زمان : 28 Shahrivar 1387 - 16:36
شناسه : 12890
بازدید : 14499
به بهانه فرا رسیدن هزاره قدیمی ترین بنای کتیبه دار موجود در ایران،واقع در محله فهادان یزد گنبد دوازده امام به بهانه فرا رسیدن هزاره قدیمی ترین بنای کتیبه دار موجود در ایران،واقع در محله فهادان یزد گنبد دوازده امام

به بهانه فرا رسیدن هزاره قدیمی ترین بنای کتیبه دار موجود در ایران،واقع در محله فهادان یزد گنبد دوازده امام

 یزدفردا -پژوهشگر -ناصر حیدرزاده : ( قبه یعقوب و مسعود فهادان ) ، بنا ئی است آجری ، منفرد و منحصر به فردی است ، که در ماه رمضان 429 هجری قمری ، در زمان خلافت بیست و ششمین خلیفه عباسی ، ابو جعفر عبد الله القائم به امر الله بن قادر . و دوران تسلط امرای کاکوئیه بر اصفهان و یزد ، در دور علاء الدوله (عضد الدین )ابو جعفر محمد بن دشمنزار ، ابن کاکی ( کاکویه } و حکومت دو نفر از سپهسالارانش به نامهای ابو مسعود بهشتی و ابو یعقوب اسحق ،فرزند ینال ، در یزد ، که به امر همین دو برادر سپهسالار و به اهتمام طراحان، معماران و هنرمندان آن دوران خطه یزد، استوار و به اتمام رسید.

این بنای از سر تا پای ، مزین به ذوق و هنر ، واقع در بطن شهر قدیم یزد (محله بزرگ فهادان ) ، که در جوار خود ، دو بنای قدیمی یعنی زندان اسکندر { مدرسه ضیائیه } و حسینیه بزرگ فهادان را جای داده ، قدیمی ترین بنای کتیبه دار موجود در ایران است ، که از حیث سبک معماری و تزئینات از رنگ ومینا کاری ، نقوش گچبری ، کنده کاری وکتیبه کوفی رنگی و... ،که واجد اهمیت خاص و موضوع تحقیق وبحث متخصصان تاریخ معماری شرقی و اسلامی در دانشگاه های معتبر جهان است.

پروفسور آرتوراپهام پوپ Arthur upham pope ، چند بار از این بنا ، با تصاویر آن ، در کتاب {طرح هنر ایران} A survey of persian art ، نام برده است. همچنین در همین کتاب ، طرح ونقشه ای از هنرشناس و طراح معروف ، اریک شرودر Eric schroeder موجود میباشد. کتیبه مینائی موجود بر دیوار گچی جانب شرقی، شناسنامه وگواهیست بر اینکه ، بنای قبه ، به دستور دو برادر ، به نامهای ابو یعقوب و ابومسعود ، استوار گردید.

هیچ معلوم نیست که تغییر نام بنا به دوازده امام ازآن چه عصری است. آثاری که داخل قبه { به ابعاد هشت ونیم ، در هشت ونیم متر و ضخامت دیوارها یک متر و چهل و پنج سانتیمتر} دیده میشود عبارتند از:

 1- کتیبه کوفی تزئینی مورق ، از رنگ مینا، بالای سر درگاه پوشیده نمای غربی ، که در زمینه گل وبوته و حاشیه شجری وهندسی که با رنگ به آن عمق و بعد داده است- بدین کلمات : ))مما امر ببنا{ء} هذه القبه المبا{ر} که...ابوالنجم و الاسفهسلار الجلیل...ابو یعقوب و اسحق ابنا ینال مولینا{امیر المو} منین ابتغاء مرضاه الله و ثوابه. فی شهر رمضان سنه تسع و عشرین و اربع مائه { 429 هجرت} )).

 2- کتیبه کوفی تزئینی مورق ،از رنگ ، بر زمینه و حاشیه گل دار ، بر بالای سر درگاه پوشیده نمای شرقی آیه 65 سوره الغافر (المومن) بوده و بعد از (( الاهو )) به مرور تخریب شده است.{ هوالحی لا اله الا هو فادعوه مخلصین له الدین الحمد لله رب العالمین }.

