زمان : 02 Bahman 1387 - 23:55
شناسه : 14925
بازدید : 3549
رييس منابع طبيعي مهريز: 35 درصد از تخلیه آب استان یزد مربوط به شهرستان مهریزمي باشد رييس منابع طبيعي مهريز: 35 درصد از تخلیه آب استان یزد مربوط به شهرستان مهریزمي باشد
یزدفردا "رييس منابع طبيعي شهرستان مهريز گفت: ظرفیت آبگیری در پروژه‌های آبخیزداری در هر دوره سیل‌گیری در حدود 4 میلیون متر مکعب است که علاوه بر کاهش خسارات سیل، افزایش میزان آبدهی قنوات را در پي خواهد داشت.

ابوالقاسم نایبی در گفت‌وگو با خبرنگار يزدفردا در مهريز با اشاره به اينكه اين امر نقش مهمی در توسعه و رشد کشاورزی و توسعه پایدار در آنها خواهد داشت، تعداد پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده در حوزه‌های کوهستانی و دشتی شهرستان را 350 مورد اعلام کرد.
 
وي خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها نقش به سزایی در کنترل و مهار سیلاب و تغزیه سفره‌های آب زیرزمینی داشته که در موقع کم آبی و خشکسالی تاثیرات آن بسیار زیاد، برجسته و ملموس است. 

نایبی در ادامه گفت: ایجاد پهنه‌های امن جهت جلوگیری از خطرات سیل روستاها در کل حوزه آبریز و حوزه‌های شهری مهریز با احداث کمربند حفاظتی و راهکارهای اجرایی قابل بررسی و اجرا است. 

نایبی مهمترین حوزه‌های شهرستان مهریز را در امتداد شیرکوه بیان نمود و گفت: حوزه‌های شهرستان متاثر از بارش‌های آن منطقه می‌باشد و حوزه آبریز منشاد یکی از پربارش‌ترین حوزه‌های استان یزد بوده که در بعضی از سال‌ها بارش آن به حدود 400 میلیمتر می‌رسد.
 

وي اظهار داشت: 30 درصد از آبهای سطحی شهرستان توسط بندهای خاکی و پخش سیلاب‌ها، کنترل شده و مساحتی حدود 7000 هکتار را تحت پوشش قرار داده است . 

اين مقام مسئول تصريح كرد: 35 درصد از تخلیه آب استان یزد مربوط به شهرستان مهریز بوده که این تخلیه آبی شامل آب استحصالی از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، چشمه‌های و قنوات می‌باشد و بیشترین تخلیه آبی مربوط به دشت ابراهیم آباد است که متاثر از حوزه میانکوه بوده که آب آن به سفره دشت یزد – اردکان منتهی می‌شود. 

وی در پایان اعلام داشت: مساحت حوزه‌های آبریز شهرستان مهریز در حدود 100 کیلومتر مربع می‌باشد که در حدود 30 درصد آن تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته و مابقی آن در سال‌های آینده تحت پوشش قرار خواهد گرفت.
یزدفرد ا