زمان : 17 Mehr 1397 - 19:19
شناسه : 146932
بازدید : 9828
مرغداران استان هوشیار باشند ؛ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس توانمند و خسارت بار است مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت : مرغداران استان هوشیار باشند ؛ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس توانمند و خسارت بار است مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی ضمن تشکر از اصحاب رسانه به علت نقش تأثیر گذار در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم به ارائه بخشی از فعالیت های صورت گرفته در اداره کل دامپزشکی استان پرداخت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : دکتر علی اکبر حدادزاده با عنوان نمودن شعار دامپزشکی ؛ سلامت غذا از مزرعه تا سفره به بیان نظارت کامل دامپزشکی بر تولید ، حمل و نقل ، نگهداری ، توزیع و عرضه محصولات خام دامی در راستای رسیدن مواد سالم پروتئینی به دست مردم به تشریح خدمات صورت گرفته توسط دامپزشکی پرداخت .

حدادزاده با اشاره به وجود 2 میلیون و 850 هزار واحد دامی در استان یزد، مجموع دام سبک و سنگین استان را 940 هزار رأس برشمرد و ظرفیت       جوجه ریزی استان را 13 میلیون قطعه در هر دوره گزارش نمود و افزود : تعداد مرغ تخم گذار استان بالغ بر سه میلیون قطعه می باشد ؛ که برای حفظ این جمعیت، علاوه بر واکسن های طیور تلقیح 11 نوع واکسن دامی در شش گونه حیوانی صورت می گیرد .

وی انجام واکسیناسیون و قرنطینه دام را دو اقدام مهم در راستای حفظ جمعیت دامی بیان نمود و نمونه آن را واکسیناسیون بیش از دو میلیون و 11 هزار نوبت سر انواع دام در سال96 و ایجاد پست قرنطینه شبانه روزی شهید مدنی در محور شرقی استان که بیشترین میزان ورود دام را دارا         می باشد ، عنوان کرد .

این مقام مسئول دیگر اقدام دامپزشکی برای حفظ جمعیت دامی را مبارزه با انگل های دامی ، از طریق سم پاشی های مختلف در راستای کنترل بیماری تب کریمه کنگو ، در اختیار نهادن 1600 لیتر سم رایگان برای دامداران بیان نمود و عنوان کرد با واکسیناسیون 336  هزار رأس دام سبک و 105 هزار رأس دام سنگین ، از بیماری واگیردار و بسیار خسارت بار تب برفکی در استان پیشگیری شد .

این مقام مسئول تصریح کرد : در کنار قرنطینه فیزیکی و سخت افزاری ، قرنطینه نرم افزاری مبدأ و مقصد به صورت آنلاین تمام اتفاقات و رویدادهای قرنطینه ای را کنترل می کند ؛ که در قالب این سامانه 13 هزار و 252 فقره گواهی حمل بهداشتی با نظارت کامل و تأیید سلامت صادر شده است .

وی در ادامه ضمن اشاره به بخشی دیگر از فعالیت مهم دامپزشکی و ایجاد سد در مقابل بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت :  بیماری های مشترک به دلیل پیچیدگی بالا از جمله میزبان های متعدد ، منابع مختلف ، راه های انتقال و رفتارهای گوناگون ، ریشه کنی آن ها بسیار دشوار      می باشد و نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کنترل به موقع بیماری و همچنین ایثار همکاران می باشد .  نمونه ای از این مسأله درگیری درصد بالایی از همکاران به تب مالت و در نتیجه کاهش بیماری تب مالت انسانی از 282 نفر در سال 92 به 171 نفر و همچنین کاهش نسبت دام های راکتور به تست از 50/1 درصد به 5/0 درصد در پایان سال 96 اشاره کرد و گفت در کنار کنترل بیماری در جمعیت دامی ، بهترین راه پیشگیری از بروز تب مالت در جامعه آموزش هدفمند است.

حدادزاده با مطرح نمودن بحث هاری وضعیت این بیماری در سال جاری را  نامناسب خواند و علت آن را خشکسالی های اخیر و کشیده شدن حیوانات وحشی به حاشیه شهر ها و انتقال بیماری به سگ ها و گربه های ولگرد دانست ؛ و در ادامه گفت : 5 هزار و 289 قلاده سگ در سال گذشته و 1747 قلاده سگ در 6 ماهه اول سال جاری تحت پوشش واکسن هاری قرار گرفته اند .

وی با توجه به خطرناک بودن این بیماری به مردم تأکید کرد : نسبت به واکسیناسیون سگ های نگهبان و خانگی اقدام نموده و هرگونه تغییر رفتار در حیوانات را به اداره دامپزشکی اطلاع دهند .

حدادزاده دیگر بیماری تهدید کننده سلامت جامعه را آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معرفی نمود و از آن به عنوان یک ویروس توانمند یاد کرد و گفت: در صورت عدم رعایت امنیت زیستی در واحدهای پرورشی می تواند به راحتی به واحد های پرورشی نفوذ و خسارت جبران ناپذیری را بر پیکره مرغداری های استان وارد نماید .

این مقام مسئول گفت : ورود سویه جدید این  بیماری به استان در سال 95 و شروع آن با واحدهای مرغ  بومی غیرمجاز بود ؛ که منجر به ایجاد 6 کانون بیماری در سال گذشته شد .

وی رعایت ضوابط بهداشتی و امنیت زیستی از سوی مرغداران را گامی مؤثر در کنترل این بیماری خواند و تصریح کرد : با توجه به سردی هوا و ماندگاری بیشتر ویروس و وزش بادهایی که به انتقال ویروس ها کمک می کند ؛ مرغداران باید به صورت جدی تر جهت حفظ سرمایه های خود عمل کرده و پس از هر وزش باد نسبت به ضدعفونی نمودن واحدهای خود اقدام نمایند .

نامبرده تهیه دان از مراکز معتبر ، کنترل تردد ، جلوگیری از ورود پرندگان به انبار دان ، جلوگیری از ورود جوندگان به سالن مرغداری ، ضدعفونی نمودن کفش ها و خودرو ها و تعویض لباس هنگام ورود به سالن پرورش را دیگر اقدامات مفید در پیشگیری از ورود ویروس به واحدهای مرغداری خواند .

این مقام مسئول به مردم تأکید کرد : از خرید مرغ بومی غیر مجاز که سلامت آن تأیید نشده است به طور جد خودداری نمایند و در صورت نگهداری مرغ در منازل آن ها را محصور نگه داشته و از ایجاد جاذبه (آب و دان ) برای پرندگان وحشی خودداری نمایند .

حدادزاده با هشدار جدی به دوره گردانی که با عرضه طیور بومی غیرمجاز باعث تهدید صنعت مرغداری در استان می شوند ؛ از مردم خواست : با اطلاع رسانی موارد مشاهده شده به جمع آوری و معدوم سازی عوامل خطر آفرین و پیشگیری از انتشاری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کمک نمایند .

وی وجود  34 واحد بسته بندی گوشت سفید و قرمز با ظرفیت 145 تن در روز ، 25 مرکز جمع آوری شیر با ظرفیت روزانه 275 تن و پنج  واحد خوراک دام با 215 تن ظرفیت تولید روزانه ، چهار کشتارگاه طیور با ظرفیت 14هزار قطعه در ساعت ، چهار کشتارگاه بلدرچین با ظرفیت 7400 قطعه در ساعت و 10 کشتارگاه صنعتی ونیمه صنعتی دام با شرایط بهداشتی و مجهز به سیستم پیش سردگذاری و ناظرین شرعی و بهداشتی را از دیگر حوزه های تحت نظارت دامپزشکی نام برد و گفت زیر ساخت های لازم در استان برای تولید گوشت سالم ، بهداشتی و حلال در استان فراهم است .