زمان : 28 Azar 1395 - 08:18
شناسه : 132765
بازدید : 19749
گفتگو با معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان به مناسبت هفته پژوهش گفتگو با معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان به مناسبت هفته پژوهش

اهمیت تحقیق و پژوهش در جوامع کنونی بیش از پیش مشخص می گردد و امروزه به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است. از همین رو محققین و پژوهشگران رشته های مختلف همواره برای یافتن سؤالات خود، به دنبال تحقیقاتی بوده اند که از صحت و اطمینان بیشتری برای رسیدن به حقیقت و تشخیص مسائل برخوردار باشند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» در جامعه و ارج نهادن به مقام شامخ «پژوهشگران»، ‪۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شد. وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» نیز از سال 79 آخرین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نامگذاری کرده است. به همین بهانه مصاحبه ای را با معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان ترتیب دادیم. آنچه که در پی  می آید متن گفتگوی ما با «دکتر احمد فتاحی» می باشد:

گفتگو: روابط عمومی دانشگاه اردکان

1 -به نظر شما برگزاری هفته پژوهش و فناوری چه تأثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد؟

تحولات فناوري چند دهۀ گذشته به افزایش وابستگی صنایع به دانشگاه ها در اجراي پروژه هاي فناوري انجامیده است. بر این اساس، بهره برداري از فرصت هاي موجود، قابلیت هاي علمی و فنی کشور و پتانسیل دانشگاه ها و صنایع در تولید، توزیع و به کارگیري مؤثر فناوري بسیار حائز اهمیت است.

ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و حضور فعال صاحبان صنایع در نمایشگاه پژوهش و فناوری که در هفته پژوهش برگزار می شود می تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر ذینفعان، فناوران و نخبگان شده و این امر به توسعه صنایع با کاربرد فناوری های جدید ، ارائه محصولات با کیفیت بالاتر و بومی سازی برخی محصولات و تبدیل علم به ثروت کمک می کند.

 

2- ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه، مرکز پژوهشی یا مرکز فناوری تحت مدیریت جنابعالی چگونه است؟

مرکز ارتباط با صنعت در دانشگاه اردکان یک مرکز نوپایی بوده و برخی از فعالیت های این مرکز عبارتند از :

اطلاع رسانی مستمر و بموقع فراخوان های پژوهشی سازمانها و واحدهای صنعتی مبنی بر حمایت از پایان نامه های كارشناسی ارشد، رساله های دكتری و طرحهای تحقیقاتی .

3-پیشنهادهای جنابعالی در خصوص برپایی هرچه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری چیست؟

هم اندیشی مراکز پژوهشی و آموزشی و تبادل نظر در خصوص دستاوردهای پژوهشی یکدیگر و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در حوزه های دانشجویی و اساتید-افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری شامل نرم افزار، کتاب،اختراعات و ایده ها-برگزاری سمینارهای علمی در دانشکده ها-راه اندازی مراکز رشد و فناوری و تعامل با رسانه های استانی جهت فرهنگ سازی بیشتر پژوهشی.

4-هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

البته دیدگاه دانشگاهیان بایستی به گونه ای باشد که همه هفته ها هفته پژوهش است گرچه در این هفته سعی می شود توجه پژوهشگران و آحاد مردم به سمت پژوهش جلب شود. انتظار می رود با تشکیل ستادهای استانی در هرچه پربارتر برگزار شدن این مراسم گامی مثبت برداشته شود. قطعا برای نیل به این هدف حمایت های استانداران ،فرمانداران و همراهی دانشگاه های استان را می طلبد که خوشبختانه همواره در استان یزد مراکز آموزش عالی و ارگانهای وابسته تعامل لازم را با یکدیگر داشته اند.

در خصوص دانشگاه اردکان نیز باید گفت که با توجه به نوپابودن این دانشگاه، با راه اندازی مدیریت ارتباط با صنعت امید می رود کارهای دستگاه های اجرایی را با این دانشگاه به نحو بهتری انجام داد. مثلا حوزه هایی نظیر آلودگی و آلایندگی شرکت ها، آب و خاک مناطق مختلف واقتصادی بودن طرح های کشاورزی و دامپزشکی.

5-به نظر شما نحوه تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور چگونه باید انجام شود؟

به نظر اینجانب مراتب زیر می تواند در اولویت تخصیص بودجه پژوهشی در کشور مدنظر قرار دارد:

الف)تقویت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در سطح کشورب) حمایت از طرح هایی که بر اساس نیازمندی صنایع طراحی می گردد و موجبات تجاری سازی طرح ها را فراهم می کند.ج)حمایت از پژوهشگران در حوزه تحصیلات تکمیلی دانشجویی و اساتید.د) تخصیص بودجه بر اساس آمایش سرزمین و ویژگی های خاص هر منطقه.

6 - بهترین دستاورد موسسه شما در حوزه ارتباط با صنعت چه بوده است؟

در دانشگاه اردکان، با انجام بازدیدهای مکرر اساتید و دانشجویان از صنایع، تعامل خوبی بین دانشگاه و صنایع تاثیرگذار منطقه صورت گرفته است و تا حدودی نیازها و مشکلات موجود در صنایع منطقه شناسایی شده است. ارزیابی اساتید از مشکلات صنایع، با تعریف و انجام پروژه هایی در دانشگاه در حال انجام بوده و در صورت به نتیجه رسیدن پروژه ها، می تواند به صورت فناوری در اختیار صنایع قرار گیرد.همچنین چندین طرح پژوهشی با بخش صنعت عقد قرار داد شده است.

7- در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین ایده های عملی شما چیست؟

برخی پیشنهادات جهت ترویج و توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بصورت زیر می باشد: