زمان : 04 Aban 1397 - 14:09
شناسه : 147194
بازدید : 14319
آنچه از استاندار آینده یزد مورد انتظار است آنچه از استاندار آینده یزد مورد انتظار است رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

از گذشته‌های دور به ما آموخته‌اند: اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند؛ یعنی «لازمه بودن چیزی نبودن دیگری نیست.»(1)
«...به عبارت دیگر، وقتی شما از چیزی تعریف می‌نمایید، این بدان معنا نمی‌باشد که شما با متضاد یا مخالف آن چیز مخالفید. برای نمونه، علاقه‌مندی شما به رنگ سبز، به معنای عدم علاقه‌مندی شما به رنگ‌های دیگر نمی‌باشد. تعریف و تمجید شما از یکی از فرزندان خود، به معنای نفرت شما از دیگر فرزند خود نمی‌باشد. در حوزه تاریخی نیز، طبق این اصل منطقی مورد پذیرش همه منطقیون، تمجید شما از ایران باستان، به معنای نقد و نفی شما از دوران پس از آن نیست. برعکس، ستایش شما از دوران اسلامی، نمی‌تواند به معنای مخالفت شما با دوران باستان تلقی گردد. همچنین تعریف شما از غرب، به معنای ضدیت شما با شرق و یا کشورتان نیست و برعکس...»(2)
بیان امام‌جمعه یزد در نماز جمعه 27/7/97 مهر تأییدی بر این بود که محمود زمانی قمی استاندار یزد شامل قانون عدم به کارگیری بازنشستگان می‌باشد و از جمله مدیرانی است که باید جای خود را به مسئول دیگری بدهد و این به منزله پایانی بر گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرهای مکرر و گوناگونی بود که در چند ماه اخیر عده‌ای سخت درگیر بدست آوردن سال تولد و استخدام «محمود زمانی قمی» بودند و با درج مطالبی در رسانه‌ها و یا سایت‌های مجازی علاوه بر اطلاع‌رسانی بعضاً به عنوان موافق یا مخالف شادمانی یا تأسف خود را در این باره ابراز می‌داشتند. مدیر مسئول آیینه یزد در پی این نیست که به عملکرد یک‌ساله «محمود زمانی قمی» بپردازد و یا در این مورد اظهارنظری بنماید بنابراین با آرزوی موفقیت برای ایشان در این شماره بنا دارد با توجه به آنچه در مقدمه مقاله آمد به انتظاراتی که از عالی‌ترین مقام اجرایی استان در آینده دارد اشاره نماید. توقع اکثریت شهروندان صبور، مومن، انقلابی و متعهد این استان که طی سالیان اخیر در هر انتخاباتی مشتاقانه پای صندوق‌های رأی حاضر شده و به کاندیداهای مورد نظر خود رأی داده‌اند این است که گذشته از بومی یا غیربومی بودن استاندار،‌ هر دولتمردی که به این مقام منصوب می‌گردد یزد را شناخته باشد، به مقام و منزلت روحانی پیشگام و پیشرو در نهضت و انقلاب شهید آیت‌ا... صدوقی و آیت‌ا... سید روح‌ا... خاتمی آشنا و به سابقه فرهنگ غنی استان و اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به معنای واقعی مردم این خطه آگاهی کامل داشته باشد. ایثار و فداکاری رزمندگان و خانواده معظم شاهد و آزادگان و خدمات ارزشمند روحانیون مردمی و دلسوز و بزرگان علم و دین که از این سرزمین برخاسته‌اند را بداند، به وضع زندگی صدها هزار نفر از ساکنان این استان که اکثر با کدیمین و عرق جبین زندگی را می‌گذرانند و با مشکلاتی که گریبان‌گیر کارگران، معلمان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، معلمان خرید خدمتی، موضوع مقاوم‌سازی 3300 کلاس درس، وجود بیش از سه هزار نفر زندانی در استان، آمار طلاق و کودکان یتیم، زنان سرپرست خانوار، مهاجرین و اتباع خارجی ساکن در استان و... آشنایی کامل داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی موجود در استان را بداند، اقشار و صنوف مختلف و احزاب شناسنامه‌دار اعم از احزاب یک یا چند نفره و بیشتر، طرفداران اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و هم‌چنین دلسوزان واقعی انقلاب و نظام را بشناسد و از پروردگار یکتا مسألت نماید که با همکاری مدیران دلسوز و علاقه‌‌مند و همگامی مردم توفیق خدمت یابد. مدیری موفق می‌باشد که به آزادی بیان، عقیده، اندیشه، رفتار و رفع تبعیض معتقد و عامل به قانون و خدمتگزار شهروندان باشد. مولای متقیان حضرت علی(ع) مکرر در فرمان خود به مالک اشتر اشاره به ناس و مردم می‌نماید و این بدان معنی است که چپ و راست، آقازاده، اعتدالگرا و وابسته به این یا آن حزب و دسته و انجمن و گروه و کسانی که توصیه و سفارش از بعضی مقامات را در کیف و جیب خود دارند در برخورداری از حقوق شهروندی یکسان و از نظر قانون جمهوری اسلامی ایران مساوی هستند و هیچ‌کس را بر دیگری مزیتی نیست. «...در آیات قرآن کریم کراراً به حضرت پیامبر(ص) توصیه شده است که نسبت به مومنان متواضع مهربان و نرم و ملایم باشد این منحصر به پیامبر اسلام(ص) نیست هرکس در شعاع وسیع یا محدودی وظیفه رهبری بر دوش دارد این اصل را که از اصول اساسی مدیریت صحیح است باید به کار بندد چرا که سرمایه بزرگ یک رهبر محبت و پیوند معنوی پیروانش با او است و این بدون تواضع و خوشرویی و خیرخواهی حاصل نمی‌شود...»(3)
هریک از مقامات مسئول باید ترتیبی اتخاذ نمایند تا خود را از مردم دور نکنند و گاه با آنان روبرو شوند و ملاقات داشته باشند «...زمامدار و همچنین هر شخصی که مقامی از مدیریت جامعه را به عهده می‌گیرد انسان مهذب و وارسته و دارای روحیه والایی است، مردم با دیدار او نشاط روحی پیدا می‌کنند و از نظر روانی تقویت می‌گردند و آرامش قلبی پیدا می‌کنند. از طرف دیگر خود زمامدار و هر مقام مسئول از دیدار متن مردم و شنیدن سخنان آنان با واقعیات ناب حیات اجتماعی آشنایی پیدا می‌کند. و خود زمامدار و مقام مسئول از مشاهده مستقیم مردم مخصوصاً متن حقیقی مردم که متشکل از نیازمندان و مستمندان هستند، می‌تواند برای زمامدار و هر مقام مسئول عبرت‌انگیز و آموزنده و تعیین‌کننده وظیفه باشد، و آنان را با تکالیف خود آشناتر ساخته و موجب شود که در انجام آنها جدی‌تر عمل نمایند...»(4)
کارگزاری که در آینده عالی‌ترین مقام اجرایی استان را به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید به عهده می‌گیرد باید بداند بعضی از مدیرانی که در یزد هستند، هفته‌ای یک روز هم حاضر نیستند با ارباب‌رجوع روبرو شوند گاه اتفاق افتاده است که دو هفته پی‌درپی عده‌ای ارباب‌رجوع ثبت نام نموده، با صرف ساعت‌ها وقت و معطلی پرسشنامه تنظیم کرده، اما نمی‌توانند مدیرکل یا رئیس اداره را ملاقات نمایند و این امر مستلزم آن است که استاندار دستور دهد مدیرکلی که نمی‌تواند مثلاً روزهای یکشنبه مراجعه‌کنندگان را ببیند و به مشکل آنها رسیدگی کند در همان هفته روز دیگری را به این امر اختصاص دهد و استاندار جدید بداند متأسفانه مدیرانی در یزد هستند که بعضی از روسای ادارات شهرستان‌های تابعه تحت مدیریت خود را پشت در اتاق مدیریت آن‌چنانی معطل می‌کنند و در مواقعی دیده و شنیده شده است رئیس فلان اداره با قهر و ناراحتی بعد از ساعت‌ها صرف وقت و طی کیلومترها راه باید با حالتی افسرده و نگران به شهر و دیار خود بازگردد و مشکل و نظر خود را در سینه نگهدارد و به وقت یا روز و هفته دیگر موکول نماید که در آن صورت وقت گذشته و به قول معروف مرغ از قفس پریده و نقل محافل این و آن گروه شده است. در نهایت مسئول اصلی این‌گونه اتفاقات، مدیران و مسئولان بالادستی می‌باشند که چنین مدیرانی را در سمت‌هایی گماشته و بر مردم صبور یزد مسلط نموده‌اند. هر کارگزار باید رحمت و محبت و لطف بر مردم جامعه را با قلبش دریافت کند و به توصیه مولای بزرگوار به مالک توجه داشته باشد که می‌فرماید: «...