زمان : 15 Dey 1397 - 10:12
شناسه : 148467
بازدید : 7057
نمایندگان مردم یزد در برنامه «سروستان» عنوان کردند نمایندگان مردم یزد در برنامه «سروستان» عنوان کردند اجازه انتقال آب از دریا را بدهند مشکل کم آبی یزد حل می شود برنامه تلویزیونی «سروستان» با حضور دو نفر از اعضای مجمع نمایندگان استان یزد از شبکه «شما» پخش شد

برنامه تلویزیونی «سروستان» با حضور دو نفر از نمایندگان مردم استان یزد در خانه ملت به صورت زنده روی آنتن رفت.

 

مهمانان این برنامه، سید ابوالفضل موسوی کوچه بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر وعضو کمیسیون عمران و کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده حوزه انتخابیه تفت و میبد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بودند.

در بخش نخست گزارشی از اتفاقات هفته گذشته و پیش روی مجلس در هفته گذشته و جاری پخش شد؛ خبر الیاس حضرتی در مورد استعفای قاضی‌زاده هاشمی به دلیل کاهش بودجه بهداشت و درمان، احتمال افزایش تسهیلات ازدواج، افزایش تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه در سطح کشور، خبری که جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در خانه ملت مطرح کرده است و گفته کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد عدم توان دولت برای مقابله با تحریم‌ها با وجود برخی مشاوران، از جمله این موضوعات بودند.

در ادامه دو نماینده مجلس که مهمان برنامه بودند به گفت‌وگو پیرامون حوزه‌های انتخابیه خود، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای رفع مشکلات پرداختند.

سید ابوالفضل موسوی کوچه بیوکی نماینده مردم یزد و اشکذر با اشاره به ویژگی‌های استان و مردم یزد اظهار کرد: گذشتگان ما، یزد را به گونه‌ای معماری کرده‌اند و ساخته‌اند و رفتاری از نظر تعاملات فرهنگی داشته‌اند که یونسکو، یزد را به عنوان شهری تاریخی و زنده شناخته است، این میراث بزرگی است که باید عظمت آن را درک کنیم و زندگی جاری یزدی‌ها را همچنان حفظ کنیم.

وی افزود: بنیاد بین‌المللی انرژی هم یزد را به عنوان یکی از شهرهای نمونه معرفی کرده است چرا که از گذشته تا کنون، شاهد کنترل جریان انرژی در این شهر بوده‌ایم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یزد دارای قابلیت‌های متعددی است خاطرنشان کرد: رتبه نخست در تولید سنگ آهن و تنوع مواد معدنی، کاشی و سرامیک، رتبه سوم کشوری در زمینه تولید محصولات فولادی و رتبه دوم محصولات نساجی در سطح کشور، از جمله این ظرفیت‌ها هستند.

وی ادامه داد: کمبود آب موجب کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی در استان یزد شده بنابراین باید به سمت کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان حرکت کنیم.

موسوی کوچه بیوکی با اشاره به درخشش نخبگان دانشگاهی یزد طی 25 سال گذشته تصریح کرد: توسعه پایدار از طریق بکارگیری دانش در حوزه کشاورزی و صنعتی محقق می‌شود بنابراین مسئولان کشور باید از ظرفیت نخبگانی یزد برای حل مشکلاتی همچون کم آبی و بیکاری استفاده کنند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در خانه ملت عنوان کرد: توسعه کشاورزی گلخانه‌ای، یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر در سطح استان یزد برای مقابله با کم آبی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکصد هزار مهاجر افغانستانی در سطح استان یزد حضور دارند گفت: تنها 50 هزار نفر از این افراد دارای مجوز هستند که این مسئله از شاخص‌های در نظر گرفته شده در زمینه مهاجرپذیری بیشتر است.

 

اگر اجازه انتقال آب از دریا را بدهند مشکل کم آبی یزد حل می شود.

موسوی کوچه بیوکی با اشاره به تامین 60 درصدی آب استان یزد از طریق چاه‌های حفر شده عنوان کرد: انتقال آب از منابع پایدار یعنی خلیج فارس یا دریای عمان، یکی از راهکارهای اساسی برای حل مشکل کم آبی یزد محسوب می‌شود که البته در این زمینه با مشکلات زیست محیطی هم روبرو هستیم اما در هر صورت این طرح‌ها حداقل پنج سال زمان می‌برند.

