زمان : 03 Bahman 1387 - 00:12
شناسه : 14934
بازدید : 10036
نقدی بر نقش نگاره های افسانه ای چند هزارساله کوه ارنان. نقدی بر نقش نگاره های افسانه ای چند هزارساله کوه ارنان.

یزدفردا -ناصر حیدرزاده "متآسفانه به خاطر ضیق وقت فقط به خاطر ارادت به چند دوست فردائی به اجمال ، نقدی بر گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و... استان یزد، در رابطه با نقوش تخته سنگ های کوه ارنان می پردازم

 1- جنس سنگ های نامبرده رسوبی آهکی (کلسیک)است ، باسختی پوسته ای ، که داخل آن پوکه و نرم

 2- پوسته کلسیک اکسیده آن ، طبق جدول Hardness moh\'s ، سختی آن حدود 3 می باشد. و سختی برش آن ،طبق روش مطلق Rosiwal، قریب چهار و نیم می باشد. یعنی یک سکه مسی آنرا خراش می دهد!!.

3- مغز یا داخل سنگ نامبرده ،حتی به وسیله یک چوب نیم سخت قابل خراشیدن و پراندن ذرات آن است.

4- طبق اسناد و کشفیات معتبر Metallurgy ، یا فن استخراج و ذوب فلزات، متالورژی آهن حد اکثر 2000 سال ، و حد اقل به 1300 قبل از میلاد می رسد. 

 5- نقوش هیچکدام ، نه ذهنی ( خیالی) ، یا نماد پرستشی Symbolic ، بلکه باورانه و حقیقی ، که توسط یک مبتدی خوش ذوق حجاری و نقر گردیده است.

نتیجه:

 الف- این سنگ ، با این نرمی و ضعف در برابر عوامل فیزیکی و شیمیائی ، لوحی مناسب ، برای حفظ و نگهداری نوشته یا نگاشته ای بیش از چند صد سال نمی باشد. ( چند صد سال کجا !! و چند هزارسال کجا!!!!!!!!! ).

ب- در مورد لوازم و ادوات حکاکی ، باید متذکر شوم ، که این سنگ نما، سنگ نبوده ، بلکه رسوبات دوران گرمایشی زمین ، یا دوران دریائی بودن منطقه است. که چون ربطی به این مقال ندارد ، از آن گذشته و به خواص فیزیکی و شیمیائی آن می پردازم.;باز باید یاد آور شوم که جسمی با پوسته حدودآ نرم و مغزی کاملآ نرم ، همچون گچ، رس و آهک همگن شده ، که حتی به راحتی با چوبی نیم سخت ، قابل خراش و تراش می باشد.

( اما به گفته نگارنده مقاله، در آخر که تآکید است می گوید احتمالآبا آهن یا ابزار فولادی !!!حک شده است.).

باید متذکر شوم که پوسته سخت آن ، حتی با مس سرد کار شده نیز قابل حکاکی است .

 اما متالورژی آهن که حد اکثر 4000 سال دارد کجا و حکاکی کذائی 6000ساله ، با آهن و فولاد کجا!!!!!!!!!!!.

پ- در آخر خواهش و تقاضای من از معاونت محترم فرهنگی و همچنین از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و...این است که در مورد اشائه و پخش اینگونه مستندات علمی با مجربین و حاذقین در این امور مشورت نموده، تا هر چیز خیالی و داستانی (شاهنامه ای ) ، با مهر تآیید بالا ترین مرجع معتبر، یعنی اداره میراث فرهنگی و....منتشر نشود .

 تا با این مقالات غیر مستند سازمان زیر سوآل و مورد استهزاء نرفته و قرار نگیرد.

یزدفردا