زمان : 02 Shahrivar 1387 - 15:47
شناسه : 12529
بازدید : 6170
فرهنگ مهدويت را بايد از خرافه‌گويي جدا نمود فرهنگ مهدويت را بايد از خرافه‌گويي جدا نمود
انعکاس آيينه شماره 94 :فرهنگ مهدويت را بايد از خرافه‌گويي جدا نمود

یزدفردا -رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد :توصيه شده است که در عصر غيبت شناخت امام زمان(عج) را از خداي متعال بخواهيم و چنين دعا کنيم: بارالها خودت را بمن بشناسان که اگر خود را بمن نشناساني پيغمبرت را نخواهم شناخت بارالها! پيغمبرت را به من بشناسان که اگر پيغمبرت را بمن نشناساني حجت تو را نخواهم شناخت، بارالها حجت خود را به من بشناسان که اگر حجت خود را به من نشناساني از دينم گمراه مي‌گردم.
از جمله وظايف مهم مردم در زمان غيبت انتظار فرج و چشم به راه ظهور دولت حق بودن است تا آنجا که در روايات به عنوان برترين عبادت شمرده شده، پيامبر اسلام(ص) فرموده اند: «بافضيلت ترين عبادت‌ها انتظار فرج است.» در پاره‌اي از روايات انتظار فرج از واجبات شمرده شده است چنانکه از عبد العظيم حسني روايت شده که گفت: «به سرورم حضرت محمد بن علي الجواد(ع) وارد شدم خواستم که درباره‌ي قائم از آن حضرت سوال کنم که آيا همان مهدي است يا غير او؟ پس خود حضرت آغاز سخن کرده به من فرمود: اي ابوالقاسم به درستي که قائم از ماست و اوست مهدي که واجب است در زمان غيبتش انتظارش کشيده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومين از فرزندان من است».
به اتفاق، علماي شيعه و اهل تسنن، از پيغمبر اکرم(ص) متواتر است و احدي در اين جمله ترديد ندارد که پيغمبر فرمود: يعني اگر فرض کنيم از دنيا يک روز بيشتر باقي نمانده است، خدا آن روز را طولاني مي‌کند تا مهدي از اولاد من ظهور بکند. مقصود اين است: اين قضاي حتمي پروردگار است که اگر فرض کنيم از عمر دنيا يک روز بيشتر باقي نمانده است، اين کار حتما بايد عملي شود. اين روايتي است که اهل تشيع و اهل تسنن هر دو روايت کرده‌اند و در آن ترديدي نيست.
هر يک از ائمه ما يک لقبي دارد، مثلاً اميرالمومنين: علي المرتضي، امام حسن: حسن مجتبي، امام حسين: سيدالشهداء، و ائمه ديگر: سجاد، باقر، صادق، کاظم، رضا، تقي، نقي، زکي عسکري. حضرت يک لقبي دارد مخصوص به خود، لقبي که از مفهوم قيام گرفته شده است، آنکه در جهان قيام مي‌کند: قائم. اصلا ما حضرت مهدي را به قيام و عدالت مي‌شناسيم. هر امامي به يک صفت شناخته مي‌شود. اين امام به قيام و عدالت شناخته مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، دکتر «حسن رحيم پور ازغدي» در جمع برگزيدگان فرهنگي مساجد کشور اظهار داشت: قيام حضرت مهدي داراي جنبه‌هاي مادي، عقلاني و معنوي است به طوري که پس از ظهور حضرت حجت در کنار عدالت مادي، کرامت انساني نيز براي انسان‌هاي عالم به وجود مي‌آيد که باعث رشد بشر و معنويت در ميان انسان‌ها مي‌شود و رفاه نسبي براي همه بشريت به ارمغان مي‌آيد. وي خاطر نشان کرد: با ظهور حضرت حجت ديگر ارتباط استثمارگر و استثمار شده وجود نداشته، دوران مساوات فرا مي‌رسد و همه بشريت پس از اين اتفاق در رفاه کامل قرار مي‌گيرد. وي با تاکيد براينکه مراقب باشيد، مسئله انتظار و ظهور با خرافات آميخته نشود، اظهار داشت: حضرت حجت(عج) ذخيره خداوند براي نجات بشر است و مسئوليتي که خداوند بردوش ايشان نهاده از مسئوليت تمام پيامبران سنگين تر است، زيرا ايشان کار ناتمام همه پيامبران را به اتمام مي‌رسانند. رحيم پور ازغدي، همچنين برلزوم اشاعه فرهنگ انتظار در ميان مردم به ويژه جوانان در عصر حاضر تاکيد کرده و افزود: انتظار فرج زنده نگه داشتن روح انقلاب در خود و تلاش براي گسترش آن در جهان است و با اشاعه فرهنگ انتظار عدالت نسبي در جامعه حاکم مي‌شود.
دستورات اخلاقي و اجتماعي را بايد از ارکان اسلام بدانيد و جزء برنامه عملي خويش قرار دهيد. از محرمات اخلاقي بايد اجتناب کنيد، حقوق مالي خود را بايد بپردازيد و به بهانه‌هاي بي جا مغرور نگرديد. وبدانيد که: خواندن و شنيدن مدائح و مصائب، جاي خمس و زکوه و ديون را نمي‌گيرد و گناه رباخواري و رشوه و تقلب و غل و غش را نمي‌بخشد و دود آتش عزاي اباعبدالله عليه السلام، جواب آه و ناله يتيمان و ستمديدگان و بيوه زنان را نمي‌دهد با تاويلات و توجيهات غلط، ربا خواري و غل و غش را جائز مشماريد. با حيله‌هاي گوناگون از زير بار واجبات شانه خالي نکنيد. قدس و تقوي را در خانه و مسجد محصور نکنيد بلکه در اجتماع شرکت جوئيد ووظيفه بزرگ امر به معروف و نهي از منکر را انجام دهيد. فلان بدعت و فلان و فلان......... را از اسلام بيرون کنيد.انسان منتظر ظهور از جمله خود را عضوي از اعضاي پيکر جامعه و جامعه را اعضاي گسترده خويش مي‌داند، درد همه را چونان درد خود حس مي‌کند، و آسايش همه را آسايش خود مي‌شمارد:
اگر کسي گرسنه بماند، چنان است که او گرسنه مانده است.
اگر کسي برهنه باشد چنان است که او برهنه مانده است.
اگر بيماري بي دوا و درمان بماند، چنان است که او بي دوا و درمان مانده است.
اگر زن و فرزند کسي، به دليل فقر و حرمان، در معرض انواع خطر‌ها باشند، چنان است که زن و فرزند او در معرض انواع خطر‌ها هستند.
اگر طفل خردسال ديگري بيمار گردد و رنج ببرد، چنان است که طفل خردسال او بيمار گشته است و رنج مي‌برد.
اگر ديگران از رفاه و بهداشت و تعليم و تربيت محروم باشند، چنان است که او و فرزندانش محرومند.
اگر برکساني ديگر ستم رود، چنان است که بر او ستم رفته است.
اگر انسان هايي ديگر تحقير شوند، چنان است که او تحقير شده اشت،و...
اين زندگي، زندگيي انساني و اسلامي است. و در تعاليم اسلامي(قرآني و حديثي)، اين گونه زيستن و انسان بودن مورد تاکيد بسيار قرار گرفته و ملاک ارزش‌ها خوانده شده است.
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني مد ظله العالي به مناسبت نيمه شعبان با صدور پيامي از همه مسلمانان و عدالت خواهان جهان به ويژه شيعيان و ملت بزرگ و سرافراز ايران خواستند که جشن‌هاي بزرگ نيمه شعبان، سالروز ميلاد مسعود يگانه منجي عالم بشريت، را با شکوه هر چه بيشتر برگزار نمايند. در اين بيانيه آمده است: «فرهنگ مهدوي را بايد از خرافه گويي جدانمود و آن را با استدلال قوي و برهان‌هاي محکم و عقلاني به مردم جهان ارائه نمود. ما آنقدر درباره ظهور و فرج و غيبت و مسائل مربوط به موعود جهاني امم، دليل محکم و قانع کننده عقلي و منطقي و علمي داريم که نياز به گفتن بعضي از مطالب سست و سخيف و باطل و امثال آن نمي‌باشد. »
به گزارش ايسنا عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري در همايش «مساجد، انتظار، رسالت زن مسلمان» گفت: «امرورز کسي نيست که از خرافات ننالد، اما چه کسي خرافات را ترويج مي‌دهد؟ يک مرتبه مي‌بينيم مسائلي عنوان مي‌شود و به سرعت هم در سطح جامعه انتشار مي‌يابد، اين از کوزه گويندگان بي سواد در مي‌آيد. ما هنوز اين آرزو را داريم که روزي گويندگي و تبليغ برخي خانم‌ها سامان پيدا کند. تاکنون نسبتا گويندگي آقايان سامان پيدا کرده است.» امام جمعه موقت تهران آراستگي به دين را از ديگر ويژگي‌هاي يک مبلغ خواند و تصريح کرد: «مبلغ دين يک الگو است و کسي که جلو دار مي‌شود بايد اول خود را بسازد. راز موفقيت پيامبر(ص) و ائمه هم همين بود. به ويژه اينکه تاثير پذيري خانم‌ها بيشتر است، مثلا اگر مبلغ خانمي با زيور آلات بيش از حد ظاهر شود و از سويي هم از زهد سخن بگويد، نمي‌توان سخنان او را پذيرفت زيرا اين جايگاه، جايگاهي نيست که با حرف تاثير گذار باشد، بلکه عمل و رفتار است که تعيين کننده است.»سيد احمد خاتمي اظهار کرد:«بايد از خرافات که آفت دين است پرهيز کرد. شما مبلغان غير عالمانه سخن نگوييد.در نقل قول‌ها دقت کنيد و مراقب ادعا‌هاي دروغين در هر عرصه يي به ويژه ارتباط با امام زمان(عج) باشيد. ما منکر اين نيستيم که کسي با امام زمان ارتباط برقرار کند، اما کسي که مي‌گويد من با امام زمان(عج) ارتباط دارم، قطعا شياد است، زيرا اگر کسي هم به حضور حضرت مهدي(عج) شرفياب شود آن را تا زمان مرگ پيش خود نگه مي‌دارد.» وي تاکيد کرد: «يک مبلغ بايد فروتن و متواضع باشد. متاسفانه برخي کم ظرفيت هستند و تا چند اصطلاح ياد مي‌گيرند فکر مي‌کنند بزرگترين علما شده‌اند و به اين و آن فخر مي‌فروشند در حالي که يک مبلغ بايد در بيان ابلاغ دين متواضعانه برخورد کند.» بايد بدانيم «نه خواب و رويا و نه ادعاي ارتباط و تلقي ارشاد از امام معصوم (ع) هيچ کدام در تعيين تکليف عملي جامعه در ارتباط با امام عصر ارزش و اعتباري ندارد».
در روزنامه جمهوري اسلامي مورخ 26/5/87 با عنوان مرثيه‌اي براي فرهنگ مهدوي آمده است:
«عوامل تخريب فرهنگ مهدويت متأسفانه در سالهاي اخير افرايش يافته و تأسف بالاتر اين است که کار به نام دين و توسط کساني صورت مي‌گيرد که بايد مروج فرهنگ مهدويت باشند به برخي از اين عوامل توجه کنيد:
- ترويج خرافات و پيرايه بستن به وجود مقدس حضرت حجت ( عجل الله تعالي فرجه الشريف»
- ادعاي ارتباط با حضرت حجت عليه السلام که شمار مدعيان در سالهاي اخير رو به فزوني رفته و همچنان ادامه دارد.
- دربرخورد با اين خطرها وظيفه همه پيروان اهل البيت بسيار سنگين است در اين ميان، علماي حوزه‌هاي علميه که وظيفه ذاتي آنان حراست از مرزهاي اعتقادي است بايد احساس مسئوليت بيشتري داشته باشند. حوزه‌هاي علميه، هر چند در سالهاي اخير پيشرفت‌هاي خوبي درزمينه‌هاي مختلف کارهاي تحقيقي داشته‌اند ولي در برابر گسترش خرافات وانحرافاتي که به نام دين وجامعه رواج يافته متأسفانه کار قابل ملاحظه‌اي انجام نداده اند.سکوت و بي‌عملي حوزه‌هاي علميه دربرابر اين انحرافات ،در تاريخ اسلام و شيعه و به ويژه انقلاب اسلامي ونظام جمهوري اسلامي، منعکس خواهد شد.به هيچوجه قابل دفاع نخواهد بود.
جاي شهيد مطهري خالي که با قلم وبيان خود در برابر اينهمه انحرافات بايستد و امام زمان عليه السلام را با علم خود در اين دوران غربت ياري نمايد.
 فرهنگ مهدوي مظلوم است .اين مظلوميت را حوزه‌هاي علميه با قيام علمي و تبليغي خود مي‌توانند برطرف کنند.


پي‌نوشت:
در تنظيم اين مقاله علاوه بر منابع ذکر شده در متن از مطالب آيه الله جوادي آملي و از کتابهاي دادگستر جهان و سيري در سيره ائمه اطهار (ع) والحياه تأليف آيه الله ابراهيم اميني، استاد شهيد آيت الله مطهري و استاد علامه محمد رضا حکيمي استفاده شده است.
منبع:انعکاس آيينه شماره 94
یزدفردا