 3- کتیبه کوفی تزئینی مورق از رنگ بر زمینه و حاشیه شجری ، در بالای سر در باز ورودی ، که در سمت شمالی بنا واقع می باشد ، آیه 163 سوره بقره است (( والهکم اله و احد لا اله الا هو الرحمن الرحیم )) که قسمتی از آن ریخته است

. 4- نقوش اسلیمی Arabesque از نوع پیچونه { عشقه } ، بر زمینه رنگ عنابی ، که حدود مرکز آنرا تخریب کرده اند! و بعدا گچ اندود نموده اند، بر سر درگاه جنوبی بنا واقع می باشد.

5- محراب ، که پا دامن ( ازاره ) آن ، با 6 نوع کاشی رنگی معرق کاری شده و در تزئین آن به کار رفته و احتمالا از الحاقات دوران تیموری {قرن هشتم هجری} می باشد. 6- قاب کلی محراب ، که تا نیمه بالا آمده ، ستونچه ایست ، که ظاهرا همچون پا دامنی های دیوارسمت جنوب { جنب خود } ، با نقوش اسلیمی ، که بر زمینه گچ و خاکستر { گچستر } ، با نقش گل اناری ، کنده کاری شده است. بعدا باز بوسیله گچ و لاجورد تیره روی نقوش را پوشانده و تزئین لاجوردی نموده اند!

 7- در داخل محراب ، در دو سوی آن ، دو دولابی { گنجه } و دو تاقچه بر روی آن مشاهده می شود. که این تاقچه ها مکانی جهت پی سوز وشمعدان ، برای روشنائی فضا و روحانی بخشیدن ، به عمق محراب بوده است

 8- نقوشی بسیار جالب ، نادر، ابتکاری و نشآ ت گرفته از سمبل Symbole های طبیعت بومی ، یعنی نقش گل انار یزدی ، که به صورت عکس و بر عکس { راست و آویز } ، کنار هم چیده شده اند ، برازاره {پای دامن} دو دیواره جنب محراب { سمت جنوبی } و منتهی به دو ستونچه قاب گیر محراب، قسمی از آن مشاهده می شود . که حاصل کنده کاری و برجسته نمائی بر روی گچ و خاکستر { گچستر} می باشد.

 9- رف و تقا {سکو}، بلند وکشیده تا زیر سه جاف {جوف} یا گوشه بار {گوشواره!!}. که در انتهای هر ضلع استوار شده است. یعنی هشت رف و تقا ، در زیر گنبد قرار دارد.

 10- سه جاف {جوف} یا گوشه بار یزدی ساز، این 4 سه جاف ، دارای عمق زیاد ، ساده وشکیل ، انباشته از قوس کاری ، که در بطن آنها دو تاقچه به چشم می آید. بر تمامی حاشیه ها لاجورد پوشانده اند. در کل، این نمونه سه جاف سازی بینظیر و منحصر به فرد است.منظور از ساخت سه جاف یا گوشه بار ،تبدیل نمودن چهار وجه بنا ، به یک هشت وجهی Octagon جهت حمل گوشه ای از وزن وتسهیل در مسقف نمودن بنا ، بوده است.

 11- چهار درگاه نور گیر {پنجره نور پرداز}، در چهار سوی اصلی ، که در چهار فصل سال ، در گردش شبانه روز، قبه را درگاهیست برای افاضه انوار ماه و خورشید. 12- بر فراز گنبد شمسه طبقی بزرگ از مینا ، بر زمینه لاجورد کبود و رشته انوار شمس ، با آب طلا مزین بوده ، که متآسفانه بر اثر شر کردن آب برف و باران از روزنه سقف گنبد ، شسته و ریخته است. البته ، خوشبختانه قسمی کم از آن ، از بلایای زمانه در امان مانده است.که این خود نشانه ای از بزرگی طبق شمس و طرح ورنگ مینا کاری آن است. به نظر پوشیدگی بقیه طاس قبه از رنگ مینای یشمی تیره بوده است. الحق که نگاه به بالای آن ، تورا سحر آسمان سحر {ی} میکند.

 13- بر پائین طاس گنبد ، آنجا که هشت وجهی ، به آرامی تنگ کشیده ، تا گردی گنبد بر آن چیده و استوار شود ، به فاصله ای کم به موازی میانه اضلاع وجوه ، پرگار زده و دایره ای رسم ، همچون تاج بر سر هشت ظلع نشانده است و داخل آنرا به مینای لاجورد روشن رنگ آمیخته و بر بالای هشت زاویه آن هشت شمسه زرین از خاکه طلا نقش کرده است.

 14- بر ازاره ستون های دیوارشرق ، غرب و جنوبی ، گچ بری شده از نقوش اسلیمی تلفیقی ، از شجری {گل و بوته} ، لانه زنبوری {کندوئی} و حاشیه هندسی ، که چون در حال تخریب بوده ، باقیمانده را ده ها سال پیش با گچ پوشانده اند ، که اخیرآ قسمتی از آنرا دو باره لایه بر داری نموده ، که قابل رویت می باشد. {یک گوشه از جانب شرق و جنوب}. بسیار زیبا است.

 15- بر گردن قبه طوقیست هشت وجه از مینای یشمی {در حال رنگ باختن ،مایل به سفید} ، که نشانده بر آن جواهری نا یاب ، به نام کوفی معشق ، به رنگ لاجورد تند . خطی است به غایت نفیس ، عالی و غالی. تحریر شده دور تا دور آیه الکرسی.

 16- بنا به این نظر ، که محراب الحاقی است ، در دوران بعد ، حقیر حدس و گمانم بر این است که بر سر درگاه جنوبی {بالای محراب}، همچون سه طرف دیگر، کتیبه دار بوده است.احتمالآ در زیر لایه ای از گچ مدفون باشد.

 17- نمای کلی بنا از خارج :

 الف- پایه و دیواره بنا در سیستم حدودآ مکعبی Cube ، که در سمت جنوبی آن یک نیمه هشت وجهی متساوی الاضلاع Half octagonal ، به آن متصل است ، که ازداخل بنا محراب در آن پیشروی نموده است. و در چهار ضلع آن ، در هر سو دو طاق و رف نما و در سه ضلع آن ، سر درگاه ها ، در دل آن فرو رفتگی ایجاد نموده اند.بر فراز چهار ضلع دیواره در وسط ، چهار نورگیر مشبک آجری قرار دارد.باید متذکر شوم ، که ستونچه طاق نما ها با آجر مدور چیده شده بودند ، که در سه ضلع بنا تخریب شده و وجود خارجی ندارند.

 ب- پشت بام دیوار: چهار گوشه {چهار قد} آن مسطح ، که بر روی آن چهار سه جوف ، یعنی چهار طاقک حمال ، برآن ساخته و برآمده نموده تا چهار وجه را به هشت وجه octagonal تبدیل نماید ، تا توان و قدرت حمل گنبد را بر پشت خود داشته باشد

 پ- باز هشت وجهی ، کمی کوچکتر ، ولی مرتفع تر ، که سوار بر هشت وجه پایه است. که در هر وجه خود سه طاقچه ، یا درگاه نما دارد. یعنی در مجموع 24 عدد گرداگرد ، بر زیر طاس وارونه {گنبد} نمایان است.

 ت- در نهایت ، گنبدی ، کوتاه و کم خیز ، که بر رآس آن استوار شده است.

 ث- از سر تا پای نمای خارجی بنا به خشت تفتیده {آجر} مفروش است. انتها- این بود برگی از گل چل پر {چهل برگ} ، شرحی کوتاه از هنر هنرمندان رنج کشیده کویر خشک یزد ، که بر هر چیز رنگ باخته ، رنگ گل و سبزه وعطر ریحان و... بخشیدند .

 امید وارم ، حقیربا زبان الکن و ضعف اطلاعاتم ، بتوانم بعدآ گوشه کوچکی از اموال منقول این بنا را به شما معرفی نمایم .

 هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ... حسن ختام را این دیدم که یادی از استادانم ، استاد محمد کریم پیرنیا ، استاد ایرج افشار {که هر دو در میان ما نیستند} ، استاد منوچهرستوده و استاد محمد ابراهیم پاریزی ، کرده باشم.