان راه نرفته بسیار داریم و تا زمانی که به آن نقطه برسیم، باید افکار عمومی و باورهای  اجتماعی برنامه‌های ما را باور کنند که اگر به این باور برسند، دیگر همه امکانات برای ایجاد یک فضای آموزشی مناسب و استاندارد بسیج می‌شود.

"سیدمحمد بطحایی" در هشتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی در تراز سند برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری،  که در استان یزد برگزار شد، با بیان این که اعتبارات خوبی به منظور کیفی بخشی فضاهای آموزشی کشور در سال 98 تعیین شده است، اظهار کرد: بسیاری از مفاهیم دنیای امروز با گذشته تغییر کرده است.

وی با بیان این که امروزه مدرسه به عنوان محیطی که یادگیری در آن اتفاق می افتد، فاقد دیوار و حصر هستند، افزود: محیط های آموزشی امروزه دارای معنایی متفاوت و گسترده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که نگرش یادگیرنده امروز تغییر کرده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر بخشی از فعالیت‌های مدرسه آن طور که باید و شاید منجر به تغییرات نسبتاً پایدار نمی‌شود.

بطحانی تصریح کرد: فضای آموزشی یکی از عوامل موثر در یادگیری است و تجهیزات آموزشی مدارس در این راستا باید به صورت مستمر مورد واکاوی قرار گرفته و به روز رسانی شوند.

این مسئول با بیان این که در ایران سیر تغییر مدارس روبه جلو است، خاطرنشان کرد: به کار گرفته می‌شود، هر کدام خود می‌توانند در یادگیری تأثیرگذار باشد که این تأثیر می‌تواند مثبت یا منفی باشد، آثار تربیتی که فضاهای آموزشی امروز در فرآیند یادگیری بچه‌ها بر جای می‌گذارند، کمتر از تأثیر نیروی انسانی نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر چیدمان، المان‌ها، رنگ‌ها و… مورد بی توجهی کارشناسان قرار گیرد، به طور قطع تأثیر مثبتی بر روند یادگیری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: از مدرسه توقع داریم بچه‌هایی که از مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند، آماده زندگی باشند و احتیاجات زندگی روزمره خود را در زندگی تمرین کرده باشند و در مدرسه مدیریت خشم، مشارکت و احساس مسئولیت در مسائل اجتماعی و خانوادگی، رسیدگی به دیگران و صدها مهارت و مسئولیت پذیری و هدف تربیتی دیگر را فرا گرفته باشند.

بطحائی با اشاره به اینکه البته مفاهیم کتب درسی با تکیه بر این مهارت‌ها تدوین شده است، خاطرنشان کرد: یادگیری به معنای تغییر در رفتار که نسبتاً پایدار باشد، اتفاق نمی‌افتد به نحوی که دانش آموز نمره ۲۰ می‌گیرد اما وقتی در صحنه عمل زندگی قرار می‌گیرند، گویی این نمرات ۲۰ را قبلاً هرگز نداشته‌اند و مدل رفتار آنها با آنچه آموزش دیده‌اند کاملاً متفاوت است و این یعنی یادگیری اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌هایی که در یادگیری پایدار داریم، این است که کارایی نظام آموزشی ما بالاست اما اثربخشی آن پایین است و ظرافت‌ها در عوامل مؤثر یادگیری، مورد غفلت قرار گرفته است و یکی از مهمترین این عوامل، فضاهای آموزشی است.

بطحائی خاطرنشان کرد: باید باور کنیم که فضای آموزشی ما یک معلم است که بر یاددهی و یادگیری بچه‌ها اثرگذار است اما بسیار از آن غافل بوده‌ایم البته در سالهای اخیر قدم‌های خوبی برداشته شده و فضاهایی داریم که خود را به فضای استاندارد یک مدرسه نزدیک کرده و برخی طرح‌ها و ایجاد برخی فضاها در برخی مدارس به واقع قابل تقدیر است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ایجاد برخی فضاها در مدارس، مدرسه را برای دانش آموزان به یک فضای دوست داشتنی تبدیل کرده و این مهمترین هدف ما و برگرفته از سند تحول بنیادین است.

وی عنوان کرد: هر چند خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته مدارس غیرایمن ما از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما همچنان راه نرفته بسیار داریم و تا زمانی که به آن نقطه برسیم، باید افکار عمومی و باورهای  اجتماعی برنامه‌های ما را باور کنند که اگر به این باور برسند، دیگر همه امکانات برای ایجاد یک فضای آموزشی مناسب و استاندارد بسیج می‌شود.

"سیدمحمد بطحایی" در هشتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی در تراز سند برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری،  که در استان یزد برگزار شد، با بیان این که اعتبارات خوبی به منظور کیفی بخشی فضاهای آموزشی کشور در سال 98 تعیین شده است، اظهار کرد: بسیاری از مفاهیم دنیای امروز با گذشته تغییر کرده است.

وی با بیان این که امروزه مدرسه به عنوان محیطی که یادگیری در آن اتفاق می افتد، فاقد دیوار و حصر هستند، افزود: محیط های آموزشی امروزه دارای معنایی متفاوت و گسترده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که نگرش یادگیرنده امروز تغییر کرده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر بخشی از فعالیت‌های مدرسه آن طور که باید و شاید منجر به تغییرات نسبتاً پایدار نمی‌شود.

