انعکاس مطبوعات در یزدفردا -رضا سلطانزاده مدیر مسئول آیینه یزد :حدود دو ماه است كه ازدحام مردم براي دريافت نان موجب صفهاي طولاني گرديده و خريد اين ماده حياتي و اساسي، مردم يزد را با سختي و درد و رنج همراه ساخته است. شگفتآور است كه شركت غله و خدمات بازرگاني استان كه مسئول مستقيم توزيع آرد بين نانواها و كنترل تهيه نان مرغوب و ارائه آن به مردم سختكوش يزد است، طي اين دو ماه در رفع اين مشكل نكوشيده است و مسئولان امر و فرمانداري يزد نيز كه نظارت بر حسن اجراي امور شهر بويژه توزيع نان را بر عهده دارند، يا مهر سكوت بر لب زده و يا با بعضي حرفهاي تكراري و انجام اقدامات نه چندان سودمند و اثربخش از جمله بستن نانواييهاي متخلف به رفع مشكل نپرداختهاند.
تشكيل صفهاي طولاني در مقابل نانواييها كه گاهي طول صف 40 - 30 نفره در پيادهروها هم ادامه پيدا كرده و رفت و آمد را مختل ميسازد زيانهاي فراواني دارد از جمله :
الف) وقت مردم را كه از قشرها و طبقات مختلف هستند گاهي تا بيش از 5/1 ساعت ميگيرد و اگر دستمزد يك كارگر ساده را كه دست كم 2 ساعت وقت خود را روزانه براي گرفتن 20 عدد نان صرف ميكند با بهاي نان جمع كنيم نان دانهاي 2000 ريال و بيشتر عرضه ميشود.
ب) صفهاي طولاني موجب كوچك شدن نانها ميگردد.
ج) به منظور عرضه سريعتر نان به انبوه مشتريان، پخت نان از كيفيت ميافتد.
د) نارضايتي مردم در صف نان در مواردي با اعتراض شديد، بدگويي و شايعات فراواني همراه است.
ه) يكي از اين شايعات، سابقه قحطي نان است كه موجب حرص بعضي از مردم نسبت به خريد نان بيشتر و ذخيره آن در فريزر و يخچال است، بطوريكه مثلا خانوادهاي كه قبلا روزي 5 قرص نان نياز داشته اكنون تا 20 عدد هم ميخرد به نظر خودش براي روز مبادا نگاه ميدارد.
اي كاش مسئولين شركت غله و خدمات بازرگاني استان همچنين فرماندار در يك ماه كمبود نان، به علت اين نابساماني و بينظمي پي ميبردند و پيش از فرارسيدن ماه دوم چارهانديشي ميكردند و مشكل را برطرف ميساختند و مردم را هم كه ولينعمت آنها هستند و حق دارند از همه چيز باخبر باشند در جريان مشكل قرار ميدادند و سهلانگاران و مقصرين را به آنها معرفي ميكردند و به سزاي اعمال خود ميرساندند.
به نظر ميرسد دو عامل مهم كه ميتواند در ايجاد اين مشكل مؤثر باشد يكي كم بودن سهميه نانواها و ديگر تعلل و عدم صداقت عدهاي از نانواها در پخت و توزيع نان است. در مورد اول بايد گفت اگر مسئولين شركت و كارگزاران و متصديان امر دقت كافي به كار ميبردند و متناسب با افزايش جمعيت بر سهميهها ميافزودند و يا مجوز بيشتري براي گشايش نانواييهاي جديد صادر ميكردند با اين مشكل روبهرو نميشدند و در مورد دوم نظارت مستمر و قاطع مامورين وظيفهشناس و گزارش به مسئولين مربوط و كاربرد مجازاتهاي سنگين به جز بستن نانوايي درباره افراد متخلف ميتوانست كارساز باشد و بستن نانوايي به عنوان مجازات نانوا بر مشكل ميافزايد زيرا مشتريان اين نانوايي به نانواييهاي ديگر مراجعه ميكنند و گذشته از ناراحتي مردم آن محله بر جمعيت متقاضيان نان ميافزايد و بعد از چند روز دوباره نانوايي باز ميشود و به كار سابق خود ادامه ميدهد.
بعضي از نانواييها تخلفات آشكار دارند و بدون توجه به اعتراض مشتريان خودسرانه عمل ميكنند و حقوق مردم را ناديده ميگيرند به عنوان نمونه :
- به هركس هر تعداد نان كه ميخواهند ميدهند.
- براي بعضي از مشتريان خصوصي نان برشته ميپزند.
- به رغم حضور متقاضيان نان، هر ناني كه به مشتري ميدهند يكي هم به زير ميز مياندازند و براي شركتها و يا كارگاهها، نان ذخيره ميكنند كه بعدا به آنها بدهند.
با توجه به خودكفاشدن ايران در توليد گندم و پر بودن انبارهاي سيلو از گندم اين پيشآمد كمبود نان عادي نيست و نميتواند توجيه منطقي داشته باشد. به همين سبب مسئولين بايد هرچه سريعتر علل اين معضل عمومي را دريافته و در رفع آن بكوشند تا مردم را در صرف وقت و رنجي كه براي گرفتن چند قرص نان كه غذاي اصلي آنهاست ميچشند رهايي بخشند.
بيمناسبت نيست اگر هريك از مسئولان استان يك بار در هفته براي گرفتن چند عدد نان در صف بايستند تا بتوانند راحتتر به مشكلات مردم پي ببرند.
خلاصه كلام آنكه چه توزيعكنندگان آرد يا نانواها و يا هر فرد مسئول ديگري كه در اين نابساماني قصور ورزيده و مشكلات عمومي را فراهم آورده است بايد مورد مواخذه قرار بگيرد آنچه مسلم است مردم مؤمن و زحمتكش و متعهد و عموما قانع يزد كه در واقع ولينعمتان مسئولان اجرايي هستند گناهي ندارند و بايد هرچه زودتر از اين مخمصه نجات يابند.
یزدفردا