تحلیلی از سایت الف در مورد ماجرای 5 میلیونی
یزدفردا به نقل از الف :تلاش معاونت حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور برای انصراف نمایندگان خواهان استیضاح وزیر كشور با پرداخت چك 5 میلیونی به بهانه كمك به مساجد آنقدر زشت و كثیف است كه پرداختن به آن در هر ایرانی طرفدار حق و عدالت احساس مشمئزكنندهای ایجاد میكند.
این ماجرای متعفن، ریشه در سلسله انتصابات و تحولاتی دارد كه دلسوزان واقعی دولت نهم از ماهها پیش نسبت به آن هشدار میدادند اما با تهمت و تهدید و بیادبی و حداكثر بیتوجهی نزدیكان نارفیق دولت مواجه میشدند.
درباره این ماجرا و ریشههای عفونی آن، یادآوری چند نكته ضروری است.
1ـ قبل از هر چیز باید از حساسیت نمایندگان محترم به ویژه برادران طیف رایحه خوش خدمت در مجلس نسبت به عدول برخی همكاران دولت از اصول عدالت و پاكدستی، قدردانی كرد. اگر رئیس محترم جمهور به حساسیتها و نصایح این دلسوزان واقعی خود توجه كنند، بسیاری از خطرات و انحرافات و وسوسهها و طمعها از دولت محترم دور میشود.
در واقع سیلی جناب آقای زارعی به مدیر محترم دولتی به خاطر آن حركت زشت، سند افتخاری برای اصولگرایان واقعی و مدافعان راستین دولت نهم خواهد ماند.
2ـ برخی رسانههای نزدیك به دولت سابق و جریان دوم خرداد درباره این جریان هیاهو به راه انداخته و به سوء استفاده تبلیغاتی مشغول شدهاند. هرچند كار معاونت پارلمانی رئیس جمهور به حدی شنیع بود كه اعتراض و فریاد هر ایرانی علیه آن به جا است، اما برادران محترم دوم خردادی نباید فراموش كنند كه این قبیل آلودگیها در دوره آنها بنیانگذاری شده است.
گروههای اصلاحطلب كه امروز به هیاهو و جنجال شعفآمیز به بهانه این رسوایی مشغول شدهاند، نباید فراموش كنند كه در دوره آنها دولت رسماً از غارتگر بیتالمال حمایت كرد. امروز برادران محترم دوم خرداد به جای خوشحالی و جنجالسازی از بابت این رسوایی، باید به جریان اصولگرا غبطه بخورند كه چطور چهرههای اصلی اصولگرایی علیه یك اقدام متعفن بسیج شدهاند.
درواقع اگر دوم خردادیها هم در برابر مفاسد بزرگ مالی در دوره خود حساسیت نشان میدادند، انحرافات مالی اینطور عادی و نهادینه نمیشد و چه بسا گروههای دوم خردادی امروز در برابر خدا و خلق خدا سربلندتر بودند.
3ـ شناعت و تعفن این رسوایی، حساسیت ویژه رئیس جمهور عدالتگرا را میطلبد. ای كاش حدود یكسال پیش كه جریان عدالتخواه و دوستداران راستین دولت عدالتگرا نسبت به حضور آقای محمدرضا رحیمی در تیم اصلی مشاوران و یاران رئیس جمهور اعتراض میكردند، آقای دكتر احمدی نژاد به جای جبههگیری و تخطئه آن اعتراضها، در تصمیم خود بازنگری میكردند و میاندیشیدند كه افرادی نظیر كردان و رحیمی واقعاً چه قرابتی با آرمانها و شعارهای عدالت خواهانه دولت نهم دارند؟
آقای دكتر احمدینژاد باید بدانند در صورت عدم پالایش برخی نزدیكان خود، برای ادامه خدمت در قوه مجریه، مشكلی جدی و اساسی با گروههای عدالتخواه پیدا خواهند كرد.
4ـ در این ماجرا، دولت به خود اجازه داد به بهانه كمك به مساجد در حوزههای انتخابیه، از نمایندگان بخواهد از استیضاح یك وزیر چشمپوشی كنند. صرفنظر از جرأت معاونت پارلمانی رئیس جمهور در دست زدن به چنین كار زشتی، باید پرسید كار مجلس به كجا رسیده است كه نمایندگانی كه باید بودجه دولت را تصویب كنند، مالیاتها و درآمدهای دولت را تعیین و اجازه هزینهكردن آنها را به دولت بدهند، باید به خاطر چند میلیون تومان كمك به فلان نقطه حوزه انتخابیه، دست به دامن معاون پارلمانی دولت شوند؟
نظام بودجهنویسی و نظارت برآن در كشور ما معیوب است به طوری كه لایحه بودجه مبهم نوشته و خیلی دیر تقدیم مجلس میشود و نمایندگان مردم عمدتاً امكان سیاستگذاری و اعمال خواست موكلانشان را در آن نمییابند.
