تشابه (لوگو )آرم شبکه خبر و همراه اول باآرمهای خارجی یعنی کندن گور خلاقیت و نوآوری
یزدفردا -حسین جلالی :به طور کلی خلاقیت و نوآوری فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباقپذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار میآیند و میتواند جوابگویی برای مشکلات باشد. برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نمودهاند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. . خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جملهای کوتاه میتوان اینگونه بیان کرد «خیلیها ایدههای خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی میکنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط میدانند موضوع هوش است.
در حالی که رهبر معظم انقلاب یک سال را به نوآوری و شکوفائی اختصاص می دهند تا توجه همه ایرانیان را به موضوع بیشتر نمایند وحساسیت جامعه را نسبت به این موضوع بالا ببیرند .شاهداتفاقات ریادی هستیم که سابقه هزاران سال تمدنمان را نشانه گرفته است .
مدتی است که چند سریال کره ای (جواهری در قصر -تاجر بوسان و امپراتور دریا )در ایران به نمایش در آمده و استقبال خوبی هم از انها به عمل آمده و خیلی ها را با تلویزیون آشتی داده است .و نقد ها و تمجیدهائی هم از این سریالها در رسانه های مختلف توسط اهل قلم منتشر شده است .
اما نکته ای که بیش از همه به بحث این یادداشت نزدیک است از چشم خیلی ها دور مانده است وآن خلاقیت کره ای ها در ساخت سریالها ست .اگر کمی دقت نموده باشید در سریال جواهری در قصر متوجه تاریخ سازی کره ای ها شده اید و شاهد کشفیات یانگوم در علم پزشکی بوده اید به گونه ای که درمان آبله و جراحی وخیلی از پیشرفت های علمی را با سادگی هرچه تمام تر به نام کشور کره ثبت نمودند یانگومی که تنها یک نام کم رنگ در تاریخ کشور کره بوده ،که خود کره ای ها هم از بودنش بی خبر بودند و در مقابل ایران ،اایرانی که مهد تمدن بشری است و صدها دانشمند در علوم مختلف در ایران از جان مایه گذاشته و کشفیات مهمی در علوم مختلف داشتند .ابوعلی سینا ، رازی ابوریحان بیرونی ،فارابی و....روزی از ما بازخواست خواهند نمود که شما برای دفاع از زحمات ما چه کردید و ما قطعا پاسخی جز سریال برره ،پاورچین و جایزه بزرگ ومردهزار چهره،خانه به دوش ،سه در چهار و هزاران ساخته ای که برای ایرانیان ارزش دوبار دیدن را نداردو سریالهای ابوعلی سینا وغیره هم در ایران نتوانست خودنمائی کند، چه رسد به مطرح شدن در جهان و دفاع از سابقه و تمدن ایران اسلامی .
بله ما در برره به دنیا خواهیم گفت که ایرانیان مشتی آدم منگول هستند که چال اسکندرون افتخارشان است و این نتیجه پذیرفتن همه چیز به عنوان خلاقیت و نو آوری است.
عدم توجه به خلاقیت به جائی ما را سوق می دهد که افجهای یکی از برگزارکنندگان جشنواره نمازدر بخشی از سخنانش با اشاره به حضور جوانان هنرمند در بخش نقاشی خط جشنواره نماز و نیایش می گوید : البته این که میگویم انتظارات ما برآورده نشد بدان معنی نیست که سطح همه آثار پایین بود، بلکه به نسبت، کیفیت آثار بعضا مطلوب هم بود، اما توقع ما این بود که این جشنواره در سطحی وسیعتر برگزار شود و هنرمندان شهرستانی حضوری پررنگ داشته باشند. برای مثال در شهر هنرخیزی مثل اصفهان حتی یک اثر هم به جشنواره ارسال نشد. واقعا نمیدانم مشکل کار کجاست؟ اما متاسفانه باز هم باید بگویم آن چه در آثار دیده نمیشود خلاقیت و نوآوری است.
رعايت نشدن كپي رايت يا حق مالكيت معنوي و یا به زبان عامیانه تر تقلب در كشور موجب از بين رفتن نوآوري و خلاقيت ميشود. تقلب در كشور تبعات بسياري دارد كه به دنبال آن استعدادها، نيروي انساني و منابع اقتصادي و سرمايهگذاري براي توليد و ايجاد خلاقيت، احساس امنيت نميكنند. تقلب سبب لطمه خوردن اقتصادي مبتكران ميشود، اين امر باعث ميشود فضاي امني براي نوآوري فراهم نباشد و در نتيجه از لحاظ توسعه از ساير كشورها عقب بمانيم و نتوانيم در بازار داخلي و بينالمللي حضور يابيم.
