زمان : 08 Bahman 1394 - 02:55
شناسه : 117743
بازدید : 5387
گاف‌های سارکوزی در کتابش حاشیه ساز شد گاف‌های سارکوزی در کتابش حاشیه ساز شد

یزدفردا"رئیس‌جمهور سابق فرانسه در کتاب جدیدش به رقابت انتخاباتی بین باراک اوباما و جورج بوش، روسای جمهور فعلی و سابق آمریکا اشاره می‌کند که اساسا وجود خارجی نداشته است.

به گزارش ایسنا به نوشته دیلی تلگراف، این ادعای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه موجب ایجاد موج تمسخر و استهزا در فرانسه شده است.


رسانه‌های فرانسوی این گاف بزرگ سارکوزی را برجسته‌ کرده‌اند. کتاب جدید او به نام "فرانسه برای زندگی" اخیرا منتشر شده و از نگاه بسیاری آغاز تلاش او برای ورود به رقابت برای انتخابات سال آتی محسوب می‌شود.

در صفحه 73 این کتاب، سارکوزی 61 ساله به اتفاقات انتخابات سال 2012 فرانسه و پیروزی فرانسوا اولاند در آن اشاره و آن را با رقابت و روابط هماهنگ‌ رهبران سیاسی احزاب مختلف آمریکا مقایسه می‌کند.

وی نوشته است: من پس از واگذاری قدرت باید دو سال صبر می‌کردم تا بتوانم جانشینم را ببینم و این اتفاق در مراسم ختم نلسون ماندلا افتاد. حتی در آن زمان هم اولاند من را به این دلیل دعوت کرد که اوباما نیز تصمیم گرفت خلفایش را دعوت کند.

سارکوزی ادامه می‌دهد: از این نظر دموکراسی آمریکا بسیار هماهنگ‌تر و متوازن‌تر از ماست من بسیار تحت تاثیر تصمیم اوباما برای حضور در مراسم افتتاحیه بنیاد بوش قرار گرفتم. وی با وجود درگیری‌ها بین کمپین آنها این تصمیم را گرفت.

این در حالی است که در واقعیت اوباما هرگز در مقابل بوش قرار نگرفته است دو دوره ریاست جمهوری بوش در سال 2009 پایان یافت و در آن سال اوباما برای رقابت در مقابل جان مک کین قرار گرفت. پس از آن نیز اوباما در سال 2012 در مقابل میت رامنی حاضر شد.

این گاف سیاسی سارکوزی به شدت در شبکه‌های اجتماعی بخش شده و مورد تمسخر قرار گرفته است.

مدافعان سارکوزی اما درصدد دفاع از او برآمده و می‌گویند: وی در هیچ جای کتابش به کاندیداتوری‌ بوش اشاره نکرده است بلکه منظورش مناقشه بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بوده است.

از این اما و اگرها که بگذریم گاف دیگری در همان صفحه کتاب وجود دارد. سارکوزی در همان صفحه مدعی شده است نلسون ماندلا 28 سال در جزیره روبن حبس و تبعید بوده است در حالی که او 18 سال از دوران حبس را در سلولی تنگ سپری کرد.