زمان : 14 Mehr 1387 - 15:34
شناسه : 13091
بازدید : 3769
نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی در مقیاس آزمایشگاهی در ایران نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی در مقیاس آزمایشگاهی در ایران

نوعی خودروی الکتریکی هیبریدی در مقیاس آزمایشگاهی در ایران

یزد فردا:دکتر فرید رضا بیگلری ، مجری طرح و عضو هیئت عملی دانشکده مکانیک ، ساخت خودروهای هیبریدی الکتریکی را راهی برای کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا اعلام کرد و گفت : تاکنون انواع مختلفی از خودروهای هیبریدی الکتریکی ساخته و برخی انواع آن هم در بعضی کشورها به بازار عرضه شده است.

وی افزود: در این طرح برای بهینه سازی کارکرد این خودروها به جای استفاده از یک موتور الکتریکی یا همزمان با موتور بنزینی، یک دستگاه موتور بنزینی تولید کننده برق و باتری های قابل شارژ به کار رفته است.

بیگلری برتری این روش را امکان استفاده از برق مستقیم یا همزمان ژنراتور و باتری، شارژ باتری در زمان توقف خودرو در ترافیک، چهار راه ها و توقفگاه ها ذکر کرد و گفت: با نصب کنترل کننده الکترونیکی و سنجش میزان برق باتری ها و نیاز خودرو در سرعت ها و شرایط مختلف، ژنراتور به صورت خودکار روشن یا خاموش و به میزان مورد نیاز شتاب می گیرد.

وی افزود:‌ هم اکنون این خودرو در مرحله آزمایشگاهی است و آزمون های حرکتی و جاده را با موفقیت طی کرده است ولی برای ساخت نمونه صنعتی آن به حدود 5 سال تحقیق و کار نیاز وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان صرفه جویی قابل توجه در این خودروها را در شهرها دانست و گفت: در خارج از شهر به علت دارا بودن وسایل اضافه در مقایسه با موتور بنزینی مصرف بالاتر است اما در یک مقایسه نسبی و در مجموع 30 درصد کاهش مصرف با کاربرد این خودروها در دو محیط داخل و خارج از شهر انتظار می رود.

وی افزود: در توقف چراغ قرمزها و ترافیک های شهری، در حالی که خودروهای بنزینی با دور کم علاوه بر سوخت بنزین، آلاینده های بیشتری در مقایسه با سرعت و دور بهینه تولید می کنند، خودروهای هیبریدی الکتریکی نیازی به مصرف سوخت ندارند و همین امر موجب صرفه جویی قابل توجه می شود.

یزد فردا110