اجتماعی-انتقادی-دردل-یادداشت-انعکاس درد دل ها و مشکلات مردمی در یزدفردا
وارده به یزدفردا -نام محفوظ -یکی از پرسنل شهرداری یزد :اینجانب به عنوان یکی از کارمندان شهرداری یزد مدت بیش از یازده سال است که افتخار خدمتگزاری به همشهریان گرامی را دارم . تا قبل از ورودم به شهرداری با حجم وسیع خدمات این نهاد مقدس اشنایی چندانی نداشتم و همانند بسیاری از شهروندان گرامی کار شهرداری را در حد جمع اوری زباله و نظافت شهری و صدور پروانه ساختمانی می دانستم . اما مدتی که از خدمتم در شهرداری گذشت و قانون شهرداری را مطالعه نمودم ، کم کم با شرح خدمات بسیار زیاد این نهاد خدوم و مقدس بیشتر اشنا شدم.
شهرداری یزد هم اكنون علاوه بر خدماتی كه در قالب سه منطقه و یك ناحیه تاریخی به شهروندان گرامی ارائه می كند ، بموجب قانون و در جهت ارائه خدمات بهتر سازمانهایی بشرح زیر را تاسیس نموده است كه هركدام بصورت تخصصی خدماتی را به عموم شهروندان ارائه می نمایند : سازمان اتوبوسرانی ، سازمان تاكسیرانی ، سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی ، سازمان بهسازی و نوسازی ، سازمان میادین میوه و تره بار ، سازمان فرهنگی رفاهی تفریحی ، سازمان بازیافت وتبدیل مواد ، سازمان عمران ، سازمان ارامستانها ، سازمان پاركها و فضای سبز، سازمان امار و فنا وری اطلاعات انچه که در این بین مرا ازرده خاطر می نمود این بود که چرا با وجود اینکه شهرداری نسبت به سایر دستگاههای اجرایی سطح شهر بیشترین حجم خدمات را به همشهریان گرامی ارائه می نماید ، متاسفانه بیشترین حجم نارضایتی مردمی را نیز داراست ؟
شاید یکی از دلایل عمده ان همین حجم انبوه شرح خدمات شهرداری بود. چرا که از قدیم گفته اند که : در بسیار ، بد بسیار گیرند . ولی وقتی خوب دقت کردم متوجه شدم که دلیل عمده نارضایتی شهروندان ، عدم اطلاع رسانی درست و بموقع شهرداری از خدماتی است که به شهروندان ارائه می نماید .
حتی از این بدتر وقتی است که شهروندان گرامی بدلیل عدم اشنایی با شرح وظایف شهرداری ، قصور سایر دستگاهای اجرایی نیز از چشم شهرداری و کوتاهی کارکنان ان می بینند .
مثلا شرکتهای اب ، برق ، مخابرات و گاز با حفر کانال در نقطه نقطه اسفالت شهر _ که بسیاری از انها حتی بدون مجوز شهرداری هم هستند ! _ اقدام به لوله گذاری یا انشعاب می کنند و عمر مفید اسفالت شهر را کاهش می دهند ولی برای مرمت ان که جزو وظایف قانونی انهاست همواره تعلل دارند و مردم معمولا اعتراضاتشان را به شهرداری منعکس می نمایند!
یا مثلا در همین بارندگی اخیر در شهر یزد ، شاید کمتر شهروندی بداند که متاسفانه شرکت های گاز و اب و فاضلاب برای توسعه خدمات خود ، سیل بند اصلی شهر را تخریب نموده اند و بعد از پایان کار انرا مرمت اساسی نکرده اند و همین امر یکی از دلایل عمده معضلات اخیر بوده است . این در حالی است که شهرداری این موضوع مهم را قبلا به مقامات ذیربط استان و مسئولین شرکت های مذکور متذکر شده بود ولی هنوز هم این قضیه بدون اقدام مانده است !!
این در حالی بود که متاسفانه در برخی از سایت های خبری استان و حتی صدا وسیما با بی انصافی غیر قابل وصفی زحمات شبانه روزی کارکنان و مسئولان شهرداری از جمله شخص شهردار و مدیران مناطق که از ساعات اولیه بارندگی _ 3 صبح _ در سطح شهر حضور فعالی داشتند را نادیده گرفته و فقط به بیان کاستی ها و نواقص پرداختند !!
در خاطرات یکی از همکاران شهید باکری _ سردار بزرگ سپاه اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس _ می خواندم زمانی که شهید باکری در اوایل انقلاب شهردار یکی از شهرهای استان اذربایجان شده بود ، بارندگی شدیدی در شهر شده بود و شهید باکری در دل شب به اتفاق کارکنان شهرداری در حال رسیدگی به وضع شهر و رفع ابگرفتگی بودند .
اب باران داخل خانه پیره زنی در جنوب شهر افتاده بود و شهید باکری شخصا در تلاش بود که خانه و وسایل این پیره زن را از خطر خرابی نجات بدهد .
پیره زن که شهردار شهرش را نمی شناخت مرتب و بلند بلند به جان شهید باکری ناشناس و همکاران او دعا می کرد و شهردار از خدا بی خبر را که حتما در خواب خوشی باید باشد را ناسزا می گفت!
چند بار همکاران شهید باکری خواستند که پیره زن را از اشتباهش اگاه کنند ولی شهید گرانقدر مانع انها شد!!
چشمها را باید شست . جور دیگر باید دید .
در همین جا از روابط عمومی شهرداری یزد نیز تقاضا دارم با انعکاس تلاش جمعی همکاران شهرداری در رسانه های گروهی ، در بهبود دیدگاه شهروندان گرامی نسبت به عملکرد شهرداری و اشنایی هرچه بیشتر انها نسبت به شرح وظایف این نهاد خدمتگزار بیش از پیش تلاش نماید.
از عزیزان ارباب جراید واصحاب رسانه نیز خواهشمندم قدری نوک قلم انتقاد خود را کند تر نمایند و لحن انتقادات خود را از حالت تند وکوبنده به سمت انتقاد سازنده سوق دهند و کارکنان خدوم شهرداری را جزیی از خیل عظیم خدمتگزاران مردم بدانند.
در حدیثی از امام معصوم امده است که : محبوب ترین دوستان من کسی است که عیوب من را بمن هدیه نماید . براستی برای انکه هدیه ای را به عزیزی بدهیم ، انرا کادو پیچ کرده و با عزت و احترام به او می دهیم یا نه با بدترین شکل ممکن انرا ....
من و همکارانم در شهرداری یزد منتظر انتقادات و پیشنهادهای خالصانه و صادقانه شما هستیم .
دست در دست هم نهیم به مهر شهر خویش را کنیم اباد