زمان : 16 Aban 1395 - 13:15
شناسه : 131177
بازدید : 11700
مردم در سامانه ابلاغ الکترونیک ثبت نام کنند در نشست خبری معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری مطرح شد مردم در سامانه ابلاغ الکترونیک ثبت نام کنند

نشست خبری اطلاع رسانی ابلاغ الکترونیک با حضور حجت اسدی معاون  آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد صبح امروز ( یک شنبه ) برگزار شد که حجت اسدی در تبیین ابلاغ الکترونیک گفت : هر وِزگی و تکنولوژی جدیدی وارد کشور ما شد علاوه بر تمام سود و محسنات یک سری ضرر هایی را به سیستم مدیریتی کشور ما وارد آورده است به عنوان مثال می توان به گسترش فضای مجازی اشاره کرد

سال گذشته 1650000 پرونده در دادگاه تشکیل شده که حدود 6 میلیون از این پرونده ها برای بار نخست تشکیل شده است ، خوب در هر پرونده حد اقل دو نفر به عنوان شاکی و متهم حضور دارند در برخی پرونده ها هم شاهد و وکیل و وثیقه گذار وجود دارد ،اگر این ضریب را در استان بررسی کنیم شاید همه خانواده ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با یک پرونده قضایی در گیر هستند ، هر کس که به دادگاه مراجعه می کند حال چه به عنوان شاکی و چه به عنوان متهم علاقه دارد که پرونده وی هر چه سریع تر به نتیجه برسد ،

حجت اسدی در ادامه گفت : از زمان تشکیل یک پرونده تا زمان بسته شدن آن یک سیر تشریقات باید انجام بشود ، خوب اولین قدم ارسال اظهار نامه است ، قبلا این اظهار نامه ها به صورت دستی نوشته شده و ارسال می گردید ، سپس در واحد ابلاغ به مامورین کلانتری ها داده می شد و به صورت حوزه ای به دست شخصی که مخاطب ابلاغ است می رسید . گاهی پیش می آ»د که این روند تا سه ماه طول می کشید . از تمام برگه های ابلاغی گاها تا 90 درصد به دست خود فرد شاکی یا متهم نمی رسید و فقط ده درصد از این ابلاغ به دست شاکی یا متهم می رسید گاها هم پیش می آمد که مامور طبق ماده هفتاد آئین دادرسی برگه رای به درب منزل فرد الصاق می شده است که مشکلات خاص خودش را دارد.

معاون  آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در ادامه افزود : در شهرستان یزد در سال به صورت تقریبی 500 هزار ابلاغیه در سطح شهرستان توزیع می شده است که اگر این آمار را به استان تعمیم دهیم چیزی در حدود 800 هزار ابلاغ در سال صادر و توزیع می شود . برای حل این موضوعات دو قانون تصویب شد ، قانون اول ماده 175 آئین دادرسی به ما اجازه می دهد که روند دادرسی را از طریق ارتباطات رادیویی پیگیری کنیم که ابلاغ اوراق قضایی نیز در این ماده قانونی دیده شده است ، ماده 655 قانون آئین دادرسی کیفری نیز به ما اجازه می دهد که هر سند و اوراق قضایی که در گذشته با حالت سنتی انجام می شده می توانیم به صورت الکترونیک ارائه دهیم و همین ارائه کافی و مورد استناد است .

از این پس هر کس بخواهد وارد دادگستری شود ، باید ایمیل و موبایل خود را در سامانه sana.adliran.ir  ثبت کرده باشد و هوییت خود را برای این سامانه مشخص کند در این سامانه بیست سوال اطلاعاتی از مردم پرسیده می شود ، بعد از تکمیل این فرایند یک رمز اختصاصی برای مخاطب ارسال می شود که این رمز برای همیشه به فرد اختصاص دارد ، البته هر فرد موظف است تغییر اطلاعات مکانی و تغییر شماره تلفن خود را به سامانه اطلاع دهد . پس از تایید رمز در سامانه در هر کدام از شعبات قضایی استان یزد نیاز به ابلاغ باشد از طریق همین سامانه ارسال ابلاغ انجام می شود ، بلافاصله پس از صدور ابلاغ در دفتر شعبه پیامکی حاوی ابلاغ برای فرد ارسال می شود فرد نیز برای اطلاع از محتوی ابلاغیه یا رای صادره می تواند به سامانه مراجعه کند ، وارد حساب کاربری خود شده و جزئیات ابلاغ یا اوراق قضایی صادره را مشاهده کند .

وی در ادامه افزود : به صورت پایلوت و بررسی های انجام شده ضریب نفوذ این سامانه تا 80 درصد بوده است و از 100 نفری که پیامک ابلاغ برای آن ها ارسال می شود چیزی بالغ بر هشتاد درصد به روئیت این پیامک بسنده نکرده اند و وارد سامانه شده و محتوی رای را بررسی کرده اند.

در هشت شهرستان فاقد دفاتر خدمات قضایی تا دو ماه آینده افتتاح خواهد شد و مردم شهرستان های استان نیز می توانند از خدمات این دفاتر استفاده کنند . در شهرستان یزد انجام این کار به عهده دفاتر قضایی است که طبق تعرفه مبلغ ده هزار تومان را از مردم دریافت می کنند

وی در ادامه افزود : رمزی که ما برای مردم صادر می کنیم باید محرمانه دراختیار خود فرد باشد و برای همیشه این رمز را نزد خود نگهداری کنند البته در صورت مفقود شدن آن و یا از بین رفتن آن می توانند با مراجعه به سامانه دوباره رمز خود را بازیابی کنند البته اگر فردی فاقد سواد خواندن پیام های ارسالی باشد توصیه می کنیم که در این صورت فرد شماره موبایل فرزند همسر یا هر فرد نزدیکی که به وی اعتماد دارند را به سیستم معرفی کنند   

خوشبختانه یزد در حوزه ثبت نام قضایی در رتبه اول کشور قرار دارد