زمان : 06 Aban 1387 - 20:46
شناسه : 13408
بازدید : 5430
پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی در یزد برگزارشد پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی در یزد برگزارشد

پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی در یزد برگزارشد

یزدفردا :پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی در یزدبا حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، وزیر بهداشت، استاندار یزد و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در محل هتل مشیر الممالك یزد آغاز شد؛ 


فلاح زاده با اشاره به تهیه طرح جامع و سند چشم انداز سلامت در استان یزد گفت: این ماموریت به دانشگاه علوم پزشكی ابلاغ گردید است تا در رابطه با بحث سلامت نقش و وظایف همه دستگاهها تعیین شود.
به گزارش یزدفردا به نقل از سایت استانداری یزد :در ابتدای این مراسم نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در این اجلاس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والا مقام در سخنانی از علم و تدین به عنوان دو ویژگی عمده استان یزد نام ببرد و گفت: مسئله پزشكی و توجه به مقوله سلامت از دیرباز در استان یزد از جایگاه خاصی برخوردار بوده است كه وجود پزشكان متخصص، متعهد و نامدار یزدی در كشور و حتی خارج از كشور بر این مهم دلالت دارد. وی با اشاره به اهمیت نقش سلامت در جامعه افزود: شخص سالم كسی است كه از نظر جسمی، روانی و اجتماعی در سلامت باشد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی صدوقی با بیان این كه بر اساس برخی آمار طی 15 سال گذشته بودجه عمومی كشور 172 برابر شده است و این در حالی است كه بودجه بخش سلامت تنها 85 برابر رشد داشته است ادامه داد: اگر این آمار درست باشد مسئولین نظام باید بیش از پیش به یاری دست اندر كاران این بخش بپردازند.نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با تاكید بر گسترش و به روز بودن تجهیزات پزشكی به مسئله تولید علم اشاره كرد و اظهار داشت: تولید علم با توجه به تاكید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رونق خوبی داشته است. وی با بیان این كه امیدواریم دانشگاههای علوم پزشكی نسبت به كیفیت و تربیت دانشجویان رشته پزشكی توجه ویژه ای داشته باشند گفت: مسئله بهداشت مسئله مهمی است و تنها از عهده مسئولین این وزارتخانه بر نمی آید و باید سایر بخش ها و بخش خصوصی به كمك دست اندركاران این عرصه مهم و حساس بیایند.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد در پایان با تاكید بر توجه برنامه چهارم بر مسئله بیمه خواستار توجه به اقشار محروم جامعه در این رابطه شد.
در ادامه این مراسم استاندار یزد ضمن خیرمقدم به حاضرین با اشاره به ویژگی های استان یزد گفت: استان یزد رتبه دوم باسوادی كشور را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: كسب رتبه اول قبولی در دانشگاه ها طی 15 سال گذشته، كسب رتبه ششم صنعتی كشور، كمترین نرخ بیكاری در كشور، تولید بیش از 80% سنگ آهن كشور، رتبه دوم تولید پسته و زعفران و رتبه پنجم تولید انار از جمله ویژگی های استان یزد است.
فلاح زاده با تاكید بر نقش مهم دست اندركاران امر بهداشت در دوران هشت سال دفاع مقدس، به موفقیت های پزشكی استان یزد اشاره كرد و گفت: ارائه خدمات پزشكی در مناطق محروم قابل ستایش است اما در ابعاد تخصصی كافی نیست. وی ارائه سهمیه تحصیلی به پزشكان عمومی مناطق محروم در رشته های تخصصی را یكی از راهكارهای رفع این معضل عنوان كرد.
استاندار یزد خواستار رفع تبعیضات موجود در پرداخت بیمه های مكمل در سراسر كشور شد و گفت: توجه به بیماران كلیوی و سرطانی، اطلاع رسانی مناسب به منظور مصرف داروهای داخلی، رفع مشكل اشتغال فارغ التحصیلان رشته های پزشكی و رفع تبعیض در اختصاص بودجه های پژوهشی و تحقیقاتی در كشور از جمله مواردی است كه باید مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.
فلاح زاده با اشاره به تهیه طرح جامع و سند چشم انداز سلامت در استان یزد گفت: این ماموریت به دانشگاه علوم پزشكی ابلاغ گردید است تا در رابطه با بحث سلامت نقش و وظایف همه دستگاهها تعیین شود.
وی در پایان تاسیس مركز تخصصی سرطان و مركز تحقیقاتی حوادث ترافیكی در یزد، تبدیل استان به قطب گردشگری دانشجویان پزشكی با توجه به سوابق مهم تاریخی و آثار ملی مذهبی و رفع كمبود نیروی متخصص و تجهیزات در مناطق محروم یزد را خواستار شد.


در ادامه این مراسم وزیر بهداشت در سخنان كوتاهی با بیان این كه برای ما افتخاری است كه این اجلاس در استان یزد برگزار می شود گفت: استان یزد از جمله استانهایی است كه كارگروه سلامت در آن مصوبات خوبی داشته و از حمایت مطلوب مدیریت استان برخوردار بوده است.
باقری لنكرانی با بیان این كه مسئله سلامت به عنوان حق مردم مورد تایید می باشد ادامه داد: باید به مقوله سلامت با ادبیاتی متفاوت از ادبیات اقتصاد و بازار برخورد كرد، عمده ترین دلیل این مسئله نیز عدم تقارن بین ارائه كننده و دریافت كننده خدمت در این عرصه می باشد.
وی در پایان تاكید كرد: باید به مقوله سلامت نگاهی چشم اندازی و رو به آینده داشته باشیم.
شایان ذكر است پنجاه و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاههای علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی كشور و موسسات وابسته 27 و 28 مهرماه سال جاری در یزد برگزار شد که متاسفانه روابط عمومی ها به دلیل حضور رسانه ملی و رسانه های کشوری نیازی به انتشار اخبار این اجلاس توسط یزدفردا ندیدند .

یزدفردا