زمان : 22 Mordad 1395 - 17:35
شناسه : 126655
بازدید : 8846
برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود همان کسانی که در راه تصویب برجام سنگ‌اندازی می‌کردند هنوز هم از سنگ‌اندازی دست بر نمی‌دارند.
به گزارش یزد فردا،رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که «برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود« گفت:‌ همان کسانی که در راه تصویب برجام سنگ‌اندازی می‌کردند هنوز هم از سنگ‌اندازی دست بر نمی‌دارند. محمد نهاوندیان در واکنش به موج جدید هجمه‌ها از برخی تریبون‌های رسمی به رئیس‌جمهور و دستاوردهای برجام اظهار کرد:‌ باید بین حملات، انتقادات و اظهارنظرها تفاوت قائل شویم. واقعا حق مردم است که هر چه بیشتر بدانند و داور نهایی هم مردم هستند. وی افزود: توضیحاتی هم که آقای رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود داد برای خیلی از مردم قابل توجه بود چون همان چیزی که از ابتدا گفته می‌شد یعنی این‌که برجام تلاش پیروزمندانه‌ای برای رفع مانع و شرط لازمی برای پیشرفت کشور است، مطرح شد. وی ادامه داد: اما برجام به هیچ وجه جایگزین تلاش‌هایی که باید در استفاده از این فرصت شود نیست. ما در حوزه‌های مختلف برای ایجاد فرصت شغلی برای چهار تا پنج میلیون جوان این کشور نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و برجام مانع را از سر راه سرمایه‌گذاری برداشت اما خود سرمایه‌گذاری، فعلی است که باید اتفاق با تمهیدات لازم بیفتد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم‌چنین اظهار کرد:‌ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حتما بر اساس ارزیابی از مساعد بودن فضا این اقدام را انجام می‌دهد. هر کس به مثبت‌تر و قابل اعتماد شدن فضای سرمایه‌گذاری در ایران کمک کند به رفع این مشکل کمک خواهد کرد و هر کس که تردید ایجاد کند و یا فضا را مبهم و غبارآلود نشان دهد حتما خدمت نکرده و گاهی کارش تبدیل به خیانت می‌شود. وی افزود:‌ درباره حملاتی که می‌شود باید همیشه به این نکته توجه داشت که برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود. همه مراحل بررسی، مشورت و عزم را هم گذراند و الان نه تنها به عنوان یک تعهد بین ایران و شش کشور بلکه به عنوان یک سند بین‌المللی است. همان کسانی که در راه تصویب برجام سنگ‌اندازی می‌کردند از سنگ‌اندازی دست بر نمی‌دارند و بر سر راه اجرا و تحقق برجام حتما سنگ‌اندازی می‌کنند همچنان که می‌بینید. نهاوندیان با اشاره به سنگ‌اندازی ها در کنگره آمریکا علیه برجام نیز یادآور شد:‌ البته آن اقدامی که در کنگره صورت گرفت موفق نشد و حالا پس از تصویب، همان سنگ‌اندازی‌ها را بر سر راه اجرا می‌بینید. مثلا یکی از بندهای برجام بحث هواپیمایی بود که می‌بینید همان مخالفان با تحریک همان لابی‌های صهیونیستی هر روز یک پیشنهادی می‌آورند. یا در منطقه ما بعضی دولت‌ها با سوء‌محاسبه‌ای که داشتند حتی علیه منافع خودشان و منطقه پول‌های زیادی هزینه کردند تا برجام به نتیجه نرسد و نتوانستند خشم خودشان را مخفی نگه دارند. می‌بینید همین ها هر روز به تحریک جدیدی دست می‌زنند تا مانع جهش سرمایه‌گذاری در ایران شوند و آثار برجام در حوزه‌های مختلف ملموس شود. وی ادامه داد: طبعا این‌ها پشت سر این حملات حضور دارند وگرنه برای مجموعه نیروهای نظام که برای تصمیم نظام احترام قائلند و خواستار پیشبرد کشور هستند الان دیگر برجام مسأله‌ای است که اصل‌اش تمام شده است و باید موانع سر راه اجرا را برطرف کرد. دستگاه‌های