بطحانی تصریح کرد: فضای آموزشی یکی از عوامل موثر در یادگیری است و تجهیزات آموزشی مدارس در این راستا باید به صورت مستمر مورد واکاوی قرار گرفته و به روز رسانی شوند.

این مسئول با بیان این که در ایران سیر تغییر مدارس روبه جلو است، خاطرنشان کرد: مدارس در آغازی که اسلام وارد ایران شد همان مساجد بودند و امروزه به تدریج از هم جدا شدند.

وی با اشاره به این که فضای آموزشی امروز فقط فضایی کالبدی نیست و دارای روح است، گفت: فضای آموزشی امروز خود یک معلم و نقش مهمی در یادگیری دانش آموزان ایفا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که چیدمان تجهزات مدارس از دیگر ضرورت‌های تأثیرگذرای فضای آموزشی است، تصریح کرد: ما از مدارس انتظار داریم وقتی دانش آموزان فارغ التحصیل می شوند شیوه زندگی را آموخته باشند.

این مقام مسئول تمرین کنترل خشم و آموزش چگونگی مشارکت اجتماعی را از دیگر انتظارات موجود از مدارس ایرانی اسلامی دانست و بیان کرد: یادگیری باید در آموزش های آموزش و پرورش به نحو احسن انجام شود.

بطحایی با بیان این که کارآیی نظام آموزشی ما خوب است،گفت: متأسفانه نظام آموزشی ایران از فضای آموزشی که مهمترین عوامل موثر در یادگیری بوده، غفلت کرده است.

وی با اشاره به این که محرمیت یکی از چالش های جدی مدارس کشور است، اظهار کرد: سواد حرکتی یکی از ضروری ترین مولفه های آموزشی امروز است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که عدم تحرک لازم از جمله مهمترین دغدغه های مدارس دخترانه است، افزود: فضاهای آموزشی علاوه بر اهمیت فیزیکی دارای ملاحظات جدی تربیتی هستند.

این مقام مسئول با بیان این که امروز مدارس نا ایمن ایران از 80 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: تمام مسئولان و دست‌اندرکاران باید به این باور برسند که تأمین مدارس استاندارد مهمترین رسالت تمام دستگاه های اجرایی و نظارتی کشور است.

 

استاندار یزد : روح ایرانی و اسلامی در معماری مدارس یزد ملموس است

" محمدعلی طالبی" نیز در این مراسم اظهار داشت: هر جا قرار است از معماری ایرانی صحبت شود، نام یزد خواهد درخشید زیرا جهان به احترام معماری یزد به پا خواست و سال گذشته معماری یزد به ثبت جهانی رسید.

وی با اشاره به روح معنوی که در معماری یزد ساری و جاری است، عنوان کرد: معماری مدارس ما از ادوار گذشته اصالت و روح ایرانی و اسلامی را داشته و اکنون نیز این ویژگی در مدارس ملموس است.

طالبی عنوان کرد: اگر یزد ۲۵ سال صدرنشین کنکور بوده، بخشی از آن به دلیل اهتمام و توجه معلمان و والدین است و بخشی از آن نیز به محیطی باز می‌گردد که متأثر از روح ایرانی و اسلامی است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برای همه دست اندرکاران برگزاری این همایش که در مسیر تقویت معماری ایرانی در ساخت مدارس سراسر کشور تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت می‌کنم.

وی تصریح کرد: برگزاری این همایش در یزد و تلفیق آن با توانمندی‌های یزد در عرصه معماری می‌تواند به ساخت مدارس ایرانی در سراسر کشور کمک کند.

طالبی همچنین از حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد قدردانی کرد و افزود: حضور وزیر آموزش و پرورش در فاصله کمتر از چهارماه در یزد را به فال نیک می‌گیریم.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور : پیگیر احیای معماری ایرانی در مدارس کشور هستیم

"مهراله رخشانی مهر " نیز در ادامه این مراسم افزود : اکنون در حال تحول در آموزش و پرورش هستیم و سازمان نوسازی مدارس نیز به سهم خود با تغییر در فضاهای آموزشی، تحقق این سند را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه نگاه ما در سازمان نوسازی مدارس، نگاه تحول‌گرانه است، افزود: به دنبال ایجاد تحولات اساسی در مدارس و احیای معماری ایرانی در این مراکز هستیم.

رخشانی مهر با اشاره به برگزاری همایش بین المللی "مدرسه ایرانی معماری ایرانی" و تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش در یزد عنوان کرد: از سال ۷۲ این همایش در قالب گردهمایی‌های کارشناسان سازمان نوسازی مدارس آغاز شد و بعدها با شکل گیری منسجم‌تر به همایش‌های ملی تبدیل شد که امروز شاهد برگزاری هشتمین دوره آن هستیم.

وی ادامه داد: این همایش در گستره ملی از سال ۸۵ آغاز شد و در امسال برای نخستین بار در گستره بین المللی برگزار می‌شود.

رخشانی مهر اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش سازمان نوسازی مدارس و وزارت آموزش و پرورش را در تحقق اهداف آن که احیای معماری ایرانی در مدارس کشور است، بیش از پیش کمک کند.

گفتنی است در این مراسم از تمبر پستی بین‌المللی «مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی» نیز  رونمایی شد.