زمان : 27 Shahrivar 1387 - 23:20
شناسه : 12879
بازدید : 1718
تا پايان سال 2012، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به 53 درصد مي‌رسد تا پايان سال 2012، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به 53 درصد مي‌رسد

تا پايان سال 2012، ضريب نفوذ اينترنت در ايران به 53 درصد مي‌رسد

یزدفردا :بر اساس گزارش موسسه‌ي بيزنيس مونيتور با توجه به وجود ‌٥/١٢ ميليون كاربر اينترنت در ايران تا پايان سال ‌٢٠٠٧، ضريب نفوذ اينترنت در اين كشور از ‌٧/١٧ درصد در پايان سال ‌٢٠٠٧ به حدود ‌٥٣ درصد تا پايان سال ‌٢٠١٢ خواهد رسيد. 

موسسه‌ي بيزنيس مونيتور (BMI) در گزارش خود با اشاره به اختلاف آمار ارايه شده از سوي شركت مخابرات ايران (TCI) و اتحاديه‌ي جهاني مخابرات (ITU) و همچنين دشوار بودن برآورد شمار كاربران اينترنت در ايران به دليل استفاده اشتراكي بسياري از رايانه‌هاي خانگي يا دسترسي به اينترنت از مكان‌هاي عمومي‌ مانند كتابخانه‌ها يا كافي‌نت‌ها مبناي گزارشات خود را آمار TCI قرار داده است.
بر اساس اين گزارش ضريب نفوذ پهناي باند ايران در پايان سال ‌٢٠٠٧، ‌٢/١ درصد بود و بنابر پيش‌بيني اين موسسه، اين رشد ظرف چند سال آينده كند خواهد بود و تا پايان سال ‌٢٠١٢ به بيش از ‌٤/٢ درصد نخواهد رسيد.
همچنين اين گزارش بازار تلفن همراه ايران را مورد توجه قرار داده كه با توجه به وجود جمعيت جواني كه ‌٥٠ درصد آن‌ها زير ‌٢٤ سال سن دارند، بازار تلفن همراه ايران پتانسيل قابل ملاحظه‌اي را حفظ كرده و اين قابليت را دارد كه به مهم‌ترين بازار براي سرويس داده و ارزش افزوده تبديل شود.
با اين حال طبق ارزيابي اين گزارش تا زماني كه امكان رقابت بيش‌تر در اين بازار وجود نداشته باشد تغييرات قابل توجه در اين بخش محدود خواهد بود و عواملي مانند تحريم‌هاي تجاري بين‌المللي و افزايش سطح تورم نيز ممكن است بر بازار تلفن همراه ايران تاثير بگذارد.
BMI سال ‌٢٠٠٨ را سال رشد قوي ديگري براي بازار تلفن همراه ايران پيش‌بيني كرده كه انتظار مي‌رود ضريب نفوذ آن به بالاي ‌٦٠ درصد برسد.
به علاوه صدور مجوز براي سرويس‌هاي نسل سوم كه قرار است در پايان سال ‌٢٠٠٨ فعاليت خود را آغاز كنند ممكن است نتايج مثبتي براي اين بازار به همراه داشته باشد.
بازار تلفن همراه ايران سال ‌٢٠٠٧ را در حالي به پايان رساند كه رشد مشتركان تلفن همراه نشان دهنده رشد سالانه ‌١٠٠ درصد است كه چنين رشد فوق‌العاده‌اي ايران را در جايگاه پنجمين بازار برخوردار از رشد سريع در خاورميانه و آفريقا در طول اين سال ساخت كه يكي از دلايل عمده اين سطح رشد به ورود ايرانسل به اين بازار در سال ‌٢٠٠٦ نسبت داده شده است.
همچنين اين گزارش به جديدترين آمار TCI اشاره كرده كه بر اساس آن در حدود ‌٥٦١/٢٣ ميليون خط ثابت تا پايان سال ‌٢٠٠٧ در ايران وجود داشت كه نسبت به ‌٩٣٠/٢١ ميليون خط ثابت در پايان ‌٢٠٠٦ افزايش يافته‌اند.
اين گزارش افزايش سرمايه‌گذاري در شبكه خط ثابت TCI به همراه نرخ رشد جمعيت متوسط را دليل افزايش ضريب نفوذ خط ثابت از ‌٣/٣١ درصد به ‌٣/٣٣ درصد برشمرده است.
شمار كاربران تلفن ثابت ايران در سال ‌٢٠٠٧ تنها ‌٤/٧ درصد رشد كرد كه در مقايسه با ‌١/١٢ درصد در سال ‌٢٠٠٦ رشد كندتري بوده كه اين گزارش آن را به افزايش ضريب نفوذ تلفن همراه نسبت داد.

یزدفردا