اطلاع رسان مثل ایسنا می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و فرصت‌هایی را که به دنبال اجرای برجام ایجاد شده به تفصیل و تفکیک بازگو کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره دوگانگی برخورد با برخی از نشریات از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و قوه قضائیه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم حقوق مردم رعایت شود راه دیگری غیر از قانونمداری نداریم. این قانون است که اختیارات هر دستگاهی را تعیین و وظایف آن دستگاه را مشخص می‌کند و تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی قرار می‌دهد. اگر هم در جایی اختلاف سلیقه وجود داشته باشد خوشبختانه در نظام ما سازوکارهای رفع اختلاف و ایجاد هماهنگی پیش‌بینی شده است. این مسأله هم حتما با همین رویکرد قابل حل است و طبعا هیچ‌کس در هیچ کدام از روسای سه قوه، خلاف قانون را نمی‌پسندد و تائید نمی‌کند. من امیدوارم در این مورد اگر ناهماهنگی‌هایی وجود داشته با اتکا به قانون حل شود. رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آینده تاکید کرد:‌ الان خیلی زود است که بخواهیم درباره انتخابات صحبت کنیم، هنوز کارهای زیادی باقی مانده به خصوص که امسال سال اقدام و عمل است و دولت باید برنامه‌هایی که داشته و قول‌هایی که به مردم داده را به تحقق برساند. البته قطعا حرف نهایی را مردم در ارزیابی که از روند رو به جلوی کشور دارند خواهند زد. وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور به اتفاقی که برای نفت ما در همین چند ماه کوتاه افتاده اشاره کرد. به جرات می‌توان گفت هیچ‌کس باور نمی‌کرد که ایران در فاصله کمتر از شش ماه بتواند سطح صادرات خود را از نزدیک یک میلیون بشکه به بالای دو و نیم میلیون بشکه برساند. وقتی تحلیل‌هایی که قبل از برجام بود را ببینیم همه فکر می‌کردند حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود ایران به دلیل مشکلات تکنولوژیک، عدم سرمایه‌گذاری و مشکلات موجود در چاه‌های نفت بیش از یک سال زمان می‌خواهد تا به چنین دستاوردی برسد. وی افزود: به همین دلیل بود که بعضی از طرف‌های ما می‌گفتند چرا انقدر در مذاکرات به ما فشار می‌آورید؟ چون خود شما مشکلات فنی خواهید داشت؛ لذا این برای‌شان فوق حد تصور بود. در صادرات غیرنفتی اتفاق فنی که در این چند ماه کوتاه افتاده بسیار بیشتر از حد انتظار بوده است. در مسائل بانکی می‌بینیم که محدودیت‌ها منحصر به تحریم‌های هسته‌ای نبوده، یعنی اتفاقاتی که در مقررات بانکداری به دلیل FATF افتاده و مسائل فنی آن محدودیت‌های اضافی ایجاد کرده است. نهاوندیان ادامه داد: با وجود این محدودیت‌ها می‌بینیم که هر هفته و هر ماه رابطه‌های کارگزاری ما برقرار می‌شود رو به جلو است. البته نکته این است که لمس این اتفاقات مثلا در حوزه حمل‌ونقل فقط برای حمل‌ونقلی‌ها یا در حوزه بانک، فقط برای بانکی‌ها و در حوزه صنعت فقط برای صنعتی‌ها ملموس می‌شود. اخیرا دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی گزارشی درباره گشایش‌ها در بخش جهاد دانشگاهی به من ارائه داد و از اعلام تمایل‌های طرف‌های خارجی برای کار کردن با جهاد دانشگاهی گفت. این مسائل را کسی که در آن حوزه است، لمس می‌کند. وی در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور و این‌که آیا به عنوان یک شهروند فکر می‌کند به سوالات مردم پاسخ داده شده است یا خیر؟ خاطر نشان کرد: مردم به شعار و برنامه اعتدال رای دادند و توقعی که از رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید دارند، تدبیر و امید است. وقتی رای ملت به تعامل سازنده، احیای اخلاق و نجات اقتصاد بوده امانتداری رئیس‌جمهور این است که حتی در پاسخ و واکنش به سخت‌ترین انتقادات از آرامش جامعه حراست کند. وی ادامه داد:‌ کاری که در مهار تورم و بازار ارز در اقتصاد کشور شده ایجاد آرامش است و علت این‌که سرمایه‌گذاران می‌آیند و بطور جدی روی ایران فکر و کار و قرارداد امضا می‌کنند فقط برجام نیست. برجام شرط کافی نیست، اما علامتی که از اقتصاد ایران می‌گیرند این است که می‌توان روی این اقتصاد حساب کرد. پیش‌بینی‌پذیری و برنامه‌پذیری بزرگترین دستاوردی است که در اقتصاد کشور رخ داده است. رییس دفتر رییس‌جمهور اظهار کرد: درست مثل همین حالت اقتصادی، در فضای روانی و سیاسی جامعه هم وجود دارد و حتما می‌توان به یک حمله غیرمنصفانه با خشم و نابردباری پاسخ داد. اما این امتحانی است که کسی بر اعصاب خود مسلط باشد و به جامعه پیام آرامش و امید و نشاط بدهد و چشم انداز مثبتی را برای جامعه ترسیم کند. اولویت اول رئیس‌جمهور حراست از امید در این کشور است و فکر می‌کنم در این جهت گام مثبتی برداشته شد. وی با اشاره به این‌که «در گفت‌وگوی روحانی فرصت شد به چند محور خاص پرداخته شود» افزود:‌ مثلا در رابطه با حقوق های غیرمتعارف توضیح داده شد که اصولا سطح و ابعاد این اتفاق چه بوده و چه اقدامات اساسی و ساختاری مثل احیای سازمان اداری و استخدامی صورت گرفته است و یا حرکتی برای استثناءزدایی از قبیل پرداختن جدی به مسأله شبه‌خصوصی‌هایی که بی‌قانونی و بی‌نظمی را در بنگاه‌های تحت مدیریت ارکان حکومتی ایجاد کردند، صورت گرفت. البته شاید مردم توقع داشتند تاکید بیشتر و اطلاع رسانی گسترده‌تری درباره اقدامات جدی دولت در برخورد با فسادهای اصلی و رانت‌های اصلی که متاسفانه در اقتصاد ایران ریشه دوانده صحبت شود که البته برای این مسأله فرصت هست. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعامل بین دولت و مجلس جدید گفت: با اتفاقاتی که در انتخابات افتاد و با اعلام مواضعی که تعداد زیادی از نمایندگان صریحا قبل و بعد از انتخابات داشتند امیدواری‌ها به تعامل بیشتر و موثرتر بین دولت و مجلس برای پیشبرد برنامه‌های کشور بیشتر شد. هنوز هم، زمان زیادی از آغاز کار مجلس نگذشته و کماکان این امیدواری وجود دارد. وی هم‌چنین تاکید کرد:‌ عزم دولت برای تعامل با مجلس جدی است و تغییری هم که در معاونت‌های حقوقی و مجلس رئیس‌جمهور صورت گرفت و حضور معاون قبلی مجلس به عنوان معاون حقوقی که پیشینه خوبی در رابطه با مجلس دارد و حضور معاون جدید پارلمانی که سابقه خوبی در کار با مجلس دارد، بر این اراده و توان افزود. من بسیار خوش‌بین‌ام که همکاری بهتری بین دولت و مجلس شکل بگیرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان گفت:‌ اولین جلسه‌ای که دولت و مجلس جدید داشتند جلسه خوب و مثبتی بود. باید صبر کنیم تا تعطیلات تابستانه مجلس به پایان برسد و جلسات مجلس فعال شود چرا که ما هم بحث اصلاحیه بودجه و هم بحث برنامه ششم توسعه را داریم. در همین بحث برخورد دولت باحقوق‌های غیرمتعارف موضوع تهیه لایحه در رابطه با تصمیم‌گیری ذی‌نفعان که یک اصل بسیار اساسی است دنبال می‌شود. هم‌چنین درباره قانون مدیریت خدمات کشوری که سال‌ها از اجرای آزمایشی آن گذشته که باید حدالامکان استثنائات را کم و نظارت دقیق‌تری اعمال کنیم موارد جدیدی خواهد بود که با همکاری و تعامل دولت و مجلس به نتیجه خواهد رسید.