زمان : 01 Aban 1387 - 16:15
شناسه : 13352
بازدید : 6672
گفتگو با مهندس کوچک زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد پیرامون سفر به  كشورمجارستان وشهر یاسبرین خواهرخوانده شهر یزد گفتگو با مهندس کوچک زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد پیرامون سفر به كشورمجارستان وشهر یاسبرین خواهرخوانده شهر یزد
گفتگو با مهندس کوچک زاده عضو شورای اسلامی شهر یزد پیرامون سفر به  كشورمجارستان وشهر یاسبرین خواهرخوانده شهر یزد

یزدفردا "چندی پیش در اخبار داشیم هيأتي از شهر ياسبرين به يزد  سفر نموده و در اقدامی متقابل تعدادی از مسئولین شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد نیز به این کشور سفر نمودند .
گزارشی که در پی می آید اززبان آقای مهندس محمدرضاكوچك زاده عضوشورای اسلامی شهریزدكه اخیراً همراه با تیم اعزامی استان ازآنجا دیدن كرده است.
: آقای مهندس كوچك زاده با توجه به سفر اخیر هیأت اعزامی به یاسپرین كه شما هم عضو آن هیأت بودید بصورت اجمال كشور مجارستان و پایتخت آن شهر بوداپست و نیز شهر یاسپرین را معرفی نمائید.
جواب:كشورمجارستان دراروپای شرقی و بین7كشوراتریش، اسلواكی، اوكراین، رومانی، صربستان و كرواسی واقع شده ومی توان آن را دروازه ورود به اروپا نامید، كشوری است با حدود93000 كیلومتر مربع مساحت (حدود   یک -هیجدهم
 
كشورایران) وجمعیت حدود11میلیون نفر كه منطقه ای سرسبز با آب وهوای معتدل و بارانی با متوسط بارندگی حدود2000میلیمتر درسال یعنی حدود50 برابر متوسط بارندگی استان یزد كه حدود75% كشاورزی آن بصورت دیم با برداشت گندم حدود5تن در هكتار(كه ازمیزان متوسط برداشت كشت آبی درایران بیشتراست) و عمده محصول كشاورزی آن ذرت وپس ازآن گندم، آفتابگردان وانگور می باشد، دامپروری درآنجا توسعه یافته و حدود 3 میلیون رأس خوك ونیز سایردامها درآن كشورپرورش داده می شود.
   پایتخت آن شهر بوداپست باحدود 5/2میلیون نفراست كه رودخانه بزرگ و قابل كشتیرانی دانوب ازوسط آن شهر می گذرد وزیبایی خاصی به مسیرخودخصوصاً این شهر داده است از ویژگی هایی كه درآن شهرجلب توجه می كند علاوه برآثارباستانی ازجمله كلیسای قدیمی وقلعه بودا كه مشرف بر رودخانه دانوب می باشد و پل معلق زیبایی كه برروی آن رودخانه با قدمتی حدود100سال با اتصالات پرچی جلب توجه می نماید، وجود انواع حمل و نقل عمومی و ریلی ازجمله مترو با سابقه106سال وتراموا(قطارخیابانی) و اتوبوس برقی و بالاخره كشتی های حمل مسافرو بار كه روی رودخانه دانوب تردد می نمایند وعلاوه برآن شهرسازی این شهر كه درحاشیه خیابانها كمتر مغازه های تكی به چشم می خورد و مردم مایحتاج خود را عمدتاً ازمراكز خرید با پاركینگ و امكانات لازم تهیه می نمایند.
    شهریاسپرین درفاصله حدود100كیلومتری ازشهربوداپست قرارگرفته با جمعیتی حدود30هزارنفركه از سرسبز و زیبایی خاصی ازنظر مناظرطبیعی و رعایت اصول معماری وشهرسازی مورد توجه می باشد از كلیسای بزرگ شهربا قدمت حدود300سال بازدید كردیم كه ساختمانی رفیع با مصالح سنگ و ملات ساروج ساخته شده وساعت بزرگی دربالای آن نصب شده بود. موزه شهر یاسپرین نیزقابل توجه بودكه درآن مدارك واسنادی دال بر ارتباط آن شهر و قوم یاس با كشورهای شرقی ازجمله تركیه و قفقاز وجود داشت. كارخانه یاس پلاستیك با5500 نفر كارگركه تولیدات آن ازمصنوعات پلاستیكی پیشرفته ازجمله قاب و صفحه تلویزیون وCD وغیره بود ودرآن كارخانه بخشR&D (تحقیق وتولید) وجود داشت كه كار مطالعات برای ارتقاء كیفیت مصنوعات آن كارخانه را بعهده داشت و اینكه این كارخانه متعلق به دو برادراست كه ازساعت 5/5صبح تا11شب درآن كارخانه حضوردارند و همراه با كارگران هركاری را انجام می دهندازنكات قابل توجه بود.
: به نظر شما ارتباط بین یزد و یاسپرین درچه زمینه هایی می تواندمفید باشد و در چه زمینه هایی غیرمفید ؟
: بنظراینجانب بین یزدویاسپرین عمدتاً درارتباط با مسائل اقتصادی ازجمله بازرگانی و صنعتی و نیز از لحاظ گردشگری می تواند برای یزد مفید باشد ولی به لحاظ تفاوت فاحش فرهنگی واینكه حدود 73% مردم مجارستان مسیحی هستند و14%لائیك، كه با توجه به مسائل غیراسلامی حاكم درآنجاچندان مفید نمیدانم و معتقدم دراین خصوص بایدبا احتیاط عمل شود. مگر اینكه بررسی شود دربین محققین آنجا كسانی مایل باشنداسلام را بشناسند ومحققانه اسلام را بپذیرند(نظراینكه بعضی ازمحققین اروپایی وغیره با تحقیق مسلمان شده اند) دراین صورت ممكن است امیدواربود، وگرنه آثارسوء فرهنگی آن خصوصاً درقشرجوان حتمی است و بایدازآن پرهیز كرد كه خدای نخواسته مسائل سوءفرهنگی نظیرآنچه درتركیه اتفاق افتاده پیش نیاید .
: به نظر شما عمده نكات قابل توجهی كه دراین سفر شاهد بودید چه بود و آیا می توان ازآن الگو گرفت؟
: ازنكات قابل توجه آنجا برای ما علاوه بر سرسبزی و پرباران بودن آنجا توجه ویژه به حمل ونقل عمومی خصوصاً حمل ونقل ریلی( مترووتراموا) بود و همچنین استفاده ازدوچرخه های سبددار كه حتی پیرمردان و پیرزنان برای تهیه مایحتاج خود ازآن استفاده می كردند البته گرانی بنزین هم باعث استفاده كمتر از وسیله های شخصی شده بود و درنتیجه درخیابانها از راه بندان خبری نبود.
موضوع دیگرتوجه به اصول معماری وشهرسازی بود كه از پراكنده سازی و مغازه های تكی درحاشیه خیابانها خبری نبود و بناهایی با سیمای شهری اصیل به سبك معماری قدیم اروپایی جلب توجه می كرد و  نماهای آلومینیوم باشیشه های رفلكس كه نوعی بی هویتی درمعماری و سیمای شهری است كه درآنجا مشاهده نمی گردید.
موضوع بعدی، اخذ مالیات به میزان50% ازكاركرد كارگران برای تأمین بودجه دولت به لحاظ عدم وجود درآمدهایی نظیر درآمد نفتی درآنجا بود و نیز درفروشگاهها مالیات برخرید زیرفاكتور اضافه می كردندكه این عمل به نفع تولید و در راستای مصرف كمتر و كار مفیدی است كه گویا قرار است این روش درایران نیز عملی شود .
یزدفردا