يكي از مشكلات جامعه ما عدم خلاقيت و نواوري مي باشدرابطة بين فرهنگ جامعه و خلاقيت جامعه خطي مي باشد. به عبارت ديگر از طريق تنظيم فرهنگ يك جامعه مي توان خلاقيت آن جامعه را افزايش ويا كاهش دادهرچند که استفاده از تجربیات دیگران در قدمهای نخست بسیار مفید است، اما با ادامه این روند و عدم نوآوری و خلاقیت، درتوسعه جهانی جایگاه برجستهای کسب نخواهیم کرد.دسترسی به اطلاعات، استفاده از تجربیات کشورهای توسعهیافته و تبادل نظر با متخصصان، نخستین عامل مطرح در زمینهی ایفای نقش در توسعهی کشور محسوب میشود
تقلب: رفتار و يا استفاده از هر چيزي به عنوان مشابه چیزجدید توسط نو آور در مراحل مختلف نو آوری به غير از اطلاعات و توانايي فکری شخص است وتقلب از ابتدای تحصیل علم آغازشده و با نهادینه شدن آن در وجود افراد در تمامی امور جامعه دیده خواهد شد وبا اشکال مختلف در جامعه دیده می شود و مصاديقي متفاوت پيدا کرد.
از جمله تقلبهاي رايج تقلبات سر امتحان، دو در کردن غذا از سلف، تقلب در اتو زدن، تقلب در شماره دادن، تقلب در مخ زني، تقلب در بازي (که از آن به جر زني تعبير ميشود) ميشود و به تقلب در نو آوری و خلاقیت ختم می شود .
دانش آموزان قدیمی با نوشتن روي کف پا، پس کله، پشت گوش و..و نوشتن روي ميز، پشت نيمکت، زير نيمکت، پشت مانتوي دختر جلويي و... نوشتن روي دستمال دماغي، پاکت نامه و... نوشتن و لوله کردن تقلب و جاسازي آن در سوراخهاي مختلفي از جمله دماغ، دهان، و ... تقلب می کردند .
و در عصر مدرن همزمان از روشهای قدیمی استفاده نموده وروش هاي مدرن نیز مانند استفاده از ماشين حسابهاي مهندسي ، استفاده از آيينه، موچين، لوازم آرايش، فيلم، عکس و بلوتوث موبایل به آن اضافه شده که در نوع خود نو آوری به حساب می آید .
و همان و همین دانش آموزان در جامعه وارد شده و در تمامی امور از سابقه درخشان خود استفاده می نمایند و نتیجه آن موضوع اصلی این یاداشت است .
جامعه اغلب به آرم شرکتها توجه زیادی نشان میدهند، زیرا این علامتها بر "ارزش" محصولات و خدمات میافزایند. گاه این "ارزش" به مهمترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات ، تبدیل میشود.
این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ مییابد. قبل از هر چیز این "ارزش" دقیقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفهایهای بازاريابی، همه این موارد را تبلیغات مینامند.جامعه عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند.
حال، راز طراحی موفق یک آرم چیست؟ این طور به نظر می رسد که تمایز، عاملی برای جلوه بیش تر است. متخصصین با اشاره به نامها و نشانههای طراحی شده اظهار می کنند: "ما آرمهایی متمایز از رقیبان خود، طراحی می کنیم، به این ترتیب مشتریان، ما را از بقیه تمیز میدهند."
در حقیقت یک آرم بدون یک سناریوی متقاعدکننده برای افراد، آرم نیست. این علامت ممکن است به آرم، شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و ویژگیهای تصویری شناخته شدهای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده کند، اما مصرفکنندگان به این محصول بیاعتنا می باشند.
برای آشنائی بیشتر به تعدای از آرم ها و معاني آنها (Logos and their Meanings) توجه کنید
و اصل موضوع که باعث نوشتن این یادداشت شد آرم شبکه خبر ایران اسلامی است .
به آن با دقت نگاه کنید
همانگونه که متوجه شدید تشابه آرم شبکه خبر با آرم خبرخوان است که با همرنگ نمودن هر دو بیشتر باورتان خواهد شد البته با تغییرات جزیی و یا کلی ؟
برای دیدن تغیرات آنها را بر هم منطبق می کنیم
البته تغییرات بسیار است و طراح آرم خیلی زحمت کشیده اند آرم را چرخانده و قوس بزرگتر را پائین و قوس کوچک تر را بالا و نقطه پائین را به بالا هم اضافه نموده اندو مانیز منکر آن نیستیم به شرطی که مبلغ پرداختی به طراح هنگفت نباشد و در حد تغییرات باشد
و نمونه دیگردر این رابطه آرم همراه اول است که نیاز به توضیحات هم ندارد و البته آنهم تغییرات دارد و مانیز منکر آن نیستیم به شرطی که مبلغ پرداختی به طراح هنگفت نباشد و در حد تغییرات باشد
سئوال پایانی شبکه جهانی خبر با ارم فوق به جهانیان اطمینان می دهد که اخبار صحیح را مخابره می نماید یا به نوعی با آرم خود اخبار خود را نیز زیر سئوال می برد ؟
در زمانی که دشمنان انقلاب و اسلام با طراحی ارم نوشابه خود (کوکا و پپسی )با اسلام می جنگند بیاییم به جای تقلیدهای ناشیانه به اصل خود برگردیم و نام ایران اسلامی را ارج بنهیم و بیش از این نگذاریم که زحمات بزرگان علمی و نابغه های ایرانی در طول تاریخ زیر سئوال برود
منابع :
شبکه خبر
اینترنت