زمان : 08 Ordibehesht 1395 - 11:58
شناسه : 121612
بازدید : 9266
به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب مالت می باید از مصرف هر گونه فراورده لبنی غیر پاستوریزه خودداری نمود. به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب مالت می باید از مصرف هر گونه فراورده لبنی غیر پاستوریزه خودداری نمود.

واحد دریافت خبر یزد فردا: دکتر علی اکبر حداد زاده گفت: یکی از وظایفی که دامپزشکی بر عهده دارد پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام می باشد که در این زمینه در استان یزد تعداد 850 هزار راس انواع دام تحت پوشش این اداره کل قرار گرفته است. در میان این بیماری ها ، بیماری تب مالت از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری تب مالت می باید از مصرف هر گونه فراورده لبنی غیر پاستوریزه خودداری نمود.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در ادامه تصریح کرد: بیماری مشترک تب مالت یک بیماری خسارت بار است که هم هزینه درمان بالایی را به خود اختصاص می دهد و هم نیروی کار فعال جامعه را تحت الشعاع  خود قرار می دهد. در همین راستا و به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری در سال 94 تعداد 332 هزار راس دام سبک و سنگین بر علیه این بیماری واکسینه شدند و بالغ بر 15 هزار راس دام سنگین تحت خونگیری قرار گرفته و دام های آلوده شناسایی و به کشتارگاه اعزام شدند.

این مقام مسئول همچنین خاطر نشان کرد: ریشه کنی این بیماری کاری سخت و تقریبا ناممکن است به همین دلیل تلاش می شود تا بروز و شیوع این بیماری به حداقل ممکن برسد اما در این راه تنها اقدامات دامپزشکی کافی نیست و همکاری و آگاهی مرم نقش مهمی در این میان دارد.

دکتر حداد زاده با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرم سال و رونق بازار فراورده های لبنی به خصوص فروش پنیر و شیر گوسفندی به صورت محلی به شهروندان توصیه نمود: حتی الامکان از مصرف فراورده های لبنی غیر پاستوریزه و نامطمئن خودداری نمایند و در صورت استفاده از شیر محلی آن را قبل از مصرف بجوشانند و همچنین پنیر غیر پاستوریزه را حداقل 2 ماه قبل از مصرف در آب نمک قرار دهند تا از خطر ابتلاء به بیماری سخت تب مالت در امان بمانند.