سالهاست كه بحث اصلاح ساختار بودجهریزی و تنظیم بودجه شفاف و برحسب عملكرد دستگاههای دولتی مطرح است اما ظاهراً دولتها ترجیح دادهاند بودجه همچنان مبهم بماند تا منابع خاصه خرجیهای دستگاهها پنهان بمانند و نمایندگان هم برای تأمین هزینه گوشهای از حوزه انتخابیه، محتاج و ملتمس دولت باشند و بهانه برای درخواستهای نامشروعی مانند پسگرفتن استیضاح در دست دولت ها باقی باشد.
برای حل این موضوع، از حدود یكسال پیش، نتیجه مطالعات مفصلی در مركز پژوهشهای مجلس به نام «حقوق قوه مقننه در تدوین و نظارت بر قانون بودجه» تهیه شده است كه امید است روزی همت و بلند نظری لازم برای اجرای آن ایجاد شود.
5ـ این ماجرای تأسفبار یكبار دیگر به طور عینی نشان داد كه نمایندگان مردم در مجلس در معرض چه طمعها و توطئههایی هستند و چگونه عدهای مغرض و آلوده ممكن است از آنها سوء استفاده كنند.
حقیقت این است كه از یك سو نمایندگان مجلس با انبوه مطالبات برآورده نشده و صف بیشمار درخواستهای مردمی برای وام و كار و انتقال دانشجویی و سفارش به فلان اداره و ... روبرو هستند و از طرف دیگر امكانی برای پاسخگویی به این مطالبات ندارند.
از طرف دیگر برخی مدیران سیاسی و تجاری بخش خصوصی و دولتی به طمع بهرهگیری از قدرت نمایندگان در تصویب قوانین و بودجهها و با سوء استفاده از انبوه نیازهای حوزه انتخابیه، در تلاشند تا با پرداخت کمک های ناچیز به بهانه های مختلف، نمایندگان را مدیون و بدهکار خود سازند.
برای حل این مشكل، حدود 4 سال پیش به همت تعدادی از نمایندگان مجلس هفتم طرحی با عنوان «حفظ منزلت مجلس شورای اسلامی» با محورهای زیر تهیه و تقدیم شد:
1ـ مشاوره، عضویت در هیأت مدیره و هرگونه دریافت حقالزحمه از دستگاهها و شركتهای دولتی برای نمایندگان مجلس ممنوع شود.
2ـ دریافت هرنوع هدیه از اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی برای نمایندگان مجلس ممنوع باشد.
3ـ نمایندگان حق مهمان شدن در سفرهای داخلی و خارجی را نداشته باشند و هزینه مسافرتهای لازم نمایندگان از طرف هیأت رئیس مجلس پرداخت شود.
4ـ مبالغ درآمدی نمایندگان مجلس و اعضای خانوادهشان سالانه به طور كامل و شفاف به كمیسیونی خاص اعلام و همانجا بررسی و موارد مشكوك پیگیری شود.
5ـ امكانات لازم برای ادای درست و كامل وظایف نمایندگی از طرف هیأت رئیسه مجلس دراختیار نمایندگان ملت گذاشته شود.
طرح حفظ منزلت مجلس از چهارسال پیش به دلیل برخی مصلحت سنجیها و محافظهكاریها در صحن علنی مجلس طرح نشد.
امروز و با استفاده از تجربه چهارسال پیش، نسخه جدید طرح حفظ منزلت مجلس تهیه و آماده تقدیم و تصویب نمایندگان است تا امثال شهرام جزایریها یا مدیران خاطی دولتی به خود اجازه طرح خواستههای نامشروعشان را از نمایندگان ندهند.
* * *
خلاصه آنكه ماجرای چكهای 5 میلیونی و ارتباط آنها با آقایان كردان و رحیمی هرچند بسیار زشت و كثیف است اما در صورت اجرای پیشنهادهای زیر، این حادثه تلخ میتواند ثمرات و بركات شیرینی برای كشور و دولت و مجلس عدالتخواه و اصولگرا داشته باشد:
1ـ عبرتگرفتن همه گروههای سیاسی از برخورد نمایندگان عدالتخواه و غیرتمند مجلس هشتم با اقدام آلوده یك مدیر دولتی و گسترش این قبیل برخوردها در موارد مشابه در كل كشور.
2ـ پالایش افراد بدسابقه از دولت و نزدیكی رئیس جمهور محترم.
3ـ اصلاح نظام بودجهریزی و بازگرداندن مجلس به شأن و جایگاه واقعی خود در تصویب و نظارت بر هزینه شدن بودجه کل کشور.
4ـ تصویب طرح حفظ منزلت مجلس برای ارتقاء شان نمایندگان و دوركردن طمعكاران آلوده و وسوءاستفادهگر از اطراف نمایندگان.
یزدفردا