زمان : 24 Azar 1394 - 14:08
شناسه : 115645
بازدید : 6667
میبدی‌ها تولید نان باکیفیت را از پیشینیان خود به ارث برده‌اند فرماندارمیبد: میبدی‌ها تولید نان باکیفیت را از پیشینیان خود به ارث برده‌اند

یزدفردا "همایش آرد و نان با حضور فرماندارمیبد، امام‌جمعه موقت، مدیرکل تعزیرات حکومتی، معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت و مدیرکل غله استان و نانوایان این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری میبد برگزار شد.

به گزارش  پایگاه خبری یزدفردا "، فرماندارمیبد در این همایش با قدردانی از همه‌کسانی که در مسیر ارتقاء و کیفی سازی نان در شهرستان تلاش می‌کنند گفت: شهرستان میبد پیشینه عمیقی در تولید نان باکیفیت دارد به‌نحوی‌که درگذشته و حال افراد زیادی در استان‌های جنوبی و حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس بخش عظیمی از تولید نان این کشورها را بر عهده‌دارند.

حسین فلاح افزود: هنوز هم این هنر باارزش نانوایی و تولید نان باکیفیت را خیلی‌ها از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در شهرستان میبد به ارث برده‌اند به‌طوری‌که بسیاری از کسانی که در حرفه نانوایی مشغول فعالیت و کار هستند بهترین و باکیفیت‌ترین نان را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند.

فلاح بابیان اینکه حرمت نان در فرهنگ و قاموس ماست گفت: اگر مرحله تولید گندم و تبدیل آن به نان سالم و باکیفیت را مشاهده کنید می‌بینید که این محصول استراتژیک در جهان چه فرایند سختی را طی می‌کند تا تبدیل به نان شود بنابراین همچنان باید به نان و نانوا حرمت قائل شویم و از آن‌ها به‌عنوان زحمتکشان جامعه تجلیل کنیم.

وی افزود: بخشی از این کار را باید بر سر سفره‌ها به فرزندانمان تبین کنیم که نان به چه سختی‌هایی به دست می‌آید و بخشی را هم با استفاده از فضاهای رسانه‌ای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی کنیم

فرماندارمیبد با اشاره به افزایش قیمت نان در جامعه تأکید کرد: هنوز باوجود افزایش قیمت نان، دولت یارانه سنگینی را در این زمینه پرداخت می‌کند بنابراین باید در جهت صرفه‌جویی و استفاده مناسب از نان در جامعه فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل غله استان هم در این همایش بابیان اینکه بهترین آرد در سیلوهای استان ذخیره‌شده است به نانوایان توصیه کرد؛ سید قاسم زمانیان افزود: نانوایان برای پخت نان باکیفیت، زمان تخمیر را بالا ببرند.

ناصر رحیمی معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم گفت: استان یزد درزمینهٔ تولید نان به لحاظ کیفی و شاخص‌های ارزیابی که مرکز پژوهش‌های غله کشور انجام داده است؛ جز 3 تا 5 استان برتر کشور است.

رحیمی آموزش نانوایان، بهسازی بهداشت فیزیکی نانوایی‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده از آرد سبوس‌دار و آموزش نحوه نگهداری نان به مردم را از برنامه‌ای این سازمان برشمرد و افزود: مردم باید بجای علاقه به آردهای سفید، از نان‌هایی که تیره و سبوس‌دار است استفاده کنند.

در شهرستان میبد 160 نانوا فعالیت دارند.

در پایان این همایش از نانوایان برتر و پیشکسوت با اهداء هدایایی تجلیل به عمل آمد.