زمان : 22 Aban 1395 - 13:38
شناسه : 131369
بازدید : 5222
توقف مدیریت خبر در سی سال گذشته توقف مدیریت خبر در سی سال گذشته

به گزارش یزد فردا ، دكتر اكبر نصراللهي در سایت جمهوریت نوشت: همان گونه که اشاره شد یکی از شاخه های مهم مدیریت خبر ، مدیریت جملات و واژه ها است ؛ به عبارت دقیق تر ، گزینشگری و انتخاب ، فقط به انتخاب برخی موضوع‌ها از میان انبوه رویدادها، محدود نمی‌شود بلکه به حوزه‌های مختلف ازجمله دروازه‌بانی جملات و واژه‌ها هم گسترش می‌یابد. یعنی خبرنگار، سردبیر، دبیر سرویس و سایر عوامل خبری از میان موضوع‌هاي انتخاب شده برخی از جملات و از میان جملات، برخی از واژه‌ها را گزینش می‌کنند. گزینشگری جملات و واژه‌ها همانند گزینشگری موضوعی به‌دلایل « علمی و عملی» صورت می‌گیرد؛ به عبارت دیگر نمی‌توان همة جملات  منابع خبری مثلاً  ترامپ را در دوره زمانی طولانی مبارزات انتخاباتی  ، انتشار داد بلکه ضرورت دارد با توجه به این محدودیت‌های منطقی و علمی، با توجه به سیاست‌های رسانه و ویژگی‌های مخاطبان و اهمیت جملات و واژه‌ها برخی از آنها (جملات و واژه‌ها) انتخاب و منتشر شود.
بناابراین « انتخاب هدفمند، عمدي و هوشمندانۀ جملات و واژه‌هاي خبري کوتاه، بديع، جذاب، کوبنده، سليس، همه‌فهم، پُرمعني و متناسب با سياست‌هاي رسانه و فرهنگ مخاطبان، از ميان جملات و واژه‌هاي مطول، کم‌رمق، مبهم، کم‌معني و نامتناسب با سياست‌هاي رسانه و فرهنگ مخاطبان، مديريت جملات و واژه‌هاست». البته برخي مواقع در مديريت جملات و واژه‌ها، سياست رسانه غلبه دارد و ممکن است به اقتضاء سیاست رسانه تعمدي واژگان و جملات کم‌معني و مبهم از عمدتا مخالفان یا رقیبان به‌کار گرفته شود اما درهر صورت همواره باید به اصولحرفه ای کار توجه شود. 
جمله هایی که آقای حیاتی گوینده محترم اخبار 14  به عنوان لید ! از ترامپ قرائت کرد ، علاوه بر مغایرت با اصول نگارش لید در خبر (کوتاه،جذاب ،لقمه ای ،ساندویجی،اهمیت ، ریتم و ضرب خبری و...) ، نمونه ای از مدیریت و تنظیم غیر حرفه ای و 30 سال پیش خبر و  استفاده نادرست از سابقه خبر است ؛استفاده از سابقه خبر ضروری است و  بر آن تاکید می شود  اما باید حرفه ای ( مرتبط، ظاهر و لحن بی طرفانه ، و.. ) باشد و بموقع و درست و متناسب با شان رسانه و مخاطبان استفاده شود .
اخبار صدا و سیما با وجود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری منحصر به فرد و  نیروی انسانی مومن و پرتلاش ، از مدیریت حرفه ای ،هوشمندانه، چابک و متناسب با آرایش جدید رسانه ای ، ذائقه مخاطبان و طراز  رسانه نظام مقدس جمهوری اسلامی بی بهره  و یا کم بهره است؛پیش از این هم نمونه های بسیار غلط از مدیریت موضوع ، جملات، واژه ه ها  و.. را شاهد بودیم .