وزیر آموزش و پرورش :در آموزش و پرورش چپ و راست نداریم
یزدفردا: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب كه هر حزب و گروه و جریانی میتواند در چارچوب موازین نظام جمهوری اسلامی ایران در این وزارتخانه فعالیت كنند گفت: در آموزش و پرورش چپ و راست نداریم.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا علی احمدی ظهر امروز و در دومین روز از گردهمایی هیئتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ادارات آموزش و پرورش كشور خاطرنشان كرد: با بحثهای جناحی و حزبی مشكل نداریم و مجازات برای آنهایی است كه خارج از چارچوب نظام علیه منافع ملی و دینی ما مرتكب اعمال خرابكارانه میشوند.
وی ادامه داد: در هیئتهای رسیدگی به تخلفات به نیتهای فردی هم كاری نداریم. اما اگر كسی نیتهای خرابكارانه خود را به مرحله اجرا درآورد باید به شدت و البته در چارچوب قوانین و مقررات با او برخورد شود.
علی احمدی با اشاره به دشواری قضاوت در برخی امور گفت: كسی كه میخواهد در مورد پرونده تخلف فردی رأی صادر كند باید تمام پیش فرضهای خوب و بد را كنار بگذارد و چه بسا متهمی كه در گذشته مرتكب تخلف سنگینی هم شده در پرونده جاری خود كاملاً بیتقصیر و بیگناه باشد.
وزیر آموزش و پرورش تأكید كرد: اعضای هیئتهای بدوی و رسیدگی به تخلفات باید ارتباط خود با شغل معلمی را حفظ كنند زیرا اگر این ارتباط قطع شود و افرادی وابسته به پست و مقام تبدیل خواهند شد.
وی ادامه داد: آنها نباید فراموش كنند كه موقعیت و شخصیتشان الگو و اسوهای برای سایر كارمندان و معلمان است.
وی گفت: یك قاضی باید رئوف باشد، اما در عین حال باید مراقبت كند كه خودش یك طرف ماجرا قرار نگیرد.
علی احمدی با اشاره به لزوم آسیبشناسی رأیها و همچنین تخلفات صورت گرفته در گذشته نیز گفت: اگر احكامی كه قبلاً صادر شدهاند رصد شوند ریشه بسیاری از تخلفات كشف میشود و آنگاه میتوان با یك برنامه پیشگیرانه از وقوع بسیاری از جرایم جلوگیری كرد.
وی در عین حال گفت: ممكن است همیشه اخراج و انفصال از خدمت رأی عادلانه یك تخلف نباشد و شاید با تغییر محل و نوع خدمت بتوان فردی را از تكرار تخلفات و یا افتادن در ورطه ارتكاب جرایم بازداشت.
مقام عالی وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: هیئتهای رسیدگی به تخلفات باید بر خلاف جاهای دیگر رفتاری عاطفی و احساسی نیز از خود نشان دهد زیرا آموزش و پرورش جایگاه افراد رئوف و با احساس است.
علی احمدی همچنین با اشاره به تركیب هیئتهای بدوی از تجدید نظر رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش گفت: اگر بتوان در تركیب این هیئتها از مشاوران و متخصصان در زمینههای مختلف استفاده كرد احكام صادره عادلانهتر خواهد بود.
وی گفت: افرادی كه مرتكب جرایمی میشوند قبل از متهم بودن همكاران ما هستند و باید با رأفت اسلامی با آنها برخورد كرد چه بسا با رفع مشكلات و موانع زندگی خانوادگی هر فرد بتوان جلوی بسیاری از تخلفات را گرفت.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش كشور با اشاره به رد برخی از احكام از طرف دیوان عدالت نیز گفت: بر اساس مصوبهای كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس قوه قضائیه صورت گرفته است دیوان عدالت نمیتواند در رأیهای صادره هیئتهای بدوی ورود پیدا كند.
وی ادامه داد: در این مورد هم باید خلأ قانونی را پیدا كنیم تا بتوان با تعامل بر موانع و مشكلات غلبه كرد.
علی احمدی خاطرنشان كرد: اگر تبعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از احكام صادره بررسی و ریشه تخلفات كشف شود شاید بتوان با بخشنامه و یا درج در آئیننامههای اجرایی خلأهای قانونی را پر كرد و ریشه تخلفات را از این طریق خشكاند.
وی اظهار داشت: ما نمیخواهیم مدام وقت خود را در جریان رسیدگی به تخلفات اداری بگذرانیم و طرف حساب ما هم نه متهمان و مجرمان بلكه دانشآموزان معصوم و بیگناه و همچنین معلمان و فرهنگیان جامعه هستند.
علی احمدی گفت: در رسیدگی به تخلفات كاركنان آموزش و پرورش باید تفاوتی با سیر رسیدگی به تخلفات سایر نهادها قائل شویم.
وی ادامه داد: هر معلم ابتدا باید به دنبال احقاق حقوق دانشآموزان باشد و سپس پاسخگوی نیازهای سازمان و كار آموزش و پرورش هم ایجاد هماهنگی بین این دو وظیفه مهم است.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال تأكید كرد: وزارت آموزش و پرورش از پاكترین و سالمترین نهادهای كشور است اما نمیتوان گفت از هر خطایی مبرا است.
وی اضافه كرد: هیچ كس معصوم نیست اما از همه معلمان، فرهنگیان و مربیان انتظار داریم زندگی پاك و به دور از هر تخلف و خطایی داشته باشد.
بنابراین گزارش در حاشیه این مراسم وزیر آموزش و پرورش از پاسخ دادن به سئوال فارس مبنی بر اینكه برنامههای این وزارتخانه در راستای افزایش كیفیت نظام تعلیم و تربیت چیست خودداری كرد.
همچنین با وجود اینكه در شهر مشهد مكانهای متعددی برای برگزاری این همایش وجود داشت، اما مسئولان هتلی در منطقه طرقبه را انتخاب كرده بودند كه دوری این مكان مشكلات متعددی را برای خبرنگاران به وجود آورد.