رحمت بر رعیت و محبت و لطف به آنان را به قلبت قابل دریافت بساز و هرگز درنده خون‌آشام بر آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت بشماری. این دستور حیات‌بخش برای آن است که به تحصیل رضایت صوری مردم،‌ برای ادامه مدیریت بی‌مزاحمت خود قناعت نورزی، بلکه برای اینست که با دریافت حقیقی محبت و رحمت و لطف بر مردم جامعه از اعماق قلب خود، آنان را مانندی از اجزاء آگاه شخصیت خود تلقی کنی، ‌همانگونه که وجدان اصیل صیانت ذات، طعم حقیقی حیات اجزاء آگاه شخصیت را می‌خواهد، تو هم باید با وجدان مدیریتت طعم حقیقی حیات مردم را با محبت و رحمت و لطف تو به آنان دریافت نمایی...»(5)
برابر با تعالیم ارزنده اسلام و قوانین مصوب در جمهوری اسلامی ایران هر مسئول از جمله استاندار باید استیضاح خود را حق قانونی مردم دانسته و بداند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) در 24 دی ماه 1357 در پاریس به خبرنگار روزنامه لیبرال چاپ توکیو و اوزاکا می‌گویند: «...ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست می‌یابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد، حکومتی که پول و ارزش‌های پوچی که بوسیله پول ساخته می‌شود، ‌سرنوشت این حکومت را تعیین نکند بلکه ارزش‌های عالی اسلامی حاکم باشد...»(6)
می‌طلبد استاندار و همکارانشان به موضوع آب که حیات و زندگی مردم یزد بدان بستگی دارد توجه کافی و لازم مبذول نمایند، نهایت تلاش و توان خود را در امر انتقال آب به استان معطوف دارند. نگارنده از موسسه کوثر و عملکرد آن اطلاع کافی ندارد اما آن‌طورکه گفته می‌شود آن موسسه با هدف تامین منابع مالی انتقال آب به استان تأسیس گردیده و در خط اول انتقال آب کمک شایانی به اجرای آن داشته است چون استاندار طبق اساسنامه در رأس هیات امنای این موسسه قرار دارد و وظیفه نظارت بر عملکرد هیأت مدیره موسسه (که منصوب هیأت امنا هستند) را نیز عهده‌دار می‌باشد به یقین لازم است اعضای کاردان و متعهدی به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شوند و مسئولان ذی‌ربط به جد اعمال مدیریت کنند تا این موسسه در عین حال که با عملکرد مناسب مددکار خوبی برای خط دوم انتقال آب استان از هر مبدأ و مکان می‌تواند باشد با حضور اعضای کاردان و متعهد و بدور از انگیزه‌های به اصطلاح سیاسی و لابی‌گری با دقت نظر و طبق اساسنامه اداره شود و زمینه‌هایی فراهم نگردد تا احیاناً با منافع شخصی و باندی و گروهی به آن نگاه کنند که در آن صورت نه تنها مؤثر نخواهد بود بلکه ممکن است تبعات اجتماعی هم در پی داشته باشد. بهترین روش این خواهد بود که استانداری در این زمینه شفاف‌سازی نماید و مردم را که در واقع ولی نعمتان مدیران و مسئولان هستند در جریان امور و اقدامات به عمل آمده قرار دهد. نکته آخر این‌که هریک از استانداران در چهار دهه اخیر در صورتی توفیق خدمت بیشتر در استان را در پرونده کاری خود ثبت و ضبط نموده‌اند که برای پیشرفت و آبادانی و کمک و مساعدت در جهت رفاه و آسایش مردم با نمایندگان استان همگامی و همراهی بیشتر داشته‌اند.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- امثال و حکم، علامه علی‌اکبر دهخدا، ‌جلد اول، صفحه 83
2- شبکه اجتماعی حقوقدانان
3- تفسیر نمونه، جلد 11، ذیل آیه شریفه 88 سوره مبارکه حجر
4- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، علامه بزرگوار محمد تقی جعفری، صفحه 253
5- همان، صفحه 197
6- همان، صفحه 321 و 322