زمان : 26 Tir 1395 - 13:51
شناسه : 124750
بازدید : 10074
جولان موتورسواران قانون گریز در خاتم جولان موتورسواران قانون گریز در خاتم
 طی سالهای اخیر معضلی به نام موتورسواران قانون گریز، ذهن مسئولان و کارشناسان را به خود مشغول کرده و موجب رنجش خاطر شهروندان قانونمند شده است.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری خاتم؛ این معضل اجتماعی در استان یزد و شهرستان خاتم نیز کم و بیش وجود داشته و هنوز نسخه شفابخشی برای آن پیچیده نشده است.
هرچند طرحهای مختلفی طی سالها اخیر توسط مسئولان ذیربط در استان برای این منظور اجرایی شده اما این طرحها نتوانسته آنطور که مورد انتظار بوده مشکل موتورسواران را حل نماید.
در شهرستان خاتم نیز موتورسواران متخلف که بیشتر آنان را جوانان و نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند و از موتورسیکلت بیشتر بعنوان یک وسیله تفریحی استفاده می‌کنند، خیابانها، پیاده روها و اماکن عمومی را به جولانگاه خود تبدیل کرده‌اند.
این عده بدون توجه به قوانین و مقررات، با سرعت‌های غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی، به حریم عبور و مرور شهروندان تجاوز می‌کنند و امنیت جانی و سلامت مردم را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند.
آنچه مزید بر علت و موجب تشدید این حوادث شده غفلت والدین از نظارت بر فرزندان خود است که موفقیت در جلوگیری از این معضل را سخت کرده است.
شهرستان خاتم با توجه به بافت فرهنگی آن، طاقت و توان ظرفیت این تعداد موتورسوار و بویژه جولان موتور سوران بی قانون را ندارد و ارائه طرحهایی نو برای رفع این معضل ضروری می نماید.
فرماندار خاتم در این زمینه، فرهنگ سازی در رانندگی با موتورسیکلت و رعایت قوانین را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: خانواده ها در این خصوص نقش مهم و کلیدی بر عهده دارند و می توانند با نظارت بیشتر بر فرزندان بخصوص نوجوانان از بروز حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری کنند.
وی افزود: استان یزد رتبه اول جراحت و فوت با موتورسیکلت را دارد که بجاست تا شهروندان با رعایت نکاتی از جمله داشتن گواهینامه، بیمه نامه و داشتن کلاه ایمنی موجب کاهش این آمار شوند.
فرماندار شهرستان خاتم همچنین از برنامه ریزی مسئولان برای برخورد قاطع و جدی با موتورسواران خبر داد و تصریح کرد: با تدابیری که در این زمینه اندیشیده شده و همچنین قاطعیت برخورد مسئولان قضایی و انتظامی شهرستان امید داریم با همکاری مردم بتوانیم تصادفات ناشی از موتوسواری را کاهش دهیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خاتم نیز با بیان اینکه ایمنی پایین موتورسواران و استفاده نکردن از کلاه ایمنی، بیشترین آسیب را متوجه خود راکبان موتورسیکلت می کند افزود: این وسیله نقلیه ایمنی ندارد و استفاده کنندگان از آن عمدتا نوجوانانی کم سن و سال هستند که جمعیت قابل توجهی از آنها نیز گواهینامه ندارند.
ابوالفضل توکلی، توجه نکردن خانواده ها به خطرات موتورسیکلت را یکی از مهمترین موارد در این زمینه دانست و افزود: خانواده ها در برخی از موارد با خرید موتورسیکلت به تشویق فرزندان خود می پردازند که ضمن آسیب رساندن به خودشان به دیگران نیز صدماتی وارد می کنند.
وی تاکید کرد: والدین باید ضمن توجه ویژه به فرزندان خود، قبل از گرفتن گواهینامه، موتورسیکلت را در اختیار آنها قرار ندهند تا از بروز آسیب های بعدی آن جلوگیری شود.
وی یادآور شد: وظیفه ای که بر عهده مسئولان قضایی است حفظ حقوق عامه مردم و پیشگیری از جرائم است که در این زمینه توسط مسئولان دستگاه قضایی شهرستان بیشترین برخوردها با موتور سواران متخلف خواهد شد.
دادستان عمومی وانقلاب خاتم اظهار داشت: با توجه به قوانین جدید جزایی ، رانندگی با موتور سیکلت بدون داشتن گواهینامه با سختگیری و شدت برخورد بیشتری همراه خواهد بود.
