نقش مهم گردشگری در فرهنگ و اقتصاد
یزدفردا :رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در نگرش مدیریت نظام گردشگری ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری ازلحاظ فرهنگی و اقتصادی دارای اهمیت خاصی است.
مهندس سیفی افزود: تفاوت این نگرش ها خود گویای قابلیت ها و ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است و این نکته را به اثبات می رساند که گردشگری هم در حوزه اقتصاد و هم در حوزه فرهنگ دارای میدان عمل گسترده ای است و هنگامی که تنها بر یکی از این دو جنبه تاکید شود، بخشی از قابلیت ها و توانمندیهای گردشگری نادیده گرفته می شود.
وی با بیان اینکه گردشگری موضوعی فرهنگی است و با گذشته و تاریخ بشر سروکار دارد افزود: این گذشته یادآور شیوه های زندگی ، تفکر و تمدن انسان های یک سرزمین است و یادگارهای آنها را به صورت میراث فرهنگی به نسل های آینده منتقل می کند.
وی اظهار داشت: این فرهنگ به خودی خود ثروتی بزرگ است که از گذشتگان بر جای مانده است و علیرغم ارزش و اعتبار والای آن نمی توان آن را با ارزش های اقتصادی سنجید.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی یک سرزمین در درجه نخست به مردم آن سرزمین تعلق دارد و به هیح روی نمی توان تاریخ و هویت یک ملت را به معامله گذاشت تصریح کرد: از این دیدگاه گردشگری دریچه ای است برای نشان دادن هویت یک سرزمین و یک ملت و تاریخ ملت و برقراری ارتباط جهانی با فرهنگ های دیگر .
وی ادامه داد: گردشگری موضوعی افتصادی نیز هست و به هیچ روی نمی توان آثار اقتصادی آن را که در برگیرنده و محرک فعالیت های اقتصادی گوناگونی است ، نادیده گرفت.
وی یادآور شد : آمارهایی که به طور پیوسته در باره مسائل اقتصادی گردشگری در کشورهای مختلف ارائه می شود به خوبی نقش و اهمیت گردشگری را در توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت افتصادی کشورها نشان می دهد.
وی بر نقش برجسته عملکردهای اقتصادی گردشگری بر بهبود سریع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ، گسترش واحدها و فعالیت های اقتصادی و درآمدهای قابل توجه آن تاکید کرد و گفت: امروزه هر کشوری بسیاری از اعتبارت خود را با هدف توسعه بخش گردشگری و تقویت زیر ساخت های گردشگری در تبلیغات جاذبه های گردشگری و تاریخی هزینه می کنند.
یزدفردا