وی گفت: برای حفظ جمعیت شهری و روستایی استان یزد، نیاز مبرم به تامین آب داریم و چاره‌ای جز انتقال از دریا نداریم؛ مسئولان امر با این مسئله مخالف بودند ولی اخیرا رئیس جمهور وعده تحقق این مسئله را داده است؛ اگر اجازه این پروژه داده شود، می‌توانیم در استان بخشی از کار را پیش ببریم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در خانه ملت خاطرنشان کرد: به عنوان یک شهروند یزدی می‌توانم بگویم ثروت، دانش و نیروی لازم برای تامین آب از خارج از استان را داریم و نیازی نیست که بسته‌های حمایتی آب دریافت کنیم.

 

کمبود آب و بیکاری دو چالش پیش روی استان یزد

کمال دهقانی فیروزآبادی نماینده مردم تفت و میبد در خانه ملت هم در این برنامه با بیان اینکه یزد مینیاتوری از ایران محسوب می‌شود اظهار کرد: چشم‌انداز 1404 مهمترین سند پیشرفت و توسعه کشورمان به شمار می‌رود، سندی بالادستی که در کنار سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برش‌هایی از برنامه‌های پنج ساله و بودجه‌های سالانه، می‌تواند ایران را به قدرت برتر منطقه تبدیل کند.

وی افزود: نیروی انسانی نقشی تعیین‌کننده در توسعه پایدار دارد و استان یزد از این منظر غنی است؛ هر چند یزد دارای شاخص بیکاری 12 تا 14 درصدی است اما می‌توان با توجه به استعدادهای درخشان موجود در یزد، این رقم را کاهش داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انرژی ارزان قیمت خورشیدی در یزد و بسیاری از استان‌های کشور وجود دارد گفت: اگر از ظرفیت نخبگانی و دانشگاهی یزد و سایر استان‌ها استفاده شود، می‌توان بخش مهمی از انرژی کشور را از همین طریق تامین کرد.

وی با اشاره به دو چالش مهم پیش روی استان یزد عنوان کرد: کمبود آب یکی از مشکلات اساسی یزدی‌هاست که ناشی از کاهش شدید نزولات جوی است به طوری که متوسط سالیانه بارش‌ها در یزد 60 میلیمتر است؛ همین مسئله سبب بروز خشکسالی و افزایش شدید مهاجرت از روستا به شهر شده است.

نماینده مردم تفت و میبد در خانه ملت بیکاری را دومین معضل استان یزد دانست و تصریح کرد: نیاز به مدیریت و تدبیر در سطح کلان ملی و نیز مدیریت استانی برای حل این دو مشکل هستیم.

وی ادامه داد: از دولت می‌خواهیم هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین و انتصاب استاندار یزد اقدام کند تا برای حل مشکلات بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم.

دهقانی فیروآبادی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بیش از 150 حلقه چاه با هزینه‌های میلیاردی در یزد حفر شده است گفت: این اقدام برای تامین آب شرب صورت گرفت ولی بیشتر این چاه‌ها خشک شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط دولت را درک می‌کنیم و سختی‌ها و مشکلات را می‌دانیم اما به عنوان نمایندگان مردم یزد در مجلس، تذکرات لازم را به صورت مستمر به دولت می‌دهیم تا شاهد حل مشکلات مربوط به کمبود آب و بیکاری باشیم زیرا این معضلات، چالش‌های امنیتی را هم به دنبال دارند و نباید اجازه بدهیم مردم احساس ناامنی کنند.

اجرای این سری از برنامه «سروستان» را ناصر خیرخواه بر عهده دارد، برنامه‌ای که دوشنبه‌ها حوالی ساعت 18 به صورت زنده از شبکه «شما» و شبکه استانی که نمایندگان مردم آنجا مهمان برنامه هستند پخش خواهد شد.

شناسنه @sarvestanirib در شبکه‌های اجتماعی و شماره پیامک 30000909 برای پل ارتباطی میان مخاطبان و دست‌اندرکاران این برنامه در نظر گرفته شده است