زمان : 24 Mordad 1397 - 07:43
شناسه : 146123
بازدید : 4443
آمار گیری، آزمایش و کنترل بهداشتی بیش از 1400 رأس اسب اصیل در شهرستان اشکذر در راستای اجرای طرح آمارگیری تک سمیان استان صورت گرفت : آمار گیری، آزمایش و کنترل بهداشتی بیش از 1400 رأس اسب اصیل در شهرستان اشکذر گام اول به منظور امکان برنامه ریزی و تدوین سند چشم انداز پیشرفت صنعت اسب در شهرستان اشکذر برداشته شد و در این راستا بیش از 1400 رأس اسب توسط شبکه دامپزشکی شهرستان اشکذر آمارگیری و خونگیری شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد : احسان دهقانی کارشناس مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان اشکذر با بیان اینکه در حال حاضر شهرستان اشکذر یکی از شهرستان های مهم صنعت اسب استان و کشور می باشد؛ یکی از مهمترین امور به منظور پیشرفت در این صنعت را داشتن اطلاعات جامع و کامل از تعداد اسب های موجود ذکر کرد .

وی اظهار داشت: به منظور اجرای طرح فوق در مدت یک ماه از تمامی باشگاه های موجود و سایر مراکز،  بازدید و مشخصات تمامی اسب ها از نظر ظاهر ، نژاد ، شماره میکرو چیپ ، سن و همچنین مشخصات مالک و مدیر باشگاه ثبت گردید .

دهقانی افزود : با توجه به اینکه  بیماری مشمشه یک بیماری خطرناک و قابل انتقال به انسان می باشد ؛ در صورت عدم توجه به آن علاوه بر تهدید صنعت اسب استان می تواند خسارت های جبران ناپذیری در جمعیت انسانی ایجاد کند . همزمان با آمارگیری جمعیت اسب شهرستان، خونگیری برای شناسایی و کنترل این بیماری نیز صورت گرفت و به منظور تست سرمی به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کل کشور ارسال گردید .

کارشناس مبارزه با بیماری های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان اشکذر تصریح کرد : در اجرای  این طرح تعداد 1388 رأس اسب هویت دار در  85 باشگاه و همچنین تعداد 214 رأس تک سمی در روستاهای شهرستان آمارگیری شدند ؛ که این تعداد اسب ، غیر از اسب های فاقد مشخصات و کره اسب ها می باشند .

دهقانی در پایان ضمن اشاره به سلامت جمعیت اسب شهرستان اشکذر ، افزود : امیدواریم که با ایجاد ارتباط نزدیک بین  مدیران باشگاه ها و مسئولین از سرمایه گرانبهایی که در حال حاضر در شهرستان وجود دارد صیانت شده و با برنامه ریزی مناسب در جهت رفع مشکلات موجود گام های مؤثری برداشته شود .