مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام اینکه از سال آینده هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه انجام خواهد شد گفت: سال آینده ثبت نام در رشته ادبیات و علوم انسانی را در مدارس دولتی عادی نخواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» یزد فردا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش یزد فردا درباره وضعیت انتخاب رشته دانشآموزان از سال آینده اظهار کرد: دانشآموزان متقاضی رشته علوم انسانی باید در دبیرستانهای فرهنگ ثبت نام کنند. تلاش میکنیم دبیرستانهای فرهنگ را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 12 مدرسه فرهنگ در سطح شهر تهران داریم که با توجه به اینکه باید هر منطقه آموزشی دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل 24 مدرسه دیگر تا سال آینده راهاندازی میکنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه براساس آنچه در سند تحول بنیادین آمده است، ارتقای کیفی رشته علوم انسانی مد نظر است نه ارتقای کمی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای برتر و هدایت آنها به ادامه تحصیل در رشتههای علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش میکنیم مدارس فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد.
چهاربند با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به مرحله مهم و سرنوشتسازی در استقرار ساختار جدید رسیده است، گفت: در پایان سال تحصیلی جاری دانشآموزان پایه نهم باید انتخاب رشته کنند و به شاخهها و رشتههای مختلف تحصیلی هدایت شوند. اگر برنامهریزیهای دقیق و هوشمندانه نداشته باشیم و نتوانیم این مرحله را به درستی اجرا کنیم در آینده دستخوش تبعات ناگواری میشویم و ممکن است دستاوردهای سالهای گذشته نیز مورد تهدید قرار بگیرند. مهمترین این دستاوردها هدایت 35 درصد دانشآموزان به سمت شاخههای فنی و حرفهای است.
وی افزود: سعی میکنیم جلساتی مداوم با مدیران مدارس داشته باشیم و جزئیات هدایت تحصیلی و اهمیت رشتهها را برای آنها تبیین کنیم. به هر صورت پس از 22 سال، هدایت تحصیلی مجددا به پایان دوره اول متوسطه بازگشته است.
وی ضمن تأکید بر اینکه البته هدایت تحصیلی در دوره نهم در سال تحصیلی 95 صرفا به معنای انتخاب یک رشته نیست، گفت: بلکه نتایج این هدایت تحصیلی در توزیع منابع انسانی در بازار کار در سالهای آینده موثر است و اگر انحرافی در این زمینه به وجود آید هزینههایی برای کشور دربرخواهد داشت. اگر امروز 300 هزار صندلی خالی در دانشگاهها داریم ریشه آن را باید در هدایت تحصیلی جست. تا امروز توسعه آموزش عالی علامتهای اشتباهی به هدایت تحصیلی میداد اما امروز باید آموزش و پرورش این سکان را در دست بگیرد و به آموزش عالی علامت دهد که چگونه توسعه یابد.
چهاربند با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی را جدا از هدایت شغلی نمیدانیم گفت: پایان امسال هدایت تحصیلی براساس نیاز به رشتهها انجام میشود و صرفا تقاضای دانشآموز در انتخاب رشته موثر نیست. اگر خانوادهها از مزایای رشتههای فنی و حرفهای آگاه باشند میتوانند فرزندانشان را بهتر هدایت کنند.
وی افزود: فنی و حرفهای و کارودانش قطعا وضعیت بهتری در سال آینده پیدا میکنند. تاکنون دانشآموزان در رشته فنی و حرفهای 11 سال درس میخواندند و پیش دانشگاهی نداشتند به همین خاطر در دانشگاهها نیز برای مقطع کاردانی پذیرفته میشدند اما اکنون فنی و حرفهای هم با تغییر ساختار نظام آموزشی 12 ساله شده و این دانشآموزان هم میتوانند کارشناسی پیوسته بخوانند که این موضوع از مطالبات ما از آموزش عالی است تا نظام پذیرش خود را اصلاح کنند. از سوی دیگر فنی و حرفهای تنها شاخهای است که دانشآموزانش میتوانند در تمام رشتههای آموزش عالی شرکت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگر یزد فردا درباره شیوع شپش سر در مدارس تهران اظهار کرد: از سه هفته گذشته این موضوع با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران در دست بررسی است و به شدت تحت مراقبت است. این موضوع در حال حاضر تحت کنترل قرار دارد و مشکل حادی در این زمینه نداریم.
مسئله آموزش علوم انسانی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در فضای سیاسی و آموزشی ایران مطرح بوده است.
آیتالله خمینی در سال ۱۳۶۰ گفته بود: "علوم انسانی احتیاج به یک انسانهای متعهد دارد. انسانی که تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زیربنایی که توحید است ندارد، در علوم انسانی نمیتواند عملی انجام بدهد الّا انحراف و این قابل پذیرش نیست."
این موضوع از "دغدغههای" آیتالله خامنهای رهبر کنونی ایران هم بوده است که بویژه پس از اعتراضات سال ۸۸، تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه های ایران را متعارض با مبانی قرآنی و دینی توصیف کرد.
به دنبال آن محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت، مصوبهای را برای اجرا به بخش آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرد که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل شود.
از اهداف این شورا "پاکسازی محیط های علمی و فرهنگی از افکار مادی" و "نفی مظاهر غربزدگی" بود.
علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه ای در مهر سال ۱۳۸۸ شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی را تاسیس کرد که ریاست آن را غلامعلی حداد عادل به عهده گرفت.
وظیفه این شورا تدوین و تصویب اولویتها، سیاستها و برنامههای مناسب آموزشی و پژوهشی علوم انسانی در دو سطح آموزش عالی و آموزش و پرورش است.
رهبر ایران چندی پیش در این باره گفته بود: "علوم انسانی بسیار مهم است. تحول در علوم انسانی که به دلایل بسیار یک امر لازم و ضروری است، نیاز دارد به جوششی از درون و حمایتی از بیرون. خوشبختانه جوشش از درون امروز هست، هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی -همین شورای تحول و دوستانی که در آنجا مشغول کارند- هم در خود دانشگاهها."
مدارس فرهنگ (ویژه رشته ادبیات و علوم انسانی) از سال ۱۳۸۳ با نظر شورای عالی آموزش و پرورش تاسیس شدند و شروع به کار کردند.
انگیزه تاسیس این مدارس بجز دغدغههای سیاسی، شمار زیاد دانشآموزان رشته علوم انسانی بود که پس از اتمام تحصیلات رایگان، جذب بازار کار نمیشدند یا واجد مهارتهای لازم نبودند.
کارشناسان آموزشی معتقدند این ذهنیت به صورت سنتی وجود داشته که بخش زیادی از دانش آموزانی که در دبیرستان رشته علوم انسانی را انتخاب میکنند، شانسی در رشته ریاضی یا تجربی نداشتهاند.
همین موضوع باعث شده بود که بسیاری از دانشآموزان علوم انسانی به نسبت دیگر رشتهها، وضعیت تحصیلی خوبی نداشته باشند یا از روی اجبار به این رشته روی آورده باشند که باعث پایین آمدن سطح علمی علوم انسانی در مدارس شده بود.
به گفته کارشناسان، یکی از اهداف طرح جدید تمرکز ارائه رشته علوم انسانی در دبیرستانهای مشخص و محدود، تغییر این الگوست و قرار است فقط کسانی بتوانند رشته علوم انسانی را در دبیرستان انتخاب کنند که در رقابت با دیگران استعداد یا سطح علمی خود را ثابت کنند.
حسین احمدی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص ثبتنام از دانشآموزان رشته علوم انسانی در مدارس فرهنگ اظهار داشت: ارتقای رشته علوم انسانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است و باید علوم انسانی را از وضعیت فعلی خارج کرد.
وی افزود:ثبتنام دانشآموزان رشته علوم انسانی در مدارس فرهنگ فقط در شهر تهران اجرا میشود اما باید سازوکار اجرایی و موانع پیش روی این طرح را حل کرد و این موضوع نیاز به مطالعه دقیقتری دارد.
این کارشناس آموزشی ادامه داد: تقویت رشته علوم انسانی یک ضرورت است اما با هدف ارتقای این رشته نباید مانع ثبتنام دانشآموزان شد بلکه باید روشی را پیدا کرد که دانشآموزان علاقمند به رشته علوم انسانی که معدل آنها برای رفتن به مدارس فرهنگ مناسب نیست از ورود به این رشته بازنمانند.
احمدی ادامه داد: مدارس فرهنگ به عنوان پایه و اساس اسلامی کردن علوم انسانی باید مورد توجه خاص قرار بگیرند و این موضوع نیازمند فرآیند چند ساله است.طرح ثبتنام دانشآموزان رشته علوم انسانی در مدارس فرهنگ به دلیل کمک به ارتقای این رشته خوب است اما نباید خانوادهها را به دردسر انداخت و به جامعه و دانشآموزان شوک وارد کرد.ش