توکلی خاطرنشان ساخت: رانندگی همراه با رعایت موازین و قوانین باید به صورت یک عادت در بیاید و به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
وی افزود: در قانون تعزیرات مصوب سال 1375 برای مجرمین و مقصران تصادفات منجر به فوت از 6ماه تا سه سال حبس منظور شده که در این گونه تصادفات حبس به عنوان جنبه عمومی جرم علاوه بر پرداخت دیه باید اجرا شود.
وی تاکید کرد: رانندگی بدون گواهینامه، سرعت غیرمجاز، استفاده از وسیله ای که عیب و نقص فنی آن مرتفع نشده است با شدت بیشتری از سوی قانون گذار مورد توجه قرار گرفته است و حبس های طولانی تر برای مقصر مد نظر قرار گرفته است.
این مسئول همچنین از برخورد جدی با افرادی که در حین رانندگی به خصوص با موتورسیکلت به اجرای حرکات نمایشی می پردازند و بااستفاده نادرست از این وسیله نقلیه نظم شهر رابه هم می زنند و موجب هنجارشکنی می شوند خبر داد.
وی اضافه کرد: دارندگان وسیله نقلیه از جمله موتورسیکلت بایستی حتما نسبت به بیمه کردن وسلیه خود اقدام نمایند چرا که در صورت وقوع تصادفات حداقل دیه مصدوم و خسارات مالی توسط بیمه پرداخت می شود.
فرمانده انتظامی خاتم نیز در این خصوص گفت: از آنجا که استفاده از این وسیله نقلیه درون شهری در فصل تابستان روبه افزایش است شاهد بیشترین تصادفاتی هستیم که رانندگان آنها بعضا نوجوان هستند.
سرهنگ علیرضا صالحی با اشاره به اینکه آمار تصادفات در طول یکسال گذشته در خاتم پایین بوده است افزود: در یک ماه گذشته به خاطر رعایت نکردن برخی قوانین شاهد دو مورد تصادف منجر به فوت در شهرستان بوده ایم.
وی از برخورد قاطع و قانونی با افرادی که قانون را رعایت نمی کنند خبر داد و اظهار کرد: در یک سال گذشته 475 دستگاه موتور سیکلت به دلایلی همچون نداشتن گواهینامه، نداشتن کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز و تردد در معابر و ایجاد مزاحمت تحویل پارکینگ شده است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی در زمینه استفاده صحیح از موتورسیکلت یکی از مهمترین نیازها است که در این خصوص نیروی انتظامی خاتم اقداماتی همچون حضور در مدارس شهرستان و ارائه آموزش های لازم به آنها و همچنین توجیه مسئولان مدارس در زمینه آگاه سازی دانش آموزان و ارائه آموزش های لازم در مساجد به نمازگزاران صورت گرفته است.
وی بیان کرد: در زمان تعطیلی مدارس با توجه به شلوغی مسیرها شاهد بروز حوادث ناگوار هستیم که با پیگیری های که در شورای ترافیک و کمیسیون راهور انجام شده نقاط حادثه خیز برون شهری بزودی رفع خواهد شد تا شاهد کمترین حوادث باشیم.
وی با اشاره به اینکه 600 مورد تعویض پلاک در شهرستان انجام شده تاکید کرد: به دلیل بعد مسافت تا مرکز استان با پیگیری های انجام شده و همکاری فرمانده انتظامی، تعویض پلاک در شهرهرات جهت رفاه حال شهروندان صورت می گیرد.
فرمانده انتظامی شهرستان، داشتن بیمه نامه موتورسیکلت را مهم خواند و اظهار کرد: کسانی که دارای گواهینامه موتورسیکلت هستند بایستی در زمینه بیمه نامه نیز اقدام نمایند چرا که عواقب نداشتن بیمه نامه به خود شهروندان برخواهد گشت.
سرهنگ صالحی همچنین داشتن کلاه ایمنی را اجباری خواند و افزود: داشتن کلاه تا حدی می تواند از بروز حوادث جلوگیری نماید و یا جلوی ضربه به سر سرنشینان را کاهش دهد.
فرمانده انتظامی خاتم در ادامه از توقیف موتورسواران بدون بیمه موتور خبر داد و افزود: خانواده ها بایستی از در اختیار گذاشتن موتور سیکلت به افرادی که هنوز فاقد گواهینامه هستند خودداری نمایند.
وی همچنین اظهار داشت: رانندگان با سرعت مطمئنه رانندگی کرده و از بیمه نامه استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند و همچنین از صحبت کردن با تلفن همراه حودداری نمایند.
خاتم با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 کیلومتری از یزد واقع شده است.
در استان یزد حدود 300 هزار دستگاه موتورسیکلت رفت و آمد می کنند.