زمان : 01 Azar 1395 - 10:24
شناسه : 131742
بازدید : 9048
ریشه تاریخی پیاده روی اربعین ریشه تاریخی پیاده روی اربعین
مهدی کیان
پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
 
مجدد پیاده روی اربعین توسط «شیخ میرزا حسین نوری»
 
پیاده روی اربعین پس از این در برهه‌ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و در ‌‌نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.
 
این عالم بزرگوار اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند، نیز با وی بودند، «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (علیه السلام) رفت.
 
اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در نگاه رهبر انقلاب
 
همچنین که حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان کردند: «شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این‌‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».
 
اما نکته دیگری هم هست. مفهوم اربعین مفهوم کمال است. هر چه به قله برسد می شود، اربعین می شود. چهل مرز کمال است. پیامبران در 40 سالگی به پیامبری می رسند، اوج تابستان و زمستان چهلمین روز آن است. یعنی چهل مرز کمال است و در قرآن هم هست که وقتی خدا به موسی وعده داد که 30 روز در کوه باشد، اشاره می کند که «ما با 10 روز که به آن افزودیم تمامش کردیم». پس هر چه به تمام برسد و از نقص به تمام و کمال برسد، می شود اربعین.
 
اربعین ما راهپیمایی می کنیم تا مسیر کمال را طی کنیم. در حقیقت یک حرکت سمبلیک و نمادین است برای اینکه بگوییم باید راه را تا انتها رفت و نباید راه را نیمه تمام گذاشت. بودن و ماندن بر یک عمل از آغاز کردن آن عمل سخت تر و دشوارتر است. پس ماندن بر آرمان ایمان و پای فشردن بر باورها، سست نشدن و راه را گم نکردن مفهوم همین پیاده روی است.
 
*در اربعین ما یک گونه ای همقدمی با امام سجاد و حضرت زینب و کاروان اسرا می کنیم
 
 
*آیا پیاده روی اربعین مختص شیعیان است یا کل جهان اسلام را در بر می گیرد؟
 
** حقیقت این است که اگر کسی در راهپیمایی اربعین حضور داشته باشد، اهل تسنن را می بیند، اهل مذاهب مختلف را می بیند و حتی مسیحیان را می بینید که با همان نشان صلیب خودشان می آیند و در این مراسم شرکت می کنند. بودایی ها هم می آیند حتی. یعنی به گونه ای است که تمام مرزهای مذهبی فرو می ریزد و حسین در هیات یک چهره جهانی خودش را نشان می دهد.
 
آن روز رها از مرزبندی های مذهبی و حتی دینی افراد در این آیین شرکت و ارادت خودشان را نسبت به اباعبدالله نشان می دهند.
 
*نباید امام حسین را در یک مرزبندی خاص قرار داد
 
اربعین هرگز از سیاست جدا نیست چون حرکت امام حسین سیاسی است
 
زیارت اربعین یکی از نشانه های ایمان است. کنه این مطلب چیست که به عنوان نشانه ایمان مطرح شده است؟
 
** این بر اساس روایت مشهوری از امام حسن عسکری است که می فرماید مومن 5 نشانه دارد که یکی از آنها زیارت اربعین است. این نکته خیلی قابل توجهی است. توجه داشته باشید که این زیارت را در تراز 5 شرط مومن مثل نماز قرار می دهد و این خیلی قابل توجه است که اربعین اینقدر جایگاه و پایگاه مهم دارد که تاکید بر آن می شود و من اعتقادم این است که یعنی امام حسن عسکری (ع) می خواهد مانور قدرت شیعی را به رخ جهان بکشد.
 
این تأكید به عزادارى بر حضرت سیدالشهدا(ع) به خاطر فلسفه‏ هاى سازنده و تربیتى متعدد آن است، از جمله:
 
1- زنده داشتن یاد و تاریخ پرشكوه نهضت حسینى
 
2- الهام بخش روح انقلابى و ستم ستیزى
 
3- پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین
 
4- اقامه مجالس دینى در سطح وسیع و آشنا شدن توده‏ها با معارف دینى
 
5- پالایش روح و تزكیه نفس
 
6- اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و...
نگاه امنیتی به اربعین:شکوه پیاده روی زائران اربعین  میتواند پایداری یک اندیشه وبقا اندیشه تشیع را تداوم بخشد ووسعت امنیتی این حرکت تداوم اکمنیت پایدار را به همراه دارد واز طرفی آنچه که متصور است پیاده روی در روز اربعین راهبرد دشمنان انسانیت را در داخل وخارج کشور بی نظم خواهد نمود وبرآورد هزینه های جنگ با تفکر شیعه ونیز مبارزه سخت با ملت ایران را برای دشمنان ایران سخت میکند.ازطرفی حضور میلیونی شیعیان در کربلا ونجف تحرکات نظامی داعش را دچار ضعف راهبردی مینماید ونیز وحشت زیادی به دل دشمنان ایران وانسانیت می اندازد که با اقدامات ددمنشانه وخازج از انسانیت دل هر موجودی را به درد می آورد.واز طرفی شکوه اربعین خود میتواند در دانش دیپلماسی مذاکره برای کشور مفید باشد ونیز عظمت معنوی این واقعه میتواند حرکتهای اجتماعی را برای مردم وبرعلیه دشمنان انسانیت تداوم بخشد وتمام این موارد ذکر شده فاکتور های امنیتی مطلوبی برای دولت وملتمان ونیز تمامی شیعیان ونیز صلح بین الملل باشد