زمان : 08 Bahman 1397 - 02:10
شناسه : 148854
بازدید : 6728
پیشگیری از بیماری هاری، نیازمند همکاری شهروندان می باشد معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: پیشگیری از بیماری هاری، نیازمند همکاری شهروندان می باشد واکسیناسیون حیوانات صاحبدار و خانگی و مدیریت پسماند از سوی شهروندان تأثیری زیادی در پیشگیری از بیماری هاری دارد

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد: محمدرضا متوسل الحسینی در ارتباط با کنترل بیماری هاری تصریح کرد: برنامه‌های کنترل ومبارزه با بیماری مهلک هاری برعملکرد فعالانه وهماهنگ ارگان‌های مرتبط در سه حوزه استوار است . کنترل بیماری وگردش ویروس در محیط طبیعی و حیوانات وحشی ( سازمان حفاظت محیط زیست ) کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب ومقابله با بیماری در انها ( وزارت کشور از طریق شهرداری‌ها ودهیاری‌ها ) وپایش ومقابله با بیماری در حیوانات خانگی وصاحبدار ( سازمان دامپزشکی کشور ) . اداره کل دامپزشکی استان طی یک برنامه تدوین شده همه ساله با انجام واکسیناسیون پیشگیرانه در کل حیوانات صاحبدار اعم از سگ های گله ونگهبان وحیوانات خانگی ، پایش مستمر بیماری، ازطریق بررسی گزارشات ارائه شده از مشاهده علائم بیماری وموارد مشکوک به هاری در سطح دامداری ها، ازطرف شهروندان و یا ارگان‌های مرتبط با موضوع واجرای عملیات مهار وپاک سازی در کانون‌های درگیر، وپیگیری مباحث اموزشی وارتقاء اگاهی عمومی درخصوص بیماری ونحوه برخورد و حفاظت در برابران، به مقابله با بیماری می‌پردازد.

وی گفت طی سال جاری نیز براساس هماهنگی وهمکاری متقابل ازتمام موارد ارجاعی شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها، ادارات حفاظت محیط زیست و... نمونه برداری و واکنش لازم صورت پذیرفته است. وعلاوه بر آن اطلاع رسانی لازم به این ارگان های مرتبط وتبادل مستندات در هر مرحله انجام می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی در ارتباط با وضعیت هاری در استان گفت: در سال های گذشته کانون های بیمای در استان در حد صفر یا بسیار محدود بوده، اما  بر اساس نمونه گیری و بررسی های آزمایشگاهی متأسفانه در سال جاری شاهد افزایش کانون ها در جمعیت انواع حیوانات از جمله: سگ، الاغ، اسب، بز، روباه، گربه و گاو بوده ایم که این خود زنگ خطری برای سلامت جامعه می باشد.

نامبرده در ادامه توضیح داد: انجام معاینات دوره ای منظم دامپزشکی، واکسینه کردن حیوانات خانگی و کاری و رعایت مسائل بهداشتی همچون مدیریت پسماند و جلوگیری از ایجاد جاذبه تغذیه ای که باعث جذب حیوانات ولگرد به مناطق شهری ومسکونی می گردد ، از سوی شهروندان ‌‌می‌تواند کمک شایانی به برنامه‌های کنترلی این بیماری به شدت خطرناک باشد.

متوسل الحسینی در پایان با تأکید بر آنکه مهمترین علت گسترش بیماری هاری حیوانات ولگرد می باشند؛ رعایت نکات بهداشتی بیان شده از جمله عدم نزدیک شدن به حیوانات وحشی، مشکوک شدن به هرگونه تغییر رفتار حیوانات دست آموز و اهلی، مراجعه فوری به مراکز بهداشتی در صورت ایجاد گزش در هر نقطه از بدن توسط هر گونه حیوانی و اطلاع دادن هر مورد مشکوک را به دامپزشکی به شهروندان